Funkar det att använda ljuddämpare från V50 på Primavera?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Woodstock

Funkar det att använda ljuddämpare från V50 på Primavera?

Post by Woodstock »

Hej!

Ikväll gick min ljuddämpare på Primmyn mitt av på förlängningsröret från cylindern (ljuddämpare modell 90 SS). Inget att göra åt, men nu till frågan:

Funkar det att använda en ljuddämpare (Sito originalljuddämpare) från en Vespa 50 på en Primavera? Jag vet att ljuddämparinfästningen vid svingen inte kommer att nå ända fram, men det gör inget - det viktigaste är att motorn inte kommer att gå för varm eller för dåligt p g a eventuella skillnader i flöde och motstånd m m. Vet, tror eller misstänker någon någonting om detta?

Mycket tacksam för snabbt svar, annars får jag helt enkelt prova empiriskt (måste nämligen fixa det redan nu ikväll).

Det var för övrigt skoj att se alla människor som höll för öronen när jag körde tvärsigenom hela Malmö utan ljuddämpare (ja, den föll av helt). Trots att jag hade både öronproppar och hjälm tyckte t o m jag att det lät sanslöst mycket. Förbluffad över hur mycket ljud en ljuddämpare sorterar bort...

Tack på förhud!

Mvh

/ Fredrik
Woodstock

Post by Woodstock »

Jag har ett annat rör (från Polini) utan ljuddämpare, som dessvärre inte passar ihop med ljuddämpardelen från 90S. Kan man inte bara sätta något ljuddämpande i ändan av det röret litet snabbt och lätt, t ex en burk Heinz vita bönor i tomatsås och se glad ut? Tips?

Mvh

/ Fredrik
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

"vita bönor" *ler*

Jag har blivit varnad för att använda V50-dämpare på Primmy, men ska du bara ha den för att kryssa korta sträckor på halvgas fram o tebaks i stan med så....testa?

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Du har säkert redan räknat ut att impedansen blir för hög i ett avgassystem avsett för 50cc då man kör det på en 125:a. Dessutom måste du borra upp hålen i öronen som fäster till vinkeln uppe vid cylindern - vill du det på ditt 50-system...? Kanske dags att ta fram svetsen och imponera med skulpturtalang IRL???
Dag
Woodstock

Post by Woodstock »

Dag wrote:Du har säkert redan räknat ut att impedansen blir för hög i ett avgassystem avsett för 50cc då man kör det på en 125:a. Dessutom måste du borra upp hålen i öronen som fäster till vinkeln uppe vid cylindern - vill du det på ditt 50-system...? Kanske dags att ta fram svetsen och imponera med skulpturtalang IRL???
He-he, nej, men jag har redan räknat ut att det inte funkar av helt andra orsaker: p g a cylinderstorlek hamnar ljuddämparen för långt bak, d v s den tar i bakhjulet.

Jag har dock (förhoppningsvis) löst problemet genom att ta "grenröret" från Polini och därefter inhandlat diverse slumpvisa grejer. Hittade en ljuddämparkonverter på Biltema (som förstoras i tre steg) som passade till Poliniröret som jag tänkte ha som ljuddämpare efter "grenröret". Vidare hittade jag bollar av stålull i ädelmetall på Bauhaus, vilka passde perfekt i avgaskonvertern från biltema. Som "grand finale" fann jag ett gammalt decilitermått av helt korrekt mått ovanför spisen därhemma, vilket kommer att bli slutändan på ljuddämparen. Efter diverse håltagning återstår det att se om det blir och funkar som jag tänkt... :wink:

För övrigt har jag noll färdigheter inom svetsning att briljera med (dock har jag färdigheter i att kasta en mobiltelefon riktigt långt och kommer därför att vara med i VM i mobilkastning i Savonlinna, SF den 22 augusti i år...) :grin:

Mvh

/ Fredrik

PS. Jag var i den jobbiga cykelstaden Lund och handlade tre slangar 3.50-10 idag. Kan eventuellt ha kört på någon slibbig studerande lundacyklist utan att märka det. DS.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

OT
Woodstock wrote: För övrigt har jag noll färdigheter inom svetsning att briljera med (dock har jag färdigheter i att kasta en mobiltelefon riktigt långt och kommer därför att vara med i VM i mobilkastning i Savonlinna, SF den 22 augusti i år...) :grin:
Tips för mina svenska skotervänner om ortsnamn i Finland:
"Som exempel på officiella svenska namn på enspråkigt finska orter kan nämnas Nyslott (fi. Savonlinna) i det finska landskapet Savolax (fi. Savo)"

http://www.kotus.fi/index.phtml?l=sv&s=2127
:grin: :wink:
/OT

Hur fungerade reparationen?
Woodstock

Post by Woodstock »

vespaco wrote:Hur fungerade reparationen?
Jotack, bara finfint! Se själv här:

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=4025

Puss, puss!

/ Fredrik
Post Reply