Kan man skrämma vettet ur en 150 motor ?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Zelconi
Nybörjare
Nybörjare

Kan man skrämma vettet ur en 150 motor ?

Post by Zelconi »

Då jag är väldigt "ny" inom vespa kulturen och då även införskaffat en
vespa 150 från 62 . Skulle jag vilja ha lite tips om hur och om det är lönt att satsa på orig motorn ? Håller på att renovera hela karossen och den står snart färdig för lack. Så nu är det snart dax för lite motor meck. Motorn är i väldigt bra skick men jag vill så klart ha lite mer pulver än standard :evil: Förra ägeren har kostat på den en ny cyl,kolv,topp som ser helt standar ut.

Någon som kan ge mig ett hett tips på lite goo trimning ??
Det är väl inte bara px 200 som går att få liv i ?

Vad får det kosta ? tjaa ... ? Rimligt
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Kan man skrämma vettet ur en 150 motor ?

Post by Federico »

Zelconi wrote:Då jag är väldigt "ny" inom vespa kulturen och då även införskaffat en
vespa 150 från 62 . Skulle jag vilja ha lite tips om hur och om det är lönt att satsa på orig motorn ? Håller på att renovera hela karossen och den står snart färdig för lack. Så nu är det snart dax för lite motor meck. Motorn är i väldigt bra skick men jag vill så klart ha lite mer pulver än standard :evil: Förra ägeren har kostat på den en ny cyl,kolv,topp som ser helt standar ut.

Någon som kan ge mig ett hett tips på lite goo trimning ??
Det är väl inte bara px 200 som går att få liv i ?

Vad får det kosta ? tjaa ... ? Rimligt
Du kan i princip trimma din 62:a lika mycket som en PX 150, d.v.s väldigt mycket. men tusenlapparna drar iväg lika snabbt som Vespan...
Federico
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Ganska mycket trim för pengarna är ett 177cc Trimkit med kolv, topp och cylinder från t. ex Olympia. Komplettera med en 24mm förgasare och ta upp alla portar i motorblocket så det passar din nya klenod så har du en vespa som gör kring 100 km/h och som är pigg & kul att köra i stan.

Detta kostar kring 2500 inkl lite packboxar och sådant som måste bytas då du delar motorn för portningen

mvh/HB
Zelconi
Nybörjare
Nybörjare

Inköp?

Post by Zelconi »

Tjena !

Tack för ett vettigt svar.
Var köper man då detta trevliga trim kit ?
Några rekomendationer ?
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Och är det värt att göra på en VNB5 med 8"-hjul?

Eller är det bättre att hoppa på en PX-200 motor direkt?
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

En kompis, Micke med "Harlekin-popolinon" kör en VNS4 med 180cc DR cylinder och en 20/17 förgasare och PX125 blås. När allt är friskt går den som en dröm upp till 90 km/h men det är en maskin som kräver mycket TLC. Ungefär som din ljusblå SS180 :-)

mvh/HB
victor wrote:Och är det värt att göra på en VNB5 med 8"-hjul?

Eller är det bättre att hoppa på en PX-200 motor direkt?
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Inköp?

Post by henrikborjeson »

Finns på flera större scooterfirmor, EM scooters i Göteborg, SIP och Scooter-center i Tyskland. Alla finns även på nätet.

mvh/HB
Zelconi wrote:Tjena !

Tack för ett vettigt svar.
Var köper man då detta trevliga trim kit ?
Några rekomendationer ?
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

henrikborjeson wrote:En kompis, Micke med "Harlekin-popolinon" kör en VNS4 med 180cc DR cylinder och en 20/17 förgasare och PX125 blås. När allt är friskt går den som en dröm upp till 90 km/h men det är en maskin som kräver mycket TLC. Ungefär som din ljusblå SS180 :-)

mvh/HB
Vad "TLC" betyder kan jag bara gissa mig till ;)

Min SS har gått som en klocka efter att jag poppade i en PX200 motor med elstart och separatsmörjning, och komletterade med ScootRs rostfria blås, med anpassning av förgasaren därtill.

Förstärkt fjäder i framdämparen gjorde sitt till.

Har för övrigt uppdaterat scooterparken med en Tv175 och en GTs 250 -07. På gång en Li150, renoveringsobjekt i gott skick och ovannämnda VNB5, med 8"-hjul :/

Tillbaka till ämnet - det här med 8"-hjul stör mig som kanske framgått ;) Som jag ser det, med vägarnas skick i Italien, kommer det bli ett problem. Har nämnda scooter funnits på någon marknad med 10", eller är det bara att bita i det sura äpplet och behålla den som det är? Det får ju inte bli för mkt o-original ;)

Motorn verkar i gott skick, så att arbeta vidare på den skulle säkert vara det enklaste. Vad för något kul kan göras utan att behöva ta upp blocket? Och om blocket skulle tas upp, och original-andan skulle falla på - är det bara att gå tillbaka eller behöver det upptagna svetsas igen?

Vic
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by freeway »

Hej
Hittade ett modell äldre ämne och blev nyfiken var man finner en förstärkt fjäder till SS framdämp?

MVH calle

"Min SS har gått som en klocka efter att jag poppade i en PX200 motor med elstart och separatsmörjning, och komletterade med ScootRs rostfria blås, med anpassning av förgasaren därtill.

Förstärkt fjäder i framdämparen gjorde sitt till. ""
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

freeway wrote:Hej
Hittade ett modell äldre ämne och blev nyfiken var man finner en förstärkt fjäder till SS framdämp?

MVH calle

"Min SS har gått som en klocka efter att jag poppade i en PX200 motor med elstart och separatsmörjning, och komletterade med ScootRs rostfria blås, med anpassning av förgasaren därtill.

Förstärkt fjäder i framdämparen gjorde sitt till. ""
Den fixade Jon Nordstrøm i Copenhagen Scooterclub åt mig; prova att kontakta honom på jon snabel a station1 pun kt dk - han kanske har någon liggande fortfarande, även om det var ett par år sedan som jag köpte min...

/.v
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by freeway »

f-n va cool att det gick sa snabbt me svaret som jag inte hade räknat alls med
mvh c
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

freeway wrote:f-n va cool att det gick sa snabbt me svaret som jag inte hade räknat alls med
mvh c
får du inte tag på någon så kan man beställa standardfjäder från en fjädertillverkare (specialtillverkade är dyra i små upplagor). Billigaste jag lyckades hitta var hos http://www.fjadrar.se/ snabb leverans, utan trassel

jag fick mycket bra hjälp av Fritte att räkna fram en fjäder till min GS och han lyckades väldigt bra, den blev körbar utan att kännas hård. vi utgick från en standardfjäder som sedan kapades och värmdes ihop.

nu har jag kortare gaffel på min GS och därav kortare dämp och fjäder än standard. har du tur så kan det finnas i rätt längd på hyllan och du slipper kapa.
Federico
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by freeway »

super cool, ska snacka med dom ASAP
tack

:grin:
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by freeway »

Hej igen
jag fattar inte riktigt

du skrev
"jag fick mycket bra hjälp av Fritte att räkna fram en fjäder till min GS och han lyckades väldigt bra, den blev körbar utan att kännas hård. vi utgick från en standardfjäder som sedan kapades och värmdes ihop. "

Fritte, hitta inte honom under "kontakta oss" bara massa danskar

"En standardfjäder" minns du artickelnummret kanske?

om svaret är ja kan ja använda samma fjäder till min standard ss dämp med gott resultat?

Kapades och värmdes ihop, varför inte bara kapa?

mvh c
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

freeway wrote:Hej igen
jag fattar inte riktigt

du skrev
"jag fick mycket bra hjälp av Fritte att räkna fram en fjäder till min GS och han lyckades väldigt bra, den blev körbar utan att kännas hård. vi utgick från en standardfjäder som sedan kapades och värmdes ihop. "

Fritte, hitta inte honom under "kontakta oss" bara massa danskar

"En standardfjäder" minns du artickelnummret kanske?

om svaret är ja kan ja använda samma fjäder till min standard ss dämp med gott resultat?

Kapades och värmdes ihop, varför inte bara kapa?

mvh c
ingenjör Fritte på forumet tänkte jag på.

Måtten på min fjäder fungerar tyvärr inte på en standarddämpare, men du kan mäta din och sedan räkna ut hårdheten på den, sedan kolla om du får plats med en grövre eller alternativt en med färre varv.

måtten du kan ta är: längd, trådtjocklek, inner/ytterdiameter och antal varv. mät också hur mycket spel som finns i dämparen för en större fjäder (om det går). Annars kan man kapa bort damskyddet och klämma på en med större ytterdiameter

Anledningen till att man värmer ihop fjädern efter kapning är för att den annars skulle ligga an på bara ena sidan och tryckas ihop snett.

Jag tror att Fritte kan hjälpa dig att räkna ut hårdheten om du tar måtten
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Har du samma gaffel som Federico? :grin:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:Har du samma gaffel som Federico? :grin:
det är en likadan gaffel, förutom att min är kapad 1" och att min dämpare är ca 1" kortare
Federico
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by freeway »

aha!
nu är jag med :lol:
och tack för otroligt bra info.

men det återstår två frågor den ena är till fritte, om du kan hjälpa även mig med ditt "matemagiska" kunnande ?
och den andra är om ni tycker jag ska fixa orginaldämparen årgang -67 eller köpa en ny och fixa till den?

mvh c
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

freeway wrote:aha!

men det återstår två frågor den ena är till fritte, om du kan hjälpa även mig med ditt "matemagiska" kunnande ?
och den andra är om ni tycker jag ska fixa orginaldämparen årgang -67 eller köpa en ny och fixa till den?

mvh c
efter tester så fungerar originaldämparen bättre och är hårdare än replicadämpare, nu har jag bara testat carbone eller om det var från CIF.

eftersom du kan öppna och fylla på olja i originaldämparen (om den inte fungerar) så är den lättfixad, du kan också välja en crossgaffelolja med lite högre viskositet.

en annan anledning att återanvända originaldämparen är passformen i undre fästet som är större på replicadämpare med följd att de skaver mot svingen.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

freeway wrote:aha!

mvh c
OK, men måtten Federico nämnde behövs. :grin: :smile:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico wrote:måtten du kan ta är: längd, trådtjocklek, inner/ytterdiameter och antal varv. mät också hur mycket spel som finns i dämparen för en större fjäder (om det går). Annars kan man kapa bort damskyddet och klämma på en med större ytterdiameter
Är de inte samma som din, Federico? I så fall behovs bara det längdmått som fjädern har när den är monterad och obelastad. :smile: :grin: :evil:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:
Federico wrote:måtten du kan ta är: längd, trådtjocklek, inner/ytterdiameter och antal varv. mät också hur mycket spel som finns i dämparen för en större fjäder (om det går). Annars kan man kapa bort damskyddet och klämma på en med större ytterdiameter
Är de inte samma som din, Federico? I så fall behovs bara det längdmått som fjädern har när den är monterad och obelastad. :smile: :grin: :evil:
nä, det här är en annan fjäder.
Federico
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by freeway »

f-n va fint!
jag är just nu en mycket glad kille

jag återkommer i ämnet när jag har demonterat sakerna
kommer kanske ta en tid då jag precis ska resa bort ett tag.

tack och mvh c
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by freeway »

Hej igen
ja då har jag tagit isär framdämparen och önskar hjälp med mattematiken

måtten på fjädern blev som följer:

trådtjocklek 7mm
ytterdiameter 47mm
innerdiameter 33mm
antal varv utan det avfasade partierna på ändarna är 9,5 varv
antal varv med det avfasade partierna på ändarna inräknat blev 11 varv

mvh c
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Längdmåttet som fjädern har när den är inspänd och monterad behövs ochså. :grin: :smile: :grin:
Post Reply