Vespa 2009 -2010

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
mejiro
Entusiast
Entusiast

Vespa 2009 -2010

Post by mejiro »

Sitter med helt nya Piaggio-katalogen i min hand och märker förutom de allmänna prishöjningarna följande; LX 50 finns bara som 2-taktare, LXV finns inte längre, LXS heter numera bara S och finns i 50 och 125, GTS 300 erätter GTS 250 och enda kvarvarande 250 cc verkar vara jubileumsversionen GTV 250. Det finns såsom tidigare ingen GTS 125. Inte heller finns någon av 150 cc-modellerna med. Ser också nya MP3 med 400 cc och större hjulbredd -som får köras med vanligt B-körkort.

http://www.gilera.nu/pdf/katalog-2009.pdf
Mikael Dunker
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mikael Dunker »

Inga nya färger heller, snarare färre med tanke på att det även fanns en silverfärgad LX förra året. Kanske är naturligt att dom förenklar/renodlar utbudet (i dessa tider)?

Kul med lite nya snygga hjälmar dock, och kanske extra kul med vurpollonen/retro hjälmen (ej godkända i skandinavien). Vi får nog se några sådana i sommar! Snyggt med Piaggio-loggan diskret på mitten.
Grafisk formgivare av Scooteristen
Vespa Sprint -73, Vespa Super Sport -66
Medlem i:
www.gavlescooters.se
www.visbyvespaclub.se
www.scooterklubben.com
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

I höstas i Nice såg jag både "babyblå" Vespa LX och orange LXS i scooterbutikerna. Snyggt! Fast det har ofta varit så att man begränsat modell- och färgurvalet i Sverige, troligen beroende på att vi är en så liten marknad.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

En nyhet är väl att 2009 års modell av GTS 300 kommer att finnas i röd (rosso dragon). Lite märkligt att det inte kommer någon ABS-modell i svenska utbudet, då ABS-Vespor funnits några år nu nere i Europa.
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

mejiro in da house:
En nyhet är väl att 2009 års modell av GTS 300 kommer att finnas i röd (rosso dragon). Lite märkligt att det inte kommer någon ABS-modell i svenska utbudet, då ABS-Vespor funnits några år nu nere i Europa.

Tycker att du ska ta dig till MC Mässan i Älvsjö, ta tag i Jens Stillenmunkes och framföra dina önskemål, Jens är ansvarig för Svenska marknaden hos C Reinhardt och en väldig bra lyssnare, tyvärr tror jag nog att C Reinhardt inte kan se någon direkt ekonomi i att erbjuda det totala Vespa (dom måste ju även sälja Gilera & Piaggio i en väldigt liten marknad) programet då även handlarna har en begränsad möjlighet att ligga på lager med fordon som kanske är lite svåra att sälja, både med tanke på prislappen (alla är inte lika okännsliga för det som vi enthusiaster), säljbarhet i konkurans med fina & bra maskiner från tex. Kymco, visst inte samma look men väl samma funktion för många 1000-lappar mindre och det är inte bara Taiwan scooters som är billigare, jämför en Vespa Super 300 med en Aprilia Sport City 250 ie, i princip samma sprutmotor skiljer bara några få cc och Vespan landar på 59.495.- & Sport City på 44.900.- det är en bra bit över 10.000.- skillnad och ska man använda den som pendlare så är det i princip 10års gratis försäkring så det SKA vara en enthusiast som väljer Vespan istället. Nu står jag inte här och säger att jag inte tror på Vespa, då skulle vi inte vara Vespa-Piaggio-Gilera MC Center men det finns andra fordon i gruppen som är minst lika intressanta och som även dom bör få den plats i sortimentet dom förtjänar...

C Reinhardt har under vintern "signat upp" ett flertal MC Center runt om i Sverige hos välkännda och seriösa ÅF som kommer att ha minst 3 st demohojar och ett flertal nya 09'or på golvet men då ska man tänka på att vi ÅF har billigare märken att konkurera med men vi har en bättre produkt så därför tror jag att många kommer att ha enklare maskiner från Vespa-Gilera-Piaggio men med åtminstonde en eller två av det mer exclusiva, kan ju bara påpeka att det fram till idag endast sålts en (1) Gilera GP 800 i Sverige. Så att tro att Svenska importören och dess ÅF skulle kunna erbjuda hela Vespa-Gilera-Piaggio sortimentet som man gör i Italien där det säljs 100.000-tals mer scooters (Kymco är väl största scooter märket där), hörde någon gång i slutet på 90-talet att det fanns 2 milioner scooters bara i Milano. Näee vi får nog nöja oss med vad som importören i samarbete med sina ÅF trot att dom kommer kunna sälja, jag skulle vara överlycklig om jag kunde ha ALLA Vespa & ALLA Gilera scooters här i butiken men då skull vi inte överleva länge, saker & ting ska ju faktiskt betalas också, visst satsar man inte vinner man inte men som marknaden är idag är det otroligt viktigt att satsa RÄTT....

DP says: Brinner för det jag gör men är också realist.....
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

DP wrote:kan ju bara påpeka att det fram till idag endast sålts en (1) Gilera GP 800 i Sverige.
Som kontrast kan jag berätta om en av Piaggio-butikerna jag besökte i Nice i höstas. Stor som en mindre bilhall, hälften Ducati hälften Piaggio/Gilera/Vespa. I hallen stod, om jag minns rätt, åtta GP 800 8)

Dessutom håller jag med dig DP. Även om vi bortser från övriga fabrikat så är konkurrensen stor inom Piaggio-sfären. Piaggio X7 kostar ungefär 45 000 medan Vespa GTS 300 går på 60 000. Samma motor, sannolikt lika bra komponenter. Alltså 15 000 extra för designen och Vespa-märket. Jag skulle betala det men för den som bara ska ha en bruksscooter att pendla med är valet inte självklart.

Tror
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

jencla wrote:[ Piaggio X7 kostar ungefär 45 000 medan Vespa GTS 300 går på 60 000. Samma motor, sannolikt lika bra komponenter. Alltså 15 000 extra för designen och Vespa-märket.
/jens
Får man inte även lite plåt på köpet? :grin: :evil:
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

När jag köpte min GTS i somras var det inte särskilt lätt att få tag på en. Börje på Vespaservice beklagade sig över hur svårt det var att få in de exemplar han behövde. Det fanns demo-ex ute hos olika ÅF, men de fick tydligen inte säljas. Det var tydligt att efterfrågan på Vespa översteg utbudet. Man fick istället skriva upp sig på en väntelista, utan närmare info om hur lång väntetiden var. Jag högg därför min GTS 125 direkt när jag såg annons från Helsingborg. De hade plockat in den från Danmark, då den inte ingår i det modellprogram som gäller för Sverige (men av någon anledning kan man köpa den i Danmark och Norge!).

Har naturligtvis all förståelse för att det inte går att köra fullsortiment på en liten marknad, och också att det finns en kannibaliseringsrisk inom Piaggio/Gilera-sortimentet. Har inte sett någon GTS 300 med ABS, så det kanske inte var någon större succé med låsningsfria bromsar på en Vespa?
Alex
Nybörjare
Nybörjare

Post by Alex »

Tycker det är synd att den inte finns med ABS här, dock förstår jag att marknaden är liten och priset skulle bli lite väl högt!
Fast om GTS 300an fanns med ABS hade det vart en stor fördel att ha just den kontra tex Piaggio X7 300cc.. :smile:

För övrigt tycker jag den vita 300an var den snyggaste! Verkar ha utgått.. :sad:
//Alex

[img]http://i232.photobucket.com/albums/ee176/Grodis/PGOGMax150-1.jpg[/img]
Post Reply