Köpa primavera/popolino. Vad ska jag kolla på?
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
- Location: Göteborg
- Contact:
Köpa primavera/popolino. Vad ska jag kolla på?
Hej!
Mitt första inlägg och jag sökte men hittade inget (svara gärna med länk om ämnet vart uppe innan)
Jag har länge funderat på att ersätta min motorcykel med en smidigare scooter. Helst en vespa. Har nu fått napp på en primavera 125 från 1980. Vad ska man kolla på när man tittar på den/provkör den? Enligt nuvarande ägaren så går den bra och har ingen nämnvärd rost. Bara någon liten rostfläck bak på ena fotplattan.
Vad annars är känsliga områden på liknande maskiner? Bromsar, växlar osv? Och vad är särskilt dumt om det är trasigt för att det är krångligt eller dyrt att byta. Bromsar osv brukar ju vara smidigt, iaf på vanliga motorcyklar, att byta så det gör kanske inte så mycket men hur är det med koppling osv? Är det dyra historior om det skulle vara så att den är trasig?
/Johan
Mitt första inlägg och jag sökte men hittade inget (svara gärna med länk om ämnet vart uppe innan)
Jag har länge funderat på att ersätta min motorcykel med en smidigare scooter. Helst en vespa. Har nu fått napp på en primavera 125 från 1980. Vad ska man kolla på när man tittar på den/provkör den? Enligt nuvarande ägaren så går den bra och har ingen nämnvärd rost. Bara någon liten rostfläck bak på ena fotplattan.
Vad annars är känsliga områden på liknande maskiner? Bromsar, växlar osv? Och vad är särskilt dumt om det är trasigt för att det är krångligt eller dyrt att byta. Bromsar osv brukar ju vara smidigt, iaf på vanliga motorcyklar, att byta så det gör kanske inte så mycket men hur är det med koppling osv? Är det dyra historior om det skulle vara så att den är trasig?
/Johan
Last edited by johansjogren on Wed 21 Jan 2009, 23:13, edited 1 time in total.
Det finns inga extremt dyra saker som kan gå sönder, men ett par saker (utöver karossen) som kan vara bra att kolla är:
Hoppar växlar ur när du kör? -Byte av växelkors, som är jobbigt och relativt dyrt.
Det är nog den del som är jobbigast att byta på hela vespan.
Går motorn bättre om du drar ut choken (när den är varm) så suger den förmodligen tjyvluft någonstans. -Ofta packboxläckage, vilket är billigt, men kan vara jobbigt att byta. Kan märkas om du tappar ur lite olja och luktar på den. Luktar oljan bensin så har du med stor sannolikhet läckage i packboxen på vevaxeln mot kopplingssidan.
Koppling är inte speciellt dyrt (ett par hundringar inklusive ny kopplingsfjäder). Den kan dock vara lite meckig att byta.
Hittar du ett objekt som ser bra ut i plåten och startar lätt och där växlarna inte hoppar ur när du provkör, slå till utan att fundera mer!
Du kommer inte att ångra dig så länge du är medveten om att du köper ett gammalt fordon som är tillverkat i Italien. Vespan kommer att kräva kärlek och omvårdnad för att fungera perfekt mekaniskt, men du kommer att åka omkring stilfullt!
/Johan
Hoppar växlar ur när du kör? -Byte av växelkors, som är jobbigt och relativt dyrt.
Det är nog den del som är jobbigast att byta på hela vespan.
Går motorn bättre om du drar ut choken (när den är varm) så suger den förmodligen tjyvluft någonstans. -Ofta packboxläckage, vilket är billigt, men kan vara jobbigt att byta. Kan märkas om du tappar ur lite olja och luktar på den. Luktar oljan bensin så har du med stor sannolikhet läckage i packboxen på vevaxeln mot kopplingssidan.
Koppling är inte speciellt dyrt (ett par hundringar inklusive ny kopplingsfjäder). Den kan dock vara lite meckig att byta.
Hittar du ett objekt som ser bra ut i plåten och startar lätt och där växlarna inte hoppar ur när du provkör, slå till utan att fundera mer!
Du kommer inte att ångra dig så länge du är medveten om att du köper ett gammalt fordon som är tillverkat i Italien. Vespan kommer att kräva kärlek och omvårdnad för att fungera perfekt mekaniskt, men du kommer att åka omkring stilfullt!
/Johan
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
- Location: Göteborg
- Contact:
Javisst, den här gäller för bl a Primavera http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stor ... y_rn=42002johansjogren wrote:Finns det verkstadshandböcker för vespor?
Dessutom finns ett antal bra sajter, t ex http://www.scooterhelp.com. Och givetvis många hjälpsamma och kunniga scootervänner, här på forumet och i Svenska ScooterKlubben.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
- Location: Göteborg
- Contact:
Verkstadshandböcker i all ära, men det mesta går att hitta på nätet och via SSKs fina forum, som du bevisligen redan har hittat.
Jag har precis motorrenoverat en gammal Primavera, endast med hjälp av det här forat och scooterhelp.com.
Något som verkligen är kul inom "scooterkulturen" är människors välvilja.
Allt från panikmeck på stan till "passar den här delen tillsammans med den här delen-frågor" via internet.
Vh,
Johan
Jag har precis motorrenoverat en gammal Primavera, endast med hjälp av det här forat och scooterhelp.com.
Något som verkligen är kul inom "scooterkulturen" är människors välvilja.
Allt från panikmeck på stan till "passar den här delen tillsammans med den här delen-frågor" via internet.
Vh,
Johan
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
- Location: Göteborg
- Contact:
Har ringt runt på blocket idag.. Alla de vespor (och det är inte många) som finns på blocket är redan sålda... =(
Ingen som har något tips på en i göteborg med omnejd? Har blivit en hel del forum och vespasajter det sista. Är väl ganska bestämd på att det är en 125cc smallframe vespa jag vill ha i första hand.. Utesluter inte övriga modeller men det är väl det jag har tänkt mig..
Ingen som har något tips på en i göteborg med omnejd? Har blivit en hel del forum och vespasajter det sista. Är väl ganska bestämd på att det är en 125cc smallframe vespa jag vill ha i första hand.. Utesluter inte övriga modeller men det är väl det jag har tänkt mig..
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
- Location: Göteborg
- Contact:
Jag har genom scooterklubbens marknad fått nys om en popolino som verkar vara i väldigt fint skick. Ska försöka ta mig och titta på den till helgen. Vad ska man tänka på när man köper? Man skriver på ägarbytespapper och sen för att få köra hem så måste jag ha försäkring va? Även om man tar den på släp? Om jag köper den på söndag räcker det att jag ringer på måndag då eller måste jag ringa på fredag och "förvarna"?
Det är ett tag sen jag köpte min motorcykel så jag kommer inte ihåg hur det fungerade riktigt.
Det är ett tag sen jag köpte min motorcykel så jag kommer inte ihåg hur det fungerade riktigt.
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
- Location: Göteborg
- Contact:
MC-Bilsport har sin Classica-försäkring som många av oss, t ex jag, kör med. Dessutom kan du teckna MHRF-försäkring, som är billigare men med fler regler, när du varit medlem i SSK (eller annan MHRF-ansluten klubb) i minst ett år.
Detta har vi diskuterat förut här på forumet, kör "Sök" med ordet "försäkring" så bör du hitta en hel del matnyttigt.
/jens
Detta har vi diskuterat förut här på forumet, kör "Sök" med ordet "försäkring" så bör du hitta en hel del matnyttigt.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Är den avställd eller i trafik? I trafik - då måste du ha en trafikförsäkring fr o m ägarbytesdatum, men är den avställd och du tar hem den på ett släp och ställer den i garaget utan att köra den på allmän väg behöver du väl ingen (förutom brand/stöldrisk, då)?
Shoppa runt bland bolagen. Påpeka att det är en klassisk scooter (lättvikts-MC), och att det inte handlar om nån högrisk-eu-moppe. Många bolag klumpar ihop allt "scooteraktigt" till högriskobjekt som dom inte vill ha = höga premier.
/R
Shoppa runt bland bolagen. Påpeka att det är en klassisk scooter (lättvikts-MC), och att det inte handlar om nån högrisk-eu-moppe. Många bolag klumpar ihop allt "scooteraktigt" till högriskobjekt som dom inte vill ha = höga premier.
/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
- Location: Göteborg
- Contact:
Vespan som är aktuell just nu är besiktigad så då får jag isf prata med försäkringsbolaget innan. Funderar på hur dethär med mhrf fungerar. Läste på deras hemsida men det står inte om man måste vart med i "rätt" klubb. Bara ett år. Jag har vart med i classic suzuki scandinavia i två år. Dom är anslutna så vitt jag vet så det kanske skulle fungera. Jag får ringa runt lite i vecka och se 
Ska bli mycket intressant att åka och kolla på den. Dumt att vespor alltid ska vara 20mil bort bara
Köra 20 mil hem om man köper den låter fruktansvärt kallt..

Ska bli mycket intressant att åka och kolla på den. Dumt att vespor alltid ska vara 20mil bort bara

När du ska teckna en MHRF-försäkring krävs besiktning av hojen och godkännande av MHRF-försäkringen, den proceduren tar lite tid. Du kan ringa och tala med någon av Scooterklubbens besiktningsmän, klicka på "Försäkringar" i överkant på startsidan på www.scooterklubben.com.
MC Bilsport Classica kan du teckna rakt av. Du ska skicka in bilder av hojen men det kan du göra i efterskott.
/jens
MC Bilsport Classica kan du teckna rakt av. Du ska skicka in bilder av hojen men det kan du göra i efterskott.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
- Location: Göteborg
- Contact:
Tack för alla svar!
Ska bara lyckas låna en bil med dragkrok så jag kan få med vespan hem om jag nu bestämmer mig för att köpa den.
En vespa popolino från 1961 som är nylackad med nya däck, lister, handtag och relativt mycket mekaniskt genomgången för 11000kr låter väl som ett ganska bra fynd va? Det är väl inte överpris iaf?
Ska bara lyckas låna en bil med dragkrok så jag kan få med vespan hem om jag nu bestämmer mig för att köpa den.
En vespa popolino från 1961 som är nylackad med nya däck, lister, handtag och relativt mycket mekaniskt genomgången för 11000kr låter väl som ett ganska bra fynd va? Det är väl inte överpris iaf?
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
- Location: Göteborg
- Contact:
Vad är popolino egentligen för vespa? Har googlat och sökt här på forumet och letat och hittar ingen direkt info. Jag har klurat ut att den inte är smallframe och det verkar som att den bara har funnits i sverige ett par år i slutet på 50tal - början på 60tal. Och att den bara har funnits i grå, röd och blå. I övrigt hittar jag egentligen ingen info.
Har den någon modellbeteckning så man kan söka på den kanske?
Tacksam för info om någon vet mer!
Är det samma motor som "vanliga" vespor från 60tal? Samma växellåda? Vad är skilnaden?
Skriv gärna om du vet något allt är av intresse då jag ska åka 20mil för att titta på en på lördag
Har den någon modellbeteckning så man kan söka på den kanske?
Tacksam för info om någon vet mer!
Är det samma motor som "vanliga" vespor från 60tal? Samma växellåda? Vad är skilnaden?
Skriv gärna om du vet något allt är av intresse då jag ska åka 20mil för att titta på en på lördag

-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
- Location: Göteborg
- Contact: