Renovera fälgar (V50)

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
animalboy
Nybörjare
Nybörjare

Renovera fälgar (V50)

Post by animalboy »

Tänkte ge mig på att renovera mina fälgar (tillhörande en V50) dom är riktigt risiga och behöver en ny omgång med färg. Någon som har några tips på lämplig färg och tillvägagångssätt?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by animalboy</i>
<br />Tänkte ge mig på att renovera mina fälgar (tillhörande en V50) dom är riktigt risiga och behöver en ny omgång med färg. Någon som har några tips på lämplig färg och tillvägagångssätt?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

blästring är det bästa rengöringssättet. Sedan är det väl vanlig lack (billack). En del gillar också pulverlack som tål lite mer smällar, men då får man en annan finish på ytan (snygg eller ful är efter smaken....)

kolla bara så att dina fälgar är så pass bra att det lönar sig att renovera. Nya fälgar är inte så dyrt som man kanske tror. Fälhar brukar rosta inuti och så kan givetvis gängor vara kass, och till sist ; kolla hålen där bultarna i trumman ska hålla fast fälgen, händer att dessa blir ovala och glappar...

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

2-k lack över passande grundlack är ett starkt o snyggt alternativ. Blästra först, speciellt om fälgens insida har gravrost.Gravrosten angriper olika djupt, så slipning gör att onödigt mycket material avverkas.
Leif
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Blästring är bäst men det kan gå bra med kraftig stålborste, helst på vinkelslip med lite kraft. Rostskyddande grundfärg är ett måste. Sedan finns det på mackarna en riktigt bra färg som heter FÄLGLACK, tål slitage och påkänningar bättre än vanlig enkomponents billack. Finns i nyans kristallsiver och - vilket jag tycker är snyggare (lite mörkare ton)- titansilver.

Dag
animalboy
Nybörjare
Nybörjare

Post by animalboy »

Tack för tipsen
Apeman
Nybörjare
Nybörjare

Post by Apeman »

är det någon som har några mer tips på färg?
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Jag brukar använda Dinitrols färg till fälgar (8510 silver samt 8550 klarlack). Denna färg är mycket stryktålig och lättarbetad. Klarlacken gulnar ej.

Scooterhälsningar

/ Fredrik

-------------------
"Early this morning, he knocked upon my door. Me and the Devil was walking side by side" (Robert Johnson, 1937)
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Jag lutade av en fälg med kaostik soda i en hink och fick lätt bort nästan all färg.

Image

Ska nu bara slipa bort det sista och använda elektrolys i bad med målarsoda och offeranod av järn för att få bort rosten.

Sen ska jag nog pulverlacka den vit som verkar vara originalfärg på en vit V50?

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Woodstock

Post by Woodstock »

aryan wrote:Sen ska jag nog pulverlacka den vit som verkar vara originalfärg på en vit V50?

/Aryan
Nej, inte på en -67:a, där ska de vara silvermålade.

Du tänker på de första årsmodellerna med liten lucka - dessa hade fälgarna målade i samma kulör som plåten.

Mvh

/ Fredrik
LIJ
Entusiast
Entusiast

Post by LIJ »

Biltema har något de kallar fälgfärg (finns i guld, silver, aluminium, vit och svart). Kanske kan vara något för fälgrenoveraren. Någon som testat den?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

LIJ wrote:Biltema har något de kallar fälgfärg (finns i guld, silver, aluminium, vit och svart). Kanske kan vara något för fälgrenoveraren. Någon som testat den?
det är vanlig metallicsprayfärg som ger en yta liknande klarlacklackad metallic. som alla biltemas färger tål inte denna bensin eller olja som ligger på ett tag
Federico
Post Reply