Hej nu har jag äntligen fått skaffat mig en vespa. Fick det genom ssk´s marknad så jag har klubben att tacka för allt Har även fått hem medlemskitet och tidningen den va ju jättefin!
Här är min vespa
På släpet
Och hos förra ägaren
Det är en vespa popolino från 1961. Nyrenoverad av förra ägaren.
johansjogren wrote:Hej nu har jag äntligen fått skaffat mig en vespa. Fick det genom ssk´s marknad så jag har klubben att tacka för allt Har även fått hem medlemskitet och tidningen den va ju jättefin!
Här är min vespa
På släpet
Och hos förra ägaren
Det är en vespa popolino från 1961. Nyrenoverad av förra ägaren.
Fast där är små hål i lacken på vänster sida ganska högt upp så jag antar att det ska sitta något emblem.. Kollade manualen på vespapopolino.se och där står det bara vespa. Ser nästan klistrat ut fast på bilden.
Är det två hål?
Blå och bara "Vespa", tippar jag på. Men ta det tycker är snyggast, vet jag.
Såvida du inte har tänkt återställa hela hojen till originalskick förstås.
/P
johansjogren wrote:Fast där är små hål i lacken på vänster sida ganska högt upp så jag antar att det ska sitta något emblem.. Kollade manualen på vespapopolino.se och där står det bara vespa. Ser nästan klistrat ut fast på bilden.
Det är ett aluminiumemblem, inte lika tunnt som de rostfria, inte heller lika tjockt som SS180.
tror att det är lite småknepigt att hitta exakt rätt emblem, men det kan vara samma som sitter på VBA.
Jag kan fixa en bild med mått om du är intresserad.
ps. fin POP! det var väl ett bra pris också om jag minns rätt
Det är faktiskt ganska många hål.. Fast som sagt så kanske man ska satsa på det som blir snyggast för den är ändå inte orginal för fotlister osv är andra.
Gillar dom kromade bäst så det kanske blir ett sånt. Får kolla noggrant bara så att det täcker alla hålen.
Jag tycker att jag fick ett bra pris. Har inte så stor koll på priser men jag tror inte han lurade mig. Snarare tvärt om. Gav 11000..
Det är riktigt snyggt med små hjul. Lambretta ld är åxå fin i små hjul men den har väl lite högre profil på däcken. Det blir ännu snyggare. Som en rejsig hundkoja.
Ska faktiskt bli spännande att köra på den lite. Har bara gjort en snabbrunda typ 500m för att testa att växlar osv fungerade. Ska försöka ta mig ut i veckan nu. Har aldrig kört en vespa innan Bara min motorcykel och den har väl ungefär dubbelt så stora däck..
Var ute och körde några mil idag =) Det var en upplevelse! Det va ju jätteskoj! Lite ovanligt att inte ha speglar och att frambromsen är ganska dålig men i övrigt gick det bra. Bortsett från ett kärringstopp utanför nordstan i lunchrusningen =P Fast det va ju bara att kicka igång men lite pinsamt va det allt..
Upptäckte dock en liten detalj. Det droppar liite växellådsolja från den. Typ 5-6 droppar när man har stannat. Vet ju inte om det droppar när man kör men det antar jag ju.. Vad göra. Det är inte från påfyllningen, avtappningen eller vad jag tror är någon form av "over flow"-ventil. Vad kan det mer vara??
Nu har jag mekkat lite. Här är lite bilder.
Emblemet kommer bli riktigt snyggt. Måste bara skaffa en borrmaskin och borra upp hålen lite.
Sen så hade jag isär baklyset. Den fungerar bara vid helljus. Har inget bromsljus inkopplat och lampan lyser bara vid helljus. Någon som har en ide på hur det kan lösas? Får inte riktigt grepp om elkopplingen.