Vågar man sätta på styrlåset?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Niemanlås passar ej... Cyklade iväg till mopedhandlaren en liten bit bort här och han tog med mitt lås gick iväg och testade en stund och meddelade sedan att niemanlås är för små.. Ingen mer som har en bra ide?
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Har personen som borrat ur orginallåscylindern och ersatt med en annan gjort ett spår där den lilla piggen kan glida in i i låst läge?
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Där är ju spår. Problemet är väl att dom är för stora tror jag..
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Kan "piggen" ha blivit misshandlad och tappat höjd? Jag tycker cylindern ser ut som en vanlig v50/pv styrlås. Har erik tittat på själva cylindern? Jag hade nog åkt till em och bett han ta fram styrlås för v50 (finns 2 olika längder) och jämföra. Det är ju den lilla bräckliga piggen som "låser" cylindern i intryckt läge, och har den blivit lite tillplattad så glider den ju ur spåret.
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Nja fast den cylinder jag har är för liten. Nu när jag har tagit massa mått och så.

Hålet i metallklumpen är 14 mm där cylindern ska vara och 10 mm fram vid den härdade delen.

Låset är 10mm fram det är ju rätt men bara 12mm vid cylindern. Det gör 1mm glapp på vardera sida.

Pinnen som ska haka fast i metallklumpen är 1mm det gör ju att det inte kommer fungera...

Spåren är ju ganska djupa så man borde kunna lösa det genom att förlänga låspinnen. Eller den kanske är längre som standard? Får ta mig till EM igen och kolla på en ny..
Image
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Ok, är cylindern 2mm mindre än hålet så kvittar det om du köper en ny likadan. Piggen kommer ändå att glida ur. Du får försöka hitta en större cylinder. Zadi har dom på em, men tror båda längderna har samma diameter. Men du kan ju alltid kolla. Kanske den till senare v50 är lite bredare, men den är svindyr...
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Nej precis.

Jag funderade på om en mekanisk verkstad skulle kunna förlänga en sådan pigg? Vad tror ni om det? Alternativt om dom skulle kunna göra någon "insatshylsa" som är 1mm tjock och svetsa fast.
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Nja, då skulle jag nog hellre svetsa igen och borra upp nytt lite mindre... Men något lås måste passa. finns ju massor, gäller nog bara att hitta...
En insatshylsa kan du ju göra själv. En bit 1mm plåt och en fil... Eller en rörstump...
När jag gjorde nytt styrlås till min primavera som någon tjyv kapat av hela låshållaren på så använde jag 2 rör den ena kapade jag upp spår i och så sköt jag in det i det andra och svetsade ihop...
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Jag testade faktiskt att göra en hylsa. Verkar som att det kan tänkas fungera. Men hur ska man fästa den? Jag vill ju fästa den någon millimeter in så att låsringen som sitter ytterst fortfarande fungerar så att man kan byta lås om det behövs. Och jag har inte tillgång till svets så även om det är starkast så verkar det opraktiskt.

Kan kemisk metall fungera? Eller vanligt superlim av någon sort?

Helst vill jag ju kunna ta bort hylsan ifall jag någon gång skulle hitta ett originallås.
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Kör iväg den och be någon lägga ett par svetsloppor... Skulle du mot all förmodan hitta ett orginallås med nyckel så spelar det ju ingen roll vad du gjort med ditt nuvarande. Låset är ju hela klumpen...
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Har kollat lite noggrannare nu.. Det lås jag fick med var trasigt just för att han hade slipat ner "tappen" så långt att fjädrarna blottades. Och om man inte gör det så passar det inte. Så jag har nog fått lägga detta på is ett tag. Annars måste man på något sätt få spåret inne i "klumpen" att bli större.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Bustamente wrote:Ok, är cylindern 2mm mindre än hålet så kvittar det om du köper en ny likadan. Piggen kommer ändå att glida ur. Du får försöka hitta en större cylinder. Zadi har dom på em, men tror båda längderna har samma diameter. ..
Jag skulle aldrig "sätta på" ett styrlås... Texten ovan kommer jag inte ens att kommentera :D
Post Reply