Faktum är att de som bygger de snabbaste vespamotorerna baserade på PX alltid är strokade (även om det i teorin verkar konstigt).Jobo wrote:Oj då vad folk tog åt sig om stroke eller inte....![]()
Min erfarenhet när jag skall trimma en motor är
att minst behålla slaget och veven man har.
Man letar upp en viss stake man vill ha och renoverar
staken man redan har, den har ju funkat hitils eller?
I mitt senaste projekt blev det en Samarin stake.
Dessa finns i en uppsjö av olika dimentioner och
kvalite.
Bild på Samarin GP:
Är tyvärr inte helt Vespa eller Lambretta galen.
Men jag vet skilnaden på dem, Vespa är lite bättre
därför finns de kvar än idag, Lambretta lite sämre.. därför gick de i konkurs![]()
![]()
Och vet tyvärr inte vad som funkar och vad som inte funkar med
olika trimdelar. Men OM jag hade försökt mig på att bygga en snabb
scooter så hade den varit kortslagit, vattenkyld och haft riktig slidmatning
där man kunde bytt slid skivor om man skulle bjuda upp till dans eller
fisåka på stan.
Skulle gärna vilja veta lite mer om ni som kan trimma lite mer och inte köper trim och bara skruvar dit....
det kan 15åringar också göra.
Vilka porttider ni har, andra tändystem etc.
Vilka är Ola Lång och Vitben?? Vad krävs av ekipaget för att köra Cannonball i scooter världen??
Ta't inte så hårt med mitt tidigare Vespa/Lambretta skämt killar...
Vad är det exakt du vill veta med frågor till "de som kan trimma lite mer", är du intresserad av porttider och tändsystem till PX eller vill du bara se var kunskapsnivån ligger hos de som skriver på forumet?
Själv räknas jag nog till femtonårsnivån (även om jag är mer än dubbet så gammal) eftersom jag bara hittills kört med original PX tänsystem på mina maskiner, jag har heller aldrig någonsin pressat isär eller ihop ett vevparti med en massa spännande mätklockor och annan avancerad utrustning.
jag är helt med på vad du skirver, men frågan: man gradar väl alltid portarna efter en omborrning eller honing? finns det någon som borrar utan att fasa av efteråt?Jobo wrote:Jo en orginal cylinder har en liten avfasning mot portarna i de riktingarFederico wrote:
är inte riktigt med på vad du menar när det gäller omborrning och komp, man gradar väl alltid portarna efter en omborrning eller honing?
som kolven kommer att röra sig i. Dessa finns där för att lindra
kolvringarna mot "skavning" då kolvringarna expanderar ut i porten för
att sedan fjädra tillbaka. Utan dessa avfasningarna så kommer
kolvringarna att få en tuff vardag och inte så lång livslängd.
Dessa avfasningar som sitter i orginal cyllen gör att det läcker lite
komp vid varje pasage vid in och ut fjädring av kolvringen.
När du nu har borrat bort dessa så kommer det inte längre läcka ut lite
komp vid passagen och du får högre komp.
Högt komp är bra vid låg och mellan registret, altså en vardags motor
man tar till jobbet. Ska man däremot åka fort så gäller det ju att
motorn får varva ur.... mer effekt = mera fart = gladare människa![]()
Sen finns det en till punk när man borrar cylindern och det är att
alla portar har en viss vinkel som är uträknad för att ge en viss "porttid"
vid motorns duration. När du borrar så kommer cylindern inte längre ha
de porttider som var uträknat för den cylinderns karaktär.
Porten blir lägre i höjd och flyttas ner en bit i cylindern, detta kan
medföra att de kanske blir i helt fel position i förhållande till de andra
portarna...
Jag borrar bara de cylindrar som inte går att köpa nya och
som man är extra rädd om.
Och jag säger inte att man absoult inte ska borra en cylinder!
Utan för att få ut mer effekt ur sin borrning måste man också
justera portarna och kompet så de står i propotion till varandra.
Altså hade det nog varit lättare och billigare att köpa en trim cylinder
till den här px motorn.
att borra eller porta en original PX cylle är ganska meningslöst då den tredje spolporten "går genom kolven" - existerar alltså inte. Det är Polini eller Malossi som gäller om man vill åka snabbt... och märkligt nog levereras Polini 207:an helt oberabetad med rakbladsvassa kanter, som gjort för pålitlighet
