Vågar man sätta på styrlåset?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Vågar man sätta på styrlåset?

Post by johansjogren »

Hej
Köpte en vespa popolino -61 idag (se medlemsbilder för bilder). Mannen jag köpte den av hade monterat bort styrlåset (eller snarare inte monterat tillbaks det efter lackering). Han hade en god vän som hade haft problemet att låset hade låst sig när han var ute och körde och då hade han skadat sig..

Jag har sökt mycket men inte hittat någon som har råkat ut för detta på internet. Är det något man behöver oroa sig för eller kan man montera på det utan att oroa sig? Nycklarna sitter fortfarande ihop med plasten så det är oanvänt men det har nog legat tio år eller så iaf ;)

/Johan
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Normalt sett så ska det inte gå att styrlåset låser sig om man är ute och åker därför att det krävs fullt styrutslag och att man trycker in bygeln för att den skall fastna så jag skulle montera styrlåset utan oro.

Min pappa ägde en vespa en gång i tiden dock som hade ett trasigt styrlås. Det yttrade sig så att i låst läge så gick det ändå att svänga fritt åt höger. När han glömde bort att låsa upp den innan han åkte iväg så kom han till första vänsterkurvan och där åkte han i backen.

Men som sagt med ett fungerande styrlås så ska du inte behöva känna dig orolig.

C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Ok det låter betryggande. Ska till EM och beställa ett emblem på måndag ska se vad dom tar för att hjälpa mig. För man lär behöva montera ner hela styret för att få på låset på axeln? Det känns som att det kan bli ett lite saftigt förstaprojekt ;)
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Ja hela gaffeln måste av. Passa på att kolla styrlagren... Vilken typ av styrlås är det på popolini -61? På de äldre, som min super -56, så är styrlåset så att när man låst det och dragit ur nyckeln så får man vrida styret nästan fullt ut så att det säger "klick" innan styret är låst. Risken med detta är att om man glömmer vrida styret efter man låst så kan man glömma låsa upp det när man ska köra och därmed riskera att den säger "klick" i en kraftig kurva... Minns att detta hände en man på rally scandinavia så han drog omkull och skrapade upp sig ganska hyggligt...
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Ok det verkar ju som en logisk förklaring på vad som kan ha hänt. Jag är lite osäker på hur den egentligen kommer fungera. Har ju bara sett själva låsdelen. Ska se om jag får tag på någon på em-scooters verkstad imorgon isf lämnar jag in den så att det blir ordentligt gjort. Känns som en viktig del som inte får gå fel..
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Har du någon bild? Antar att det är "svensklåset". En tjock klump som sitter runt framgaffeln och sedan ett instickslås. Det behövs två fjädrar också för att det ska fungera som det ska.
/P
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Ja här är en bild. Hittar inga fjädrar i lådan men det borde väl EM kunna skrapa fram.

Image
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Ska vara en rätt stor fjäder som träs på "klumpen" för att den inte ska ligga och skramla därinne.
Svårt att förklara. Hittade ingen bild.
Själva låset är nog utbytt. Därinne ska det sitta en liten fjäder så att det inte kan halka i av misstag.
/P
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Ringde och pratade med verkstaden på em. Han kunde inte hjälpa mig :( Men jag fick ett nr till en Rolf som jag ringde upp och han verkade kunna hjälpa mig. Ska ta mig iväg och köpa en lång kätting tillsvidare. Lite krångligt när man inte kan trä något genom hjulen..
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Aha det är "touring-låset"... Det fungerar inte som jag skrev, det låser du styret i ett visst läge och det kan man inte glöma låsa upp så det låser sig i någon kurva... Men byt det själv, det är hur lätt som helst att plocka bort gaffeln. Tips är att använda en ståltråd för att hissa upp och lirka in låset på plats...
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Hur enkelt som helst? Låter ju bra.

Du snackade om fjädrar. Det snackades om fjädrar gällde det denna modellen eller den andra??

Plockar man av hjulet/bromsar osv och trär på låset? Ska ta bilder på hur det ser ut på styret och ladda upp lite senare.
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Denna ska ha en fjäder. Eftersom detta styrlås inte finns nytillverkad så vet jag inte hur det är med fjädern. Men annars måste det gå att hitta en liknande. Den ska gå precis över den första lite smalare delen och trycka mellan den tjockare och chassit...
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Du får lossa hastighetsmätarvajern från hastighetsmätaren och haka loss frambromsvajern. Sen lossar du bulten som håller styret och sen går det att lyfta styret precis så du kan få det av framgaffeln bakåt. Sen är det bara att dra loss den stora muttern (vad de nu kallas) och sänka ner gaffeln ur chassit. När du gör det så kan det hända att styrlagret som brukar kunna bestå av lösa kulor rammlar ur, så var beredd på det (inte dyra att köpa nya om någon skulle försvinna... Sen ska låset i underifrån... Jag brukar använda en ståltråd som jag kör in i hålet för låset och sedan fäster jag det i låset och drar upp det. kan vara lite pill att få det på plats... Men det är inte svårt...
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Ok det låter ju inte omöjligt att klara av kanske. Vet hittar inte någon bild på fjädern.

Såhär ser det ut där det ska sitta. Det ser ju riktigt ut.

Image

har läst igenom instruktionsboken som följde med vespan och det ser ut som ett annat lås på bilden..

Image
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Ja, det där satt bara på VNS1. Du har ett så kallat "instickslås av svensk modell". (Artikelnummer 56452) EHR kan ha fjädern i sina lådor.
Be dem kolla i lådorna kring det numret. Fjädern är bara på ett par varv,
kanske 56455.
/P
Svennas
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Svennas »

Så här ser mitt nerplockade lås ut:
Image
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Bustamente wrote:Denna ska ha en fjäder. Eftersom detta styrlås inte finns nytillverkad så vet jag inte hur det är med fjädern. Men annars måste det gå att hitta en liknande. Den ska gå precis över den första lite smalare delen och trycka mellan den tjockare och chassit...
Svennas: Saknar du också fjädern eller tänker jag fel? Den lilla fjäder du har träs ju inte över den första delen utan runt låscylindern väl? Den lilla fjäder som du har, har även jag. (Inbillar jag mig i alla fall, låset rör sig långsamt ut efter att man har tryckt in den så något måste sitta där.)
Svennas
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Svennas »

johansjogren wrote:
Bustamente wrote:Denna ska ha en fjäder. Eftersom detta styrlås inte finns nytillverkad så vet jag inte hur det är med fjädern. Men annars måste det gå att hitta en liknande. Den ska gå precis över den första lite smalare delen och trycka mellan den tjockare och chassit...
Svennas: Saknar du också fjädern eller tänker jag fel? Den lilla fjäder du har träs ju inte över den första delen utan runt låscylindern väl? Den lilla fjäder som du har, har även jag. (Inbillar jag mig i alla fall, låset rör sig långsamt ut efter att man har tryckt in den så något måste sitta där.)
Kan vara så att den fattas hos mig också, det satt i alla fall ingen utvändigt när jag tog bort styrlåset.
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Ok. Jag får ta och ringa EHR och se vad dom tror.

Tack alla för hjälpen! Vespafolk verkar vara mycket trevliga människor och det känns bra för en nybörjare!
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Åkte till EM och köpte olja och lite grejjer och pratade samtidigt med Erik som lyckades plocka fram en fjäder ur en gammal låda.

Image

Det var ju grymt. Dock så kom vi fram till att förra ägaren när han bytte låscylinder har missat en detalj.. Det går att låsa men det spärrar liksom inte. Så om man trycker hårt med fingret så låser man upp låset igen. Någon som vet hur man skulle kunna lösa det?

Såhär ser det ut nu. Det var ju en rund låscylinder original med någon sorts spärr på antar jag.
Image
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Plockade isär låset och såg detta.. Det är en spricka i godset där fjädrarna sticker upp. Tror ni att det är så enkelt som att byta cylinder eller kommer det inte fungera ändå eftersom dom nya cylindrarna inte är precis som dom gamla?

Image
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Problemet är väl hellre att den lilla "piggen" inte fastnar i spåret i "låshuset".
Men visst, det där är ett problem. De liknar ju vanliga Neimann-lås som sitter på tex mopeder, men de jag har sett är antingen för små, eller för stora.
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Jo du har nog rätt. Jag har haft isär och försökt mäta och fatta men det hjälper mig inte riktigt ;)

Svennas: Du tror inte att du kan ta en lite tydligare bild på själva låscylindern på ditt styrlås? Från sidan eller uppifrån så man ser lite tydligare. För ditt fungera va?
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Neiman kanske de heter förresten.
Här finns två med lite mått:
http://www.mopedservicestaffanstorp.se/content3.html
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Måtten på detta är mycket lika mina mått. Det är typ 2mm för långt men det måste ju gå att åtgärda.

Image

Men jag måste nästan ha måtten på ett originallås för min är ju ett utbyteslås som inte stämmer..
Post Reply