Färg på fälg... och vita däcksidor ?

Här handlar det om utseende och stil på våra scootrar. Är det mest krom som vinner eller ska det vara race-stuk?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

jencla wrote:Kul diskussion, och snyggt jobbat i Photoshop, förlåt bildredigeringsprogrammet, av dig Federico! Som vanligt.

Några tankar:
1. På min nuvarande retro-PX (blanksvart, röda sadlar, vita däcksidor, en del krom, bild bland Medlemsbilder) har jag funderat på att lacka fälgarna röda. Avstår, den känns sobrare med silverfälgar och jag vill ha den lite åt det eleganta hållet.
tack Jens.

Håller med, silver eller svart. Röda fälgar skulle göra att de röda sadlarna tappar sin utseendeförhöjande funktion.
2. På min gamla grafitgrå värsting-PX 1986 som jag sålde sent 90-tal hade jag klargula fälgar (med svarta Michelin S1) och det var snyggt, tyckte jag. Pricken över i. Jag har också sett svarta scootrar med gula fälgar som varit fina.
sportigt och snyggt, kan fungera bra på en rally också, själv skulle jag köra på det vita som gordinibilarna. http://img379.imageshack.us/img379/1517 ... 10med8.jpg

oftast blir det snyggare om man håller sig till färg och form från den tidsera scootern är från, kolla på motorcyklar och bilar...
3. Däremot reagerar jag lite när jag ser röda Vespa SS med röda fälgar. Jag tycker det är mycket snyggare med gaffel, nav och fälgar i silver, så som de var i original. Men det är min åsikt och den kan bero på att jag köpte en sådan ny.
Håller med dig här också, vet inte varför jag inte gillar det, kanske för att man inte framhäver de breda fälgarna och de snygga trummorna när färgen är samma på kaross och hjul, det blir lite "back to GL". att sätta hjulkapslar på en SS är också lite synd då man gömmer detaljerna som talar om att det är en kraftmaskin
F ö hyllar jag principen live-and-let-live, om jag får göra som jag vill så får du göra som du vill, så länge det inte skadar någon. Och vespacos helröda Vespa GL "666" är jättesöt :wink:
/jens
Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

jencla wrote:Och vespacos helröda Vespa GL "666" är jättesöt :wink:
/jens
Tackar, fast det är Esas GL som är 666:ad, min har 789 (märk fortsättningen på sifferserien!). Men GL:arna är nästan som två lika bär med samma röda. :grin: Min har tjusiga vitsidor på framdäcket medan bakdäcket är svart, man är ju aningen lat med tvättandet och bakdäck blir ju mera kladdiga. Och man ser ju inte riktigt det vita därunder. Reservhjulet har vitsidor, men det syns inte med den överdragna däck"overallen".

Här kan ni jämföra Lussos svartlook och Jassos whitelook:
http://koti.welho.com/aornhjel/tass15/p ... P3451.html
Sorry, fick inte fram bilden eftersom sidan är en htmlsida...
Liberto
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Liberto »

http://www.youtube.com/watch?v=ZfL6Du9OGD0
Annars kunde ju detta vara ett alternativ. 8)
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Federico wrote:köp en en extra uppsättnig fälgar och exprimentera lite, stilregler är alltid till för att brytas

orange + blått = sportigt

Image

Man kan undra varför jag kommer att tänka på detta nu 3månader efter du skrev det men den babyblå färgen tillsammans med det oranga har fastnat i mitt huvud... ... tror jag måste ge mig på photoshop och lacka om hela rallyn i dessa schyssta färger innan jag kan börja koncentrera min begränsade tankeverksamhet på någonting annat igen...
Vespa Rally 180 1971
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Snider wrote:
Federico wrote:köp en en extra uppsättnig fälgar och exprimentera lite, stilregler är alltid till för att brytas

orange + blått = sportigt

Image

Man kan undra varför jag kommer att tänka på detta nu 3månader efter du skrev det men den babyblå färgen tillsammans med det oranga har fastnat i mitt huvud... ... tror jag måste ge mig på photoshop och lacka om hela rallyn i dessa schyssta färger innan jag kan börja koncentrera min begränsade tankeverksamhet på någonting annat igen...
på cannonball II i skåne kördes en dansk rally(?) som var ungefär den kombinationen, någon som har bild?
Federico
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Image

Carl-Magnum hade en på sin sida!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Det var riktigt snyggt!
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Aha!!

Jag hade på känn att det skulle finnas... ruggit snyggt... synd bara att man inte blir ett unikum om man fullföljer drömmen... finns det fler bilder tro?
Vespa Rally 180 1971
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

ola lång in da house:
Image

Snälla är det någon som har eller vet någon som har dom rätta Gulf Porsche (ser ut som Vespan ovan har de) färgkoderna????? En polare bygger just nu en Gulf Guzzi, jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp här....

DP says: På tal om coola hojar www.wrenchmonkees.com
Snider
Entusiast
Entusiast

Re: Färg på fälg... och vita däcksidor ?

Post by Snider »

Snider wrote:Tjamors!

Råkar vara ägare av en vackert blå vespa Rally 180 och har funderat lite på det här med färg på fälgar... vad är det som "gäller" egentligen, ibland ser man ju fälgar med samma färg som själva scootern
typ

http://www.sydneysymphony.com/sysfiles/ ... 20only.JPG

är även sugen på att köpa på mig däck med vita däcksidor, och i ett svagt ögonblick inbillade jag mig att det skulle vara snyggt med röda fälgar enligt länken även på min vespa... eller kanske ska dom vara blå.... eller kanske bara som dom är....

Finns det några "stilregler" kring detta, och är färgade fälgar och vita däcksidor typiskt för någon specifik modell ??

Jaha ! Så här blev det tillslut iallafall...

Image
Image

Det blev vita däcksidor. ...och fälgar, bromstrummor framgaffel stötdämpare och fjäder blästrades och pulverlackades för en billig peng...
Vespa Rally 180 1971
Post Reply