woodstock aka terraplaneblues aka fredrik (låter som du gömmer dig från någon) in da house:
Stiliga bra-att-ha-grejer...
Skulle nog kunna fylla den här tråden med massor av prylar från Mosta Hill, plockade igår fram min Vespa pepparkaksform men det är lite tidigt att baka pepparkakor & pimpla Glögg (8 pavor Blossa 08 blåbär inköpta innan dom tog slut) men stilgast för tillfället är nog Dammtrax hjälmarna som Niclas roddade hem från Japan, den mattröda har leopard inredning, den silver/svarta & babyblå/vita har båda läderinredningar, dom är bara sååååå bra-att-ha & så ser dom otroligt stiliga ut....
DP wrote:woodstock aka terraplaneblues aka fredrik (låter som du gömmer dig från någon)
Attans, där kom du på mig! Jag som trodde att jag var deep under cover i mina försök att gömma mig undan Radiotjänst; diverse mc-gäng; Jehovas Vittnen; de mest hårdföra scooteristerna i stan (de med parkas, Dr Martens och solbrillor) etc. Vad tog du det på - att jag skrev under med mitt riktiga namn? Du jobbar på Säpo, va?
Den ljusblå hjälmen var riktigt snygg för övrigt! Signalerar 70-tal på något märkligt och skönt vis, utan att jag kan sätta fingret på vad jag egentligen menar...
Mvh
/ A. Nonym (ingen motvalls kärring - helt vanlig scooterist som bara gillar Northern Soul)
Klockan och temperaturmätaren har jag drömt om, men de var rätt så dyra. Månne klockan är en väckarklocka? Nu förtiden är alla väckarklockor sådana eländiga plastiska saker vars tickande får resonansljud så man inte får sömn och väckningsljudet är ett alldeles hemskt bölande. Usch!
vespaco wrote:Klockan och temperaturmätaren har jag drömt om, men de var rätt så dyra. Månne klockan är en väckarklocka? Nu förtiden är alla väckarklockor sådana eländiga plastiska saker vars tickande får resonansljud så man inte får sömn och väckningsljudet är ett alldeles hemskt bölande. Usch!
Usch, ja - jag hatar att bli väckt med moderna väckarklockor! Annat var det förr när det trygga tickandet på den mekaniska väckarklockan förbyttes till en dov och behaglig ringsignal när det var dags att stiga upp... Det var bättre förr!
a-nonym in da house:
Vad tog du det på - att jag skrev under med mitt riktiga namn? Du jobbar på Säpo, va?
Hade jag jobbat på Säpo så hade jag nog varit väldigt konfunderad vi det här laget, inte dom vassaste knivarna i lådan där inte, näee är nog alierad med dom där MC gängen som är ute efter dig!!!! På tal om MC gäng så har jag nyligen gått med i en "förening/klubb/sammanslutning" vars förkortning är SDK (ni som vet vet och ni andra får gissa) men på något sätt känns det som man gått med i Scientologi Kyrkan, faktisk så är Tom Cruise medlem i den Amerikanska, det är nästan lite otäckt hur alla förnekar allt samröre med "annat märke", ställer sig bakom "lägre nummer" och skriker i kör om man (som jag alltid) är fisken mot strömmen (trodde bara det var döda fiskar som gick med strömmen). Jag har fått "veta hut" och blivit kallad både det ena och andra på deras Forum för att jag som vanligt sätter tänderna in en så kallad "ikon" och gör det på mitt högst pesronliga sätt, men se ni DET FÅR MAN INTE GÖRA DÄR!!!!! Jag skulle kunna fortsätta men med risk för att det finns andra här med "dubbla medborgarskap" så ska jag sluta nu.....
DP says: Här känner man sig ALLTID välkommen, spelar ingen roll om man inte gör som alla andra, fram för individualiteten...
personligen har jag svårt för "designprylar" av den typen som klockan och termometern. tycker att det redan finns extremt snygga gamla klockor eller termometrar som inte ska likna något annat än vad de är. Men jag är väl konservativ och gnällig
Gissar att de där prylarna kommer att kännas kitch om några år, ungefär som dessa:
Vad som däremot kan vara häftigt är gamla PR prylar från motorföretag, finns massor med exempel och till skilland från skräpet ovan blir dessa kultföremål:
hittar ingen bild, men saab gjorde ett pennställ när 900 modellen kom, en kopia på 900 emlemet, men stående och utdragen till ett pennställ. jag är ingen saab fantast men gillar idén.
Som vanligt håller jag med.
Jag hatar de där nytillverkade plåtskyltarna, väskorna, kläderna och prylarna som pesten. Ibland får man ju såna i present av folk som verkligen menar väl, men jag vill bara gräva ner dem.
/P
Jag håller egentligen med dig i sak, Federico - nytillverkade prylar som dels skall föreställa något annat än de är, brukar inte vara någon höjdare. Det finns dock undantag: hade en gång en replica av en amerikansk telefonautomat som bara var brutalcool (tyvärr stulen vid inbrott). Jag hade nog heller inte sagt nej till vespaklockan...
Är det inte snyggare/roligare att köpa ett gammalt äkta Vespalyse eller en riktig hastighetsmätare och ställa bredvid klockan på sängbordet eller i bokhyllan bara som de är (designföremål i sig själva).
Federico wrote:Är det inte snyggare/roligare att köpa ett gammalt äkta Vespalyse eller en riktig hastighetsmätare och ställa bredvid klockan på sängbordet eller i bokhyllan bara som de är (designföremål i sig själva).
Visst, har gjort en del sådan grejer genom åren. Hade i början av 90-talet bl a en framskärm samt motorlucka till en VW -56 hängande på väggen. I navkapseln monterade jag ett urverk med visare och hade även belysning i framlampa, blinkers och nummerskylt.
Ursäkta dålig bildkvalitét och censur (naken f d sambo som nog inte vill synas så på internet...) på de enda bilderna jag har kvar på "installationen".
DP wrote:
Skulle nog kunna fylla den här tråden med massor av prylar från Mosta Hill, plockade igår fram min Vespa pepparkaksform men det är lite tidigt att baka pepparkakor & pimpla Glögg
Den där pepparkaksformen blev man ju lite nyfiken på... är det liksom en 2d pepparkaka eller en 3d byggsats? Jag har nämligen tänkt satsa på att bygga en pepparkaksvespa till den årliga pepparkaks-"hus"-byggartävlingen jag brukar ställa upp i med polarna. Mycket amatörmässigt men ändå ogenerat stolt över min förstaplacering som min Ferguson traktor gav ifjol...
snider in da house:
Den där pepparkaksformen blev man ju lite nyfiken på...
En vanlig typ tomte, gran som man skär ut med inget avancerat men kul, inköpt på Hultsfreds Marknad för något år sedan i ett stånd med pepparkaksformer högt & lågt allt man kan tänka sig (och även några man inte vill tänka sig)....
Federico wrote:personligen har jag svårt för "designprylar" av den typen som klockan och termometern. tycker att det redan finns extremt snygga gamla klockor eller termometrar som inte ska likna något annat än vad de är. Men jag är väl konservativ och gnällig
Javisst, gamla klockor är snygga men det hjälper ju inte när man behöver en ny för att den gamla slutat fungera. Jag gick för ett halv år sedan en hel dag runt omkring i Hfors och sökte efter en snyggare klocka och kammade noll. Fick nöja mig med en plastis som inte brölade utan "gnäggade". Kvittrade påstod reklamen... Jag trodde att man kunde hitta snygga klockor med metallkåpor var som helst men pyttsan. Så nu har jag lärt mig att uppskatta en väckarklocka som ser bättre ut. kanske den här dessutom har väckningsljud som låter som en tvåtaktsvespa eller som vespans tuta?
Federico wrote:personligen har jag svårt för "designprylar" av den typen som klockan och termometern. tycker att det redan finns extremt snygga gamla klockor eller termometrar som inte ska likna något annat än vad de är. Men jag är väl konservativ och gnällig
Javisst, gamla klockor är snygga men det hjälper ju inte när man behöver en ny för att den gamla slutat fungera. Jag gick för ett halv år sedan en hel dag runt omkring i Hfors och sökte efter en snyggare klocka och kammade noll. Fick nöja mig med en plastis som inte brölade utan "gnäggade". Kvittrade påstod reklamen... Jag trodde att man kunde hitta snygga klockor med metallkåpor var som helst men pyttsan. Så nu har jag lärt mig att uppskatta en väckarklocka som ser bättre ut. kanske den här dessutom har väckningsljud som låter som en tvåtaktsvespa eller som vespans tuta?
vet hur det är när man verkligen behöver nåt, då finns det helt plötsligt inget att köpa.
Inte i Hfors, utan i Vanda och Esbo. Hade betytt bilfärd och nu tog jag metron in till Hfors centrum dit jag hade annat ärende också. Den klockan skulle tyvärr ha varit för stor, utrymmet är litet på nattduksbordet pga av en massa andra mysiga prylar. För klockan är väl rätt stor?
Sen får man ju säga att det finns grejer och det finns grejer, Woodstocks klockor är ju faktiskt kanonsnygga (var kan man få tag på dom??)medans Federicos internet (Teknikmagasinet??) prylar inte ens skulle platsa på vinden.. Min Rally polare J har en klart snygg väckarklocka, klassiskt rund, metall med "RAF loggan" i urtavlan och riktig ringning som väcksignal, har tyvärr ingen bild...
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
Den skulle jag ta, trots att den är sockersöt, den skulle väl stå/sitta stabilt när man famlar omkring med handen i mörkret med ögonen fast! Man måste ju tänka praktiskt!