vad tycker ni?
vad tycker ni?
Satt å tänkte på det här med patina,men vad är egentligen snyggast:
En sliten vespa med fin patina?
Eller en originalrenoverad,som ser ut som ny?
Jag vet att smaken e som baken,men skriv gärna eran åsikt.
Re: vad tycker ni?
Vad räknas som patina?blizzy wrote:Satt å tänkte på det här med patina,men vad är egentligen snyggast:
Är ett par jeans eller en skinnjacka snygga med patina? Ja, så länge de är hela tycker jag, men när jeansen får hål på knän och skinnjackans dragkjedja ser ut som en tandlös gubbe är det inte snyggt, inte charmigt heller, kanske intressant, men inget jag skulle gå runt med.
Samma sak gäller väl fordon. En snyggt sliten originalscooter från 50-60 talet är ju många gånger snyggare än en nyrenoverad, sedan kan man ju se till att använda sin renoverade så att den slits och får tillbaka lite av charmen. Men om stora bucklor, rosthål och en sadel där stoppningen hänger ut räknas som patina så är inte jag längre med på att det är snyggare.
Federico
tror att någon som inte blir lyrisk over gamla scooters anser att en ny & blank scooter är bra mycket snyggare, och ser den äldre maskinen som ett gammalt vrak.Federico wrote:En snyggt sliten originalscooter från 50-60 talet är ju många gånger snyggare än en nyrenoverad

mycket möjligt att vissa tycker så. men nu var frågan ställd på ett scooterforum och handlade om sliten vs renoverad, inte sliten vs ny.fritte wrote:tror att någon som inte blir lyrisk over gamla scooters anser att en ny & blank scooter är bra mycket snyggare, och ser den äldre maskinen som ett gammalt vrak.Federico wrote:En snyggt sliten originalscooter från 50-60 talet är ju många gånger snyggare än en nyrenoverad![]()
och ska vi ändå prata om folk som inte är initierade så behöver de nödvändigtvis inte vara av åsikten att nytt och blank är finast. många människor är intresserade och gillar prylar som har en patina, en historia, en själ. Det märks tydligt vilka scootrar som får mest uppmärksamhet när man ställer upp ett gäng på en gata bland "vanliga" människor.
Folk ställer ju ett slitet allmogeföremål hemma i fönstret, en antik flagnad plåtburk i kryddhyllan eller sätter en bit drivved i på väggen.
Federico
Då är ju utställningsplatsen väldigt betydande för vilka reaktioner man får.jencla wrote:När vi varit med på utställningar har vi ibland haft med någon riktigt "patinerad" hoj. Reaktionerna från de besökande har varit mycket varierade. Typ hälften tyckte "o, en sådan underbar Vespa", övriga "varför drar ni hit sådant här skrot?". Kul![]()
/jens
Står man på MC mässan där det senaste i motorcykelväg och tillbehör presenteras så är naturligtvis antalet negativa reaktioner fler än om man ställer upp sig på Classic motor i Ånnaboda.
Federico
frågan handlade om vad man gillar bäst för stil på ett veteranfordon, inte om hur många fler som vill köpa nytt jämfört med gammalt patinerat.fritte wrote:jämför antalet besökare så är sanningen nära, eller?Federico wrote:Står man på MC mässan där det senaste i motorcykelväg och tillbehör presenteras så är naturligtvis antalet negativa reaktioner fler än om man ställer upp sig på Classic motor i Ånnaboda.
Federico
Woodstock wrote:Jag tycker inget så har jag ingenting sagt...![]()
Vad är det för vits med att fråga andra när det är du själv som ska trivas med din scooter?
Förresten, hur ofta byter ni kalsonger och vilken färg tycker ni är snyggast på strumpor?![]()
Mvh
/ Fredrik
Frågan är bra om svaren gör att en fint patinerad originalvespa blir fortsatt orörd. Speciellt viktigt är det med ovanliga modeller som någon okunnig annars skulle kunna förstöra rejält genom att renovera.
Självklart ska alla göra det man trivs med, men om renoveringen resulterar i en värdeminskning "-jag lackade om min Vespa U, den var så matt och repig i den gröna originallacken". Jag tror att de flesta skulle ångra sig rejält om de i efterhand fick veta att lackeringen resulterade i en värdeminskning på 20.000kr.
Federico
OT: Njae, förvisso fel avdelning, men mig veterligen går det bra att ställa sådana frågor på SSK-forumet såvida inte reglerna är ändrade nyligen.blizzy wrote:den frågan är för nåt annat forum,den passar inte härWoodstock wrote: Förresten, hur ofta byter ni kalsonger och vilken färg tycker ni är snyggast på strumpor?![]()
Mvh
/ Fredrik
Om du tvunget vill veta min inställning om patina respektive renoverat, så föredrar jag patina 99 gånger av 100. Gedigen och genuin patina tar 30-40 år att erhålla, men en omlackering kan göras på en helg.
Dessutom har jag i princip aldrig sett en omlackerad/renoverad scooter (eller annat veteranfordon för den delen) som ger intryck av att vara originallack. Originallack från fabrik är minst 100 ggr snyggare än vad någon billackerare förmår att lackera.
Mvh
/ Woodstock
Instämmer inte. I somras bytte jag min blanksvarta PX125 1984 mot en lika blanksvart i-skick-som-ny PX200 2002. 125-an var professionellt omlackad efter en försäkringsskada för några år sedan, 200-an fabrikslackad. Och det är bara att konstatera. den omlackade var flera snäpp bättre lackad!Woodstock wrote:Originallack från fabrik är minst 100 ggr snyggare än vad någon billackerare förmår att lackera.
Slutsats 1: En duktig lackerare kan göra underverk.
Slutsats 2: Piaggios originallacker är inte alltid så välgjorda.
Och det är inte ett nytt fenomen. Efter ett hastigt möte med en hård bil blev framskärmen på min orange Rally 1969 (den i avataren) mycket snyggare. Från fabrik var den klart apelsinskalig, efter omlackning slät och blank.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Finns ju flera exempel på historier där det beskrivs hur kassa t ex lambrettorna var i lacken från fabrik. Att de sedan blev blänkande och fina berodde antingen på en omlackning eller att den stolta ägaren ägnat timmar med att polera upp fabrikslacken. Tydligen verkar det vara lite så fortfarande då, om man ser vad du skriver Jens.
En industrirobot bryr sig väl helt enkelt inte lika mycket om slutresultatet som en mänsklig lackerare.
/G
En industrirobot bryr sig väl helt enkelt inte lika mycket om slutresultatet som en mänsklig lackerare.
/G
jencla wrote:Instämmer inte. I somras bytte jag min blanksvarta PX125 1984 mot en lika blanksvart i-skick-som-ny PX200 2002. 125-an var professionellt omlackad efter en försäkringsskada för några år sedan, 200-an fabrikslackad. Och det är bara att konstatera. den omlackade var flera snäpp bättre lackad!Woodstock wrote:Originallack från fabrik är minst 100 ggr snyggare än vad någon billackerare förmår att lackera.
Slutsats 1: En duktig lackerare kan göra underverk.
Slutsats 2: Piaggios originallacker är inte alltid så välgjorda.
Och det är inte ett nytt fenomen. Efter ett hastigt möte med en hård bil blev framskärmen på min orange Rally 1969 (den i avataren) mycket snyggare. Från fabrik var den klart apelsinskalig, efter omlackning slät och blank.
/jens
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
för det första:din inställning vill jag inte veta,är helt ointresserad av den.Woodstock wrote:OT: Njae, förvisso fel avdelning, men mig veterligen går det bra att ställa sådana frågor på SSK-forumet såvida inte reglerna är ändrade nyligen.blizzy wrote:den frågan är för nåt annat forum,den passar inte härWoodstock wrote: Förresten, hur ofta byter ni kalsonger och vilken färg tycker ni är snyggast på strumpor?![]()
Mvh
/ Fredrik
Om du tvunget vill veta min inställning om patina respektive renoverat, så föredrar jag patina 99 gånger av 100. Gedigen och genuin patina tar 30-40 år att erhålla, men en omlackering kan göras på en helg.
Dessutom har jag i princip aldrig sett en omlackerad/renoverad scooter (eller annat veteranfordon för den delen) som ger intryck av att vara originallack. Originallack från fabrik är minst 100 ggr snyggare än vad någon billackerare förmår att lackera.
Mvh
/ Woodstock
för det andra:fabrikslack är gjord under massproduktion,den kan aldrig bli snyggare än en omlackering.om du har andra erfarenheter så anlita en annan lackerare nästa gång.(men du kanske tycker jaffalack är snyggt)
Jaffalack/apelsinskal är ju en del i produktionen av ett fordon, precis som att ytan på motorblocket är matt eller att vissa delar har en matt ytbehandling i stället för krom.blizzy wrote:för det första:din inställning vill jag inte veta,är helt ointresserad av den.Woodstock wrote:OT: Njae, förvisso fel avdelning, men mig veterligen går det bra att ställa sådana frågor på SSK-forumet såvida inte reglerna är ändrade nyligen.blizzy wrote: den frågan är för nåt annat forum,den passar inte här
Mvh
/ Woodstock
för det andra:fabrikslack är gjord under massproduktion,den kan aldrig bli snyggare än en omlackering.om du har andra erfarenheter så anlita en annan lackerare nästa gång.(men du kanske tycker jaffalack är snyggt)
"Det var så den såg ut en gång när den var ny", om det är snyggt eller fult? ja, det är beroende på vilken smak man har. Original behöver ju inte vara likhetstecken med snyggt.
Det är därför jag menar att; om man gillar patina så kan man ju faktiskt få det på en omlackad scooter också, det är ju inte apelsinskalet som är patina, bara att använda den...
Ett annan sak som är bidragande till känslan i en gammal originallack kan vara färgen. På den tiden var der cellulosalack som får en helt annan yta än modern lack.
Federico
blizzy in da house:
Satt å tänkte på det här med patina,men vad är egentligen snyggast
Ja patina, det är nog ett av det mest diskuterade ämnen på diverse VW, Hot Rod & Bike siter världen runt, vad är äkta, vad är snyggt, vad är ok & inte ok, är det fusk att strippa ytbehandlingen av ett par nya Slot Mags och sen lägga dom utomhus över vintern medan man pissar en skvätt på dom lite då & då, är det OK??? ser dom ut som gammla och nötta objekt??? "Nyproducerad" patina som Jesse James & gänget fick till på en plåtren bil sprayad med en blandning av urin, citronsyra & saltvatten som sedan fick stå ute såg verkligen "nyproducerad" ut och inte som patina men visst finns det patina som ser vackert ut, en 50-tals John Dere eller Volvo BM som i princip levt sitt liv utomhus och brukats den patinan går inte att reproducera....
DP says: It's all in the eye of the beholder.....
Satt å tänkte på det här med patina,men vad är egentligen snyggast
Ja patina, det är nog ett av det mest diskuterade ämnen på diverse VW, Hot Rod & Bike siter världen runt, vad är äkta, vad är snyggt, vad är ok & inte ok, är det fusk att strippa ytbehandlingen av ett par nya Slot Mags och sen lägga dom utomhus över vintern medan man pissar en skvätt på dom lite då & då, är det OK??? ser dom ut som gammla och nötta objekt??? "Nyproducerad" patina som Jesse James & gänget fick till på en plåtren bil sprayad med en blandning av urin, citronsyra & saltvatten som sedan fick stå ute såg verkligen "nyproducerad" ut och inte som patina men visst finns det patina som ser vackert ut, en 50-tals John Dere eller Volvo BM som i princip levt sitt liv utomhus och brukats den patinan går inte att reproducera....
DP says: It's all in the eye of the beholder.....
Oj, det var inte meningen att göra blizzy ledsen. Men jag tycker verkligen att fabrikslackering (i synnerhet på Vespa) ÄR betydligt vackrare än nylackering.blizzy wrote:för det första:din inställning vill jag inte veta,är helt ointresserad av den.
Jag skall försöka utveckla varför jag tycker så: delvis för att fabrikslack ofta är tunn, så att plåtens skarvar, konturer, smådetaljer m m skönjes på ett mycket stiligare sätt. Dessutom är fabrikslack betydligt mer återhållsamma i lystern, vilket jag tycker ger ett behagligare intryck.
Billackerare däremot, blaffar alltid (ja, alltid) på ett tokigt för tjockt lager färg/klarlack, så att allt det jag uppskattar i en lack (se ovan) fullständigt förändras till något som mest liknar ett välspacklat knarkluder som saknar omdöme om gränsen för var snyggt och stiligt övergår till tragikomik.
För övrigt bryr du dig jättemycket om både min och andras inställning. Annars hade du inte ställt frågan i en öppen tråd. Så är det med den saken...

EDIT: Underbar bild, Svint1!
Mvh
/ Fredrik
fredrik woodstock in da house:
Billackerare däremot, blaffar alltid (ja, alltid) på ett tokigt för tjockt lager färg/klarlack, så att allt det jag uppskattar i en lack (se ovan) fullständigt förändras till något som mest liknar ett välspacklat knarkluder
Håller med till 100% finns inget värre än en billackerare som lackar hoj precis som han/hon lackar bilar, ser bara för taskigt ut, det krävs ett öga och kunnande för att få en hoj eller scooter att se rätt ut, kanske därför jag bara vänder mig till Ace Custom Paint eller SixPack Custom om jag ska ha något lackat, då blir det rätt och ser bra ut.....
DP says. Det är en konst att lacka.....
Billackerare däremot, blaffar alltid (ja, alltid) på ett tokigt för tjockt lager färg/klarlack, så att allt det jag uppskattar i en lack (se ovan) fullständigt förändras till något som mest liknar ett välspacklat knarkluder
Håller med till 100% finns inget värre än en billackerare som lackar hoj precis som han/hon lackar bilar, ser bara för taskigt ut, det krävs ett öga och kunnande för att få en hoj eller scooter att se rätt ut, kanske därför jag bara vänder mig till Ace Custom Paint eller SixPack Custom om jag ska ha något lackat, då blir det rätt och ser bra ut.....
DP från Mosta Hill med moonkapslar från IKEA och en katt som mest springer bort in da house:
Absolut, billackerare är generellt klåpare. Slutresultatet ger ofta associationer till doppad frukt i chokladfondue, så där drypande tjockt på gränsen till rinnigt - alltid med en glasartad yta. Inte snyggt.....
Woodstock says: Sluta kladda med färg och sniffa thinner.....
Mvh
/ Fredrik
Absolut, billackerare är generellt klåpare. Slutresultatet ger ofta associationer till doppad frukt i chokladfondue, så där drypande tjockt på gränsen till rinnigt - alltid med en glasartad yta. Inte snyggt.....
Woodstock says: Sluta kladda med färg och sniffa thinner.....
Mvh
/ Fredrik
-
- Entusiast
Jag droppar en helt personlig kommentar, jag har hållt på med och haft diverse gamla 2-hjulingar (bl.a 3 x XS 650, 2 x T120) och nu 2 Vespor, min Sprint från 66 är förvisso omlackad av en tidigare ägare men det blir mest fånigt (all respekt till alla duktiga renoverare) när det ser flera ggr bätttre ut än när det lämnade bandet... Min V50 R som är slarvlackad och inte går som den ska ska när tid finnes få en maskinell genomgång och sedan en face lift med lite slip, maskeringstejp och sprayburk....fast smaken är ju som baken...
Grabbarna på Svint1:s bild är helt rätt på det......
Grabbarna på Svint1:s bild är helt rätt på det......
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)