Hur kallt har ni åkt i?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
PapaD
Entusiast
Entusiast

Hur kallt har ni åkt i?

Post by PapaD »

Hej,
Tog en tur in till stan (2mil) på Hondan idag, minus 8. Det gick hyfsat bra, trots sommardäck, men hu vad kallt det blev om händerna. Höll inte mer än 70-80 på landsvägen och var rätt nervös för snösträngar. Skall nog inte göra om det så ofta då jag misstänker att man kan ha litet otur med alla medtrafikanter, men det var en upplevelse. Hur kallt har ni varit ute och kört?
Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Uffebuffe
Nybörjare
Nybörjare

Re: Hur kallt har ni åkt i?

Post by Uffebuffe »

PapaD wrote:Hej,
Tog en tur in till stan (2mil) på Hondan idag, minus 8. Det gick hyfsat bra, trots sommardäck, men hu vad kallt det blev om händerna. Höll inte mer än 70-80 på landsvägen och var rätt nervös för snösträngar. Skall nog inte göra om det så ofta då jag misstänker att man kan ha litet otur med alla medtrafikanter, men det var en upplevelse. Hur kallt har ni varit ute och kört?
Mvh
PapaD
Det var väl i minus 13 här i Gbg härom dagen. Kör med dubbat, än så länge funkar det.
PX 125-06
SX 200-68
SS 180-65
President of 365 ScooterClub, Nordic Branch.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Hur kallt har ni åkt i?

Post by Hedge »

Vid ett flertal tillfällen var det runt -10 när jag pendlade till Spånga från Södermalm. Dock ingen snö på vägarna. Det var nog det kallaste, men det var ganska vanligt med nollgradigt eller ett par minus på vintern.

Har man bara bra handskar och långkallingar så funkar det.

Mvh

Guran
PapaD wrote:Hej,
Mvh
PapaD
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Woodstock

Post by Woodstock »

Vill bara flika in med vikten av att klä sig korrekt. Tänk på att knäleder och dylikt tar extremt mycket stryk av kyla/drag - något som ofta inte visar sig omedelbart, utan känningarna kan göra sig gällande betydligt senare i livet. Jag har t ex emellanåt en del värk i knäleder p g a alltför mycket mc-körning under vintertid sedan 20-årsåldern.

Nuförtiden klär jag på mig ordentligt när jag kör under vinterhalvåret, bl a har jag knäskydd i neopren (håller värmen grymt bra) mellan långalsonger och byxor samt därtill ett för scooterkörning formsytt vadderat nylontäcke (inköpt på Lidl, av alla ställen, för 150 pengar).

Om det är riktigt kallt brukar jag även ha en vindjacka under min duffel samt en s k "rånarluva" under hjälmen. Handskar och vettiga skor är också a och o. Sedan kan man köra och se glad ut oavsett temperatur...

Mvh

/ Fredrik
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Woodstock wrote:...samt därtill ett för scooterkörning formsytt vadderat nylontäcke (inköpt på Lidl, av alla ställen, för 150 pengar).
Den verkade inte så manlig (om man inte är skotte) när jag kollade på den, men funkar den bra?

Körde senast igårkväll till Oasis i Globen med vanliga täckbyxor det funkade bra men det var bara någon minusgrad.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Woodstock

Post by Woodstock »

aryan wrote:
Woodstock wrote:...samt därtill ett för scooterkörning formsytt vadderat nylontäcke (inköpt på Lidl, av alla ställen, för 150 pengar).
Den verkade inte så manlig (om man inte är skotte) när jag kollade på den, men funkar den bra?

Körde senast igårkväll till Oasis i Globen med vanliga täckbyxor det funkade bra men det var bara någon minusgrad.

/Aryan
Näe, kanske inte särskilt manlig, men det bryr jag mig inte om när det gäller att åka bekvämt. Den funkar sanslöst bra: håller både värmen fint samt stänger ute väder och vind på ett ypperligt sätt.

Jag köpte f ö tre stycken (det är lika bra att handla rejält när man handlar), varav två jag har skänkt: en till min scooteråkande far och en till en dito scooterbroder - båda är lyriska över dess funktion!

Inte ömöjligt att Lidl säljer dem denna vinter också, då jag har sett att en del varor är återkommande år från år. Väntar fortfarande på att kunna köpa ännu en "triangelformad" pjäxbag som jag köpte där för nå't år sen - passar perfekt att ha mellan benen på fotbrädan på en smallframe.

Scootertäcket (eller "hästtäcket", som min syster kallar det)
Image

Pjäxbagen (nästa gång skall jag köpa 100 stycken, så bra är dom!)
Image

Mvh

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Woodstock wrote: Scootertäcket (eller "hästtäcket", som min syster kallar det)
Image
Bara bilden på förpackningen gör ju att man vill ha en.

ps. ett extra plus till fotografen att ställa den mot strukturtapetbakgrund ;)
Federico
Woodstock

Post by Woodstock »

Federico wrote:Bara bilden på förpackningen gör ju att man vill ha en.

Någon påstod att man liknar en Star Wars-figur när man har den på sig (kan inget om Star Wars, så jag fattar inte vem som åsyftas). Darth Vader, kanske?

Är det något fel på mina strukturtapeter från 80-talet, kanske? :P

EDIT: Den påsydda reflexranden på sidofickan gör att det nästan ser ut som ett pistolhölster. Tufft! En scooterist med en sådant täcke muckar man inte med i första taqet... :wink:

Mvh

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Woodstock wrote:
Federico wrote:Bara bilden på förpackningen gör ju att man vill ha en.

Någon påstod att man liknar en Star Wars-figur när man har den på sig (kan inget om Star Wars, så jag fattar inte vem som åsyftas). Darth Vader, kanske?

Är det något fel på mina strukturtapeter från 80-talet, kanske? :P

EDIT: Den påsydda reflexranden på sidofickan gör att det nästan ser ut som ett pistolhölster. Tufft! En scooterist med en sådant täcke muckar man inte med i första taqet... :wink:

Mvh

/ Fredrik
absolut inget fel med strukturtapet, tvärt om
Federico
Woodstock

Post by Woodstock »

Federico wrote:absolut inget fel med strukturtapet, tvärt om
Tur, tänkte väl det... *jonglerar med pickadollan och stoppar ner den i hölstret*

Mvh

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Woodstock wrote:
Federico wrote:absolut inget fel med strukturtapet, tvärt om
Tur, tänkte väl det... *jonglerar med pickadollan och stoppar ner den i hölstret*

Mvh

/ Fredrik
men sammetstapet är ju såklart ännu snyggare.

du har inga gamla velvet-posters?

http://shop.ebay.com/merchant/posterrush.com

http://cgi.ebay.com/Vintage-70s-FLOWERS ... 240%3A1318
Federico
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

papad in da house:
Hur kallt har ni åkt i?

När jag läst inläggen här ovan inser jag att jag är världens tunnis, skulle inte drömma om att åka hoj om man måste ha långfillingar, jag får ont i hela kroppen bara tänka på det, nej fram för varma soliga dagar glidande runt mellan glass & korvkiosker, espressobarer och krogar med uteserveringar, vi brukar kalla det "Cafe Racing".....

DP says: Efter 11 år i So Cal har mitt blod tunnats ut så jag tål inte kyla, endast kylda drycker....
Woodstock

Post by Woodstock »

Federico wrote:men sammetstapet är ju såklart ännu snyggare.

du har inga gamla velvet-posters?

http://shop.ebay.com/merchant/posterrush.com

http://cgi.ebay.com/Vintage-70s-FLOWERS ... 240%3A1318
Grymt snygga posters på länken! Blev rejält sugen på ett par av dem...

Jag minns att jag hade en sammetsaffisch på dörren till pojkrummet som liten, men jag kan inte minnas vad det var för motiv mer än att jag tyckte det var häftigt.

Mvh

/ Fredrik
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Börjar ångra lte att jag inte slog till men Lidl's hästtäcke erbjudandet lär nog återkomma, den har varit ett erbjudande minst två gånger med i sortimentet innan. Hur sitter det egentligen fast när ma har på sig den? Och vad gör du av den när man är framme?

Pjäxbagen återkommer säker nån gång rund sportlovet.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Woodstock wrote: Jag minns att jag hade en sammetsaffisch på dörren till pojkrummet som liten, men jag kan inte minnas vad det var för motiv mer än att jag tyckte det var häftigt.

Mvh

/ Fredrik
Det var möjligen inte en tiger?

:P
victor
Mästare
Mästare

Pungskydd

Post by victor »

De är fantastiska pungskydden!

Dock var ju det däringa från Lidl brutalt tysk-fult!

Image

Värmer tokbra med fejkfårskinn på insidan och varmluften från kylaren stannar innanför :)
Post Reply