1960 Vespa Touring -UPDATE-

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Omsider var Bastard'en klar for 08-sesongen;
Image

Det nye bremseopplegget er konge;
Image
Image

Og lakken er fortsatt sånn noenlunde blank;
Image
Image

Fin-fin kveld;
Image
Image
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

Den blev riktigt läcker! Snyggt med sadeln också.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Svint; var har du bensinkranen?
Federico
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Federico wrote:Svint; var har du bensinkranen?
He he, bra observert Frederico! :wink:

Jeg har elektrisk kran.

Not. Jeg hadde av kranen da jeg var i Oslo og fikk hjelp med motoren.
I lykkerusen over motorbyggingen, klarte jeg å sette på kranen bak-frem.

I og med at jeg ikke har verktøy, så må jeg vente på at postmannen skal levere den nye jeg har bestilt...

Enn så lenge får jeg stole på forgasseren og flottørnålen... :roll:
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

08-sesongen er over for lenge siden, og omsider kan det tilbringes litt tid i verkstedet!

For tiden er Bastard´en temmelig ribbet, men det må til for å bli klar til 09-sesongen!
Image

Et av vinterens prosjekt er å få i det korte 4-gearet som jeg har liggende øverst til venstre;
Image

Og i tillegg kommer det sedvanlige bytte av lager og pakninger;
Image

Har i tillegg et lite håp om å ha sånn passe kontroll på delene som flyter rundt;
Image


Et av de viktigste prosjektene i vinter er forøvrig å få til et speedometer-opplegg som ikke ser ut som noe som er lagt av en blind alkoholiker....
Så kanskje dette kan være noe å satse videre på;
Image
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Jonny
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 65
Joined: Fri 28 Oct 2005, 00:21
Location: Sweden

Post by Jonny »

Har inte sett mästerverket tidigare. Grymt snyggt!!! :D
/Jonny
ClausFox
Entusiast
Entusiast
Posts: 185
Joined: Mon 29 Dec 2008, 00:52
Location: Norway
Contact:

Post by ClausFox »

Ser du har sånn Quickaction twistgrip. Vet du om jeg får brukt standard frambremsen min hvis jeg setter på Quickaction twistgrip
:smile:
Vespa Popolino Sportique Supreme 1964
Vespa popolino 1960
Vespa 50s 1972 (X)
Vespa popolino 1963

Claus Henrik Sc.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

ett annat sätt att få snabbgas. :smile: :evil:
Image
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

ClausFox wrote:Ser du har sånn Quickaction twistgrip. Vet du om jeg får brukt standard frambremsen min hvis jeg setter på Quickaction twistgrip
:smile:
Jeg monterte QAT´en da det ble montert hydraulisk bremse...
Men jeg tror nok det skal gå greit å bruke vanlig bremse sammen med QAT.

Ellers så kan du jo modde original-gassen slik som Fritte har laget tegning av.

Mener det finnes slike patenter til salgs på nettet, om du ikke føler for å lage deler selv...

PS! Delene ble sendt på lørdag...

Ø
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
ClausFox
Entusiast
Entusiast
Posts: 185
Joined: Mon 29 Dec 2008, 00:52
Location: Norway
Contact:

Post by ClausFox »

Svint1 wrote:
ClausFox wrote:Ser du har sånn Quickaction twistgrip. Vet du om jeg får brukt standard frambremsen min hvis jeg setter på Quickaction twistgrip
:smile:
Jeg monterte QAT´en da det ble montert hydraulisk bremse...
Men jeg tror nok det skal gå greit å bruke vanlig bremse sammen med QAT.

Ellers så kan du jo modde original-gassen slik som Fritte har laget tegning av.

Mener det finnes slike patenter til salgs på nettet, om du ikke føler for å lage deler selv...

PS! Delene ble sendt på lørdag...

Ø


Okei, fant et bilde av en scooter med det, og den hadde ikke noe hydralisk frambrems, så får håpe det passer ;)

Image :grin:
Vespa Popolino Sportique Supreme 1964
Vespa popolino 1960
Vespa 50s 1972 (X)
Vespa popolino 1963

Claus Henrik Sc.
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

TTT -ting tar tid...

Med ei lita tulle som tar mye av tiden, så går det en stund mellom hvert besøk i verkstedet..

Uansett, fikk presset i ny opphengsgummi igår;
Image

Hardere gummi fra Clauss Studios i USA. Har ikke bilder fra når jeg tok ut den gamle gummien, men den mer eller mindre falt ut av seg selv.

Når ny skulle presses inn, er det greit med gjengestang og mothold.
En gammel clutch-spindel funker perfekt;
Image

Og med en dasj hår-spray går det enda bedre. Hårsprayen "smører" så lenge den er fuktig, men fungere omtrent som lim når den etterhvert tørker.

Image
Viser ikke så godt, men å sause inn gummien med hårspray er fin-fint!
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
ClausFox
Entusiast
Entusiast
Posts: 185
Joined: Mon 29 Dec 2008, 00:52
Location: Norway
Contact:

Post by ClausFox »

Ser bra ut;) Blir den sikkert stivere nå da? hehe
Hårspray? hehe.
Tusen takk for mellom plata :grin: En kjempe glad Gjøvik gutt :grin:
Vespa Popolino Sportique Supreme 1964
Vespa popolino 1960
Vespa 50s 1972 (X)
Vespa popolino 1963

Claus Henrik Sc.
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

ClausFox wrote:Ser bra ut;) Blir den sikkert stivere nå da? hehe
Hårspray? hehe.
Tusen takk for mellom plata :grin: En kjempe glad Gjøvik gutt :grin:
Ja, scooteren skal bli markant stivere, dvs mindre fleksing mellom motor og ramme.
Dette både på grunn av at den gamle gummien var slitt, men også på grunn av hardheten på den nye gummien er hardere enn ny original-gummi.

Hårspray er en klassiker som er fin-fin i forhold til ting og tang som skal sklis på/presses inn, for så å henge fast.
F.eks håndtak...
Dette gjorde vi for nesten 20 år siden når jeg jobbet som sykkel-mekaniker, og de gjør det fortsatt...
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Svint1 wrote:Hårspray
5-56 funkar faktiskt minst lika bra. Lossnar inte när det är blött heller. Fast det kanske inte dina bussningar kommer att göra ändå.. :wink:
/David
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

jag har provkört en vespa med claus gummin. den kändes bra och markant styvare utan att vibrera sönder
Federico
Stian
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 99
Joined: Sat 14 Jul 2007, 23:48

Post by Stian »

Jeg har også 10års farts tid i sykkel butikk, alltid like fornøyd når jeg måtte stikke på nille og kjøpe ti bokser hårspray.... Ble noen rare blikk fra dammen i kassen nå mannen uten hår gikk så hardt løs på hyllen med hår produkter...

5-56 og andre olje produkter er ikke å anbefale da gummien morkner(går i oppløsning) mye fortere når den blir utsatt for olje.

Rørlegger bruker jo såpe istedet for olje når dom monterer plast rør med gummi pakkninger, dette er av den årsaken.
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

5-56 funkar utmärkt. Ja det löser upp gummit lite i ytan så det klibbar fast när det torkar. Det kanske va så att du jobbade i cykelaffär under hårsprayens storhetstid? :wink:
/David
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

mavio wrote:´Det kanske va så att du jobbade i cykelaffär under hårsprayens storhetstid? :wink:
vilket årtionde tänkter du på då?

[img]http://mm.zonamusica.com/%2FEspañol%2FO ... e-cure.jpg[/img]
Federico
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Federico wrote:vilket årtionde tänkter du på då?
[img]http://mm.zonamusica.com/%2FEspañol%2FO ... e-cure.jpg[/img]
Mmm, THE CURE!
Bara det är gjord av plåt så....
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Blir lite Cure på meg om dagene... I verkstedet går det mest i Cash, noe jeg er godt fornøyd med!

MEN;
I og med at jeg jobber med flere ting på scooteren, så blir det litt frem og tilbake...
Har jobbet en del med setet i det siste, og begynner å nærme meg et brukbart resultat på det området...

Så mens setet får hvile seg litt, har jeg fortsatt på speedometeret;
Image

Har ordnet meg en kjekk liten skjerm;
Image

Og med de rette koplingene på baksiden så blir det kanskje brukendes;
Image

Ikke for stort i alle fall;
Image

Så nå må jeg bare få integrert de nye delene på en fornuftig måte. Hvis jeg får til det jeg har planer om i hodet, så blir det riktig så bra! -håper jeg...
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

jag har ingen bra bild, men jag byggde in min så digitalsiffrorna bara syns i fönstret där kilometerräknaren normalt sitter
Federico
ClausFox
Entusiast
Entusiast
Posts: 185
Joined: Mon 29 Dec 2008, 00:52
Location: Norway
Contact:

Post by ClausFox »

Har du noe bilde av sete da? er litt spendt på hvordan det blir hehe :)
Vespa Popolino Sportique Supreme 1964
Vespa popolino 1960
Vespa 50s 1972 (X)
Vespa popolino 1963

Claus Henrik Sc.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

ClausFox wrote:Har du noe bilde av sete da? er litt spendt på hvordan det blir hehe :)
dålig bild från sidan

Image
Federico
ClausFox
Entusiast
Entusiast
Posts: 185
Joined: Mon 29 Dec 2008, 00:52
Location: Norway
Contact:

Post by ClausFox »

tøft sete ;) men tengte på bilde av Øyvind sitt :grin:
Vespa Popolino Sportique Supreme 1964
Vespa popolino 1960
Vespa 50s 1972 (X)
Vespa popolino 1963

Claus Henrik Sc.
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

ClausFox wrote:tøft sete ;) men tengte på bilde av Øyvind sitt :grin:
He he, regnet egentlig med det...

Men Federico sitt sete er også pent!

Mitt sete gidder jeg nok ikke å vise før det er helt klart... ;)
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Post Reply