Hej där hemma! För alla er som sörjer alla tusenlappar ni eldat upp på era scooters kan jag berätta att ni kommit lindrigt undan. Jag är i Tokyo och såg idag en V50S tillsalu för ¥ 740 000, dvs. ca 48 000 SEK. Visserligen får man då en vespa i riktigt bra skick, men ändå, det är ju en moped! Så som fattig student blir det till att använda de berömda apostlahästarna under mina månader här. Det kan tilläggas att man förutom otaliga plastvespor även ser många riktigt fina plåtvespor på gatorna.
/Erik
Tokyo
Hej!
Skoj med rapport från Tokyo!
Har du koll på om plåtvesporna är från Italien eller om det även finns indiska och taiwanesiska?
Såg på någon japansk hemsida för några år sedan att nya ET3 (och även V50S) fortfarande såldes där, tydligen specialtillverkade för Japan, coolt. Har du sett om dom fortfarande säljs??
Ha det bra på 'andra sidan sundet'
/Calle
Skoj med rapport från Tokyo!
Har du koll på om plåtvesporna är från Italien eller om det även finns indiska och taiwanesiska?
Såg på någon japansk hemsida för några år sedan att nya ET3 (och även V50S) fortfarande såldes där, tydligen specialtillverkade för Japan, coolt. Har du sett om dom fortfarande säljs??
Ha det bra på 'andra sidan sundet'
/Calle
Hej!
Enligt smallframes.com så såldes nytillverkades 50s, 100 and 125ET3 i Japan fram till år 2000. Skicket på den jag såg till salu får mig att misstänka att det var en 90-talare.
Vespor tillverkade i Italien är tydligt märkta med ”MADE IN ITALY”. För att kunna besvara din fråga gällande ursprung får jag spana efter detta klistermärke på de vespor jag ser. Jag har hittat två välsorterade scooterbutiker, det hade varit intressant att snacka med de som jobbar där, problemet är att jag inte talar japanska och de inte engelska. Kanske kan jag lura med mig någon vän som kan tolka. Jag får återkomma med rapport.
Men, visst är 48 000 fasansfult mycket pengar för lite plåt och aluminium.
/Erik
Enligt smallframes.com så såldes nytillverkades 50s, 100 and 125ET3 i Japan fram till år 2000. Skicket på den jag såg till salu får mig att misstänka att det var en 90-talare.
Vespor tillverkade i Italien är tydligt märkta med ”MADE IN ITALY”. För att kunna besvara din fråga gällande ursprung får jag spana efter detta klistermärke på de vespor jag ser. Jag har hittat två välsorterade scooterbutiker, det hade varit intressant att snacka med de som jobbar där, problemet är att jag inte talar japanska och de inte engelska. Kanske kan jag lura med mig någon vän som kan tolka. Jag får återkomma med rapport.
Men, visst är 48 000 fasansfult mycket pengar för lite plåt och aluminium.
/Erik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erdans</i>
<br />Hej!
Enligt smallframes.com så såldes nytillverkades 50s, 100 and 125ET3 i Japan fram till år 2000. Skicket på den jag såg till salu får mig att misstänka att det var en 90-talare.
Vespor tillverkade i Italien är tydligt märkta med ”MADE IN ITALY”. För att kunna besvara din fråga gällande ursprung får jag spana efter detta klistermärke på de vespor jag ser. Jag har hittat två välsorterade scooterbutiker, det hade varit intressant att snacka med de som jobbar där, problemet är att jag inte talar japanska och de inte engelska. Kanske kan jag lura med mig någon vän som kan tolka. Jag får återkomma med rapport.
Men, visst är 48 000 fasansfult mycket pengar för lite plåt och aluminium.
/Erik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tjena!
Jag har för mig att jag läste i scootering för ett par år sedan att Piaggio i Pontadera (Italien) tillverkade smallframes för Japanexport, då i klassiskt utförande (V50 special & ET3) med runda lyset.
Tror också att de nya V50 som SIP sålde för ett tag sedan var från Japantillverkningen.
Federico
<br />Hej!
Enligt smallframes.com så såldes nytillverkades 50s, 100 and 125ET3 i Japan fram till år 2000. Skicket på den jag såg till salu får mig att misstänka att det var en 90-talare.
Vespor tillverkade i Italien är tydligt märkta med ”MADE IN ITALY”. För att kunna besvara din fråga gällande ursprung får jag spana efter detta klistermärke på de vespor jag ser. Jag har hittat två välsorterade scooterbutiker, det hade varit intressant att snacka med de som jobbar där, problemet är att jag inte talar japanska och de inte engelska. Kanske kan jag lura med mig någon vän som kan tolka. Jag får återkomma med rapport.
Men, visst är 48 000 fasansfult mycket pengar för lite plåt och aluminium.
/Erik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tjena!
Jag har för mig att jag läste i scootering för ett par år sedan att Piaggio i Pontadera (Italien) tillverkade smallframes för Japanexport, då i klassiskt utförande (V50 special & ET3) med runda lyset.
Tror också att de nya V50 som SIP sålde för ett tag sedan var från Japantillverkningen.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erdans</i>
<br />Hej!
Enligt smallframes.com så såldes nytillverkades 50s, 100 and 125ET3 i Japan fram till år 2000. Skicket på den jag såg till salu får mig att misstänka att det var en 90-talare.
Vespor tillverkade i Italien är tydligt märkta med ”MADE IN ITALY”. För att kunna besvara din fråga gällande ursprung får jag spana efter detta klistermärke på de vespor jag ser. Jag har hittat två välsorterade scooterbutiker, det hade varit intressant att snacka med de som jobbar där, problemet är att jag inte talar japanska och de inte engelska. Kanske kan jag lura med mig någon vän som kan tolka. Jag får återkomma med rapport.
Men, visst är 48 000 fasansfult mycket pengar för lite plåt och aluminium.
/Erik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Intressant! Tack!
Ja, 48k är mycket pengar men jag skulle hundra miljoner gånger (och det är mycket det
) hellre lägga 48k på en V50s än på t.ex. en begagnad Burgman.
Vad som är märkligt är att både i Hong Kong och Taiwan kan man hitta italienska vespor från 60-talet i tokfint nyrenoverat skick för under 20000SEK, kanske är det ngn grov skatt som gör scootrarna så dyra i Japan?
/Calle
<br />Hej!
Enligt smallframes.com så såldes nytillverkades 50s, 100 and 125ET3 i Japan fram till år 2000. Skicket på den jag såg till salu får mig att misstänka att det var en 90-talare.
Vespor tillverkade i Italien är tydligt märkta med ”MADE IN ITALY”. För att kunna besvara din fråga gällande ursprung får jag spana efter detta klistermärke på de vespor jag ser. Jag har hittat två välsorterade scooterbutiker, det hade varit intressant att snacka med de som jobbar där, problemet är att jag inte talar japanska och de inte engelska. Kanske kan jag lura med mig någon vän som kan tolka. Jag får återkomma med rapport.
Men, visst är 48 000 fasansfult mycket pengar för lite plåt och aluminium.
/Erik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Intressant! Tack!
Ja, 48k är mycket pengar men jag skulle hundra miljoner gånger (och det är mycket det

Vad som är märkligt är att både i Hong Kong och Taiwan kan man hitta italienska vespor från 60-talet i tokfint nyrenoverat skick för under 20000SEK, kanske är det ngn grov skatt som gör scootrarna så dyra i Japan?
/Calle