Fota/mäta en öppnad V50-vev alt. italiensk originalvev, nån?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Bluesman
Lärling
Lärling

Fota/mäta en öppnad V50-vev alt. italiensk originalvev, nån?

Post by Bluesman »

Sitter med en delad motor, skulle behöva se en italiensk originalvev - alternativt en öppnad vev som funkar 100% med 50cc originalcylinder.
Jag har Polinis skiss att utgå ifrån, men den mäter från en punkt som min vev saknar....

Foto rakt uppifrån (från den relevanta sidan), och allra helst med fasta mätpunkter och mått angivna hade uppskattats enormt...så att det blir riskfritt/idiotsäkert att ta fram bågfilen och kapa ur den svenska veven.

Jag har bara ett par lediga dagar kvar på semestern, och vi vill så gärna ha ihop Linas V50-motor under dom här dagarna...

Dag - hade du en? Nån annan? Please?

Tackar ölmjukast, som vanligt :-)

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Dessvärre ganska dåliga bildmöjligheter men håll till godo med en beskrivning: Min Olympiavev har följande öppning - sedd från vänster sida sätter vi vevtappen till 0 grader. Gå 30 grader moturs, här börjar öppningen tvärt med så gott som vinkelrät urfräsning till c:a 8 mm djup. Detta djup håller urfräsningen till 80 grader då den blir grundare, successivt, för att vid 130 grader helt upphöra. Alltså en asymmetrisk urfräsning på totalt 100 grader. Hela urfräsningen är lätt fasad mot vevens mitt, kanske 30 graders fasning. Lycka till.
Dag
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

http://picasaweb.google.se/crispin.dick ... 3072035458

klicka dig fram i albumet
Kallades för racingvev när jag köpte den men tror att det är italiensk standard.

C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Nej, Crispin, jag tror du verkligen har en race-vev - den verkar vara öppen betydligt mer än mina 100 grader - och djupare i den del som vetter från vevtappen.
Dag
smallmania
Nybörjare
Nybörjare

Post by smallmania »

Hej Dag bad mig fixa dessa bilderna.
På dem är det utmärkt hur det ser ut.

Image

Image

/Erik
"Never take yourself more serious than the person with mixed socks and too short pants...
next day it could be you"
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Mille GRAZIE!

Lysande, nu ska väl t o m jag som annars är rätt "mechanically challenged" få till det.

Tack som f-n till er allihop!

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Hmm...den där urfräsningen kan man göra på olika sätt, beroende på utrustning som finns. Här finns tyvärr ingen CNC-fräs som hos Orange County Choppers...

Men: funkar det med ett borrstativ som fixeras i höjd, en borrmaskin, en sån roterande titanfil och/eller slipsten? Om man kan såga i materialet med bågfil borde ovanstående funka, kan jag tycka?

Och hur hindrar man spån från avverkningen att hamna i storändens lagring - funkar en tygremsa som lindats runt storänden, tro?

Tacksam för tips - som vanligt. /R
Hälsningar
/R
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Bluesman wrote:Och hur hindrar man spån från avverkningen att hamna i storändens lagring - funkar en tygremsa som lindats runt storänden, tro?
Jag vill minnas att Niklas Enanders (trimmarguru) tips var att smälta stearin över vevlagret så att det blev helt "inbakat". Efter avslutat jobb värmer du stearinet så att det rinner bort. Dock, jag har inte testat metoden själv.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

jencla wrote:
Bluesman wrote:Och hur hindrar man spån från avverkningen att hamna i storändens lagring - funkar en tygremsa som lindats runt storänden, tro?
Jag vill minnas att Niklas Enanders (trimmarguru) tips var att smälta stearin över vevlagret så att det blev helt "inbakat". Efter avslutat jobb värmer du stearinet så att det rinner bort. Dock, jag har inte testat metoden själv.
/jens
stearin eller vax borde fungera, det löser sig säker också i bensin eller thinner om man vill skölja bort allt.

jag kapade en V50 vev en gång och tejpade runt lagret med silvertejp, det fungerade. se bara till att skaka/dammsuga bort allt slipspån innan tejpen tas bort, borde gälla samma sak för stearinet

ps. jag öppnade veven med en tunn kapskiva i vinkelslipen, är man hyfsat van att hålla i en vinkelslip är det inga problem och så går det snabbt!
Federico
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Stearin..bra tips!

Sen när det gäller själva "öppnandet" - med vinkelslip får man ju ett rakt snitt - började du med ett litet snitt 8mm (?) inåt, från periferin (vid 30 grader) och sedan ett långt och rakt snitt (från 130 grader och upp till det andra snittet)? Ingen avjämning/rundning nånstans?

Kan du illustrera på nåt vis, Federico?

:-)

/R
Hälsningar
/R
Woodstock

Post by Woodstock »

Bluesman wrote:Stearin..bra tips!

Sen när det gäller själva "öppnandet" - med vinkelslip får man ju ett rakt snitt - började du med ett litet snitt 8mm (?) inåt, från periferin (vid 30 grader) och sedan ett långt och rakt snitt (från 130 grader och upp till det andra snittet)? Ingen avjämning/rundning nånstans?

Kan du illustrera på nåt vis, Federico?

:-)

/R
Hallå där! Jag har ju erbjudit dig min italienska vev som finns hos Jonas i Bjärred, så att du kan använda den som mått. Han har själv använt den som mall för att ta upp sin originalvev och det blev kanonbra enligt honom.

Mvh

/ Fredrik
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Ah, bra! Fattade inte att jag kunde få glo på den IRL :-) - man måste läsa sina PM ibland :-)

/R
Hälsningar
/R
Hjälp! Hilfe! Help!
Drömmare
Drömmare

Post by Hjälp! Hilfe! Help! »

Bluesman wrote:Ah, bra! Fattade inte att jag kunde få glo på den IRL :-) - man måste läsa sina PM ibland :-)

/R
Jovisst, det går bra. Jonas ska vara klar med den nu såvitt jag vet. Inom en månad ska jag slänga i den i min blå V50, så ännu finnes tid att mäta av den om du vill.

Mvh

/ Fredrik
Ja, det är jag som är Fredrik, Terraplane, Woodstock etc i ny tillfällig skepnad p g a att något mankemang just har inträffat med mitt andra konto...
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

jencla wrote:
/jens
Smart!

Jag undrar bara hur det går med vevens (o)balans när man tar bort så pass mycket material på ena sidan?

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

aryan wrote: Jag undrar bara hur det går med vevens (o)balans när man tar bort så pass mycket material på ena sidan?
/Aryan
befogad undran. :evil:
Post Reply