Hej
Min Vespa et4 1998 får jag fylla på lite motorolja då och då.
Är det normalt?
Den har gått 690mil.
Finns det något att göra för att få mer fart i den?
Jag hittade en ljuddämpare på SIP "Exhaust "Plus" SITO Vespa ET4" hur funkar den?
Olje förbrukning ET4 + trim
Det är helt normalt. Piaggios fyrtaktande 125-motor drar en del olja.
Den blev bättre på den punkten i samband med uppgraderingen till LEADER-varianten någon gång runt 2002 (eller när det nu var).
Det beror tydligen på att cylindern är lätt konisk, vilket gör att lite olja smiter förbi kolvringarna.
/Johan
Den blev bättre på den punkten i samband med uppgraderingen till LEADER-varianten någon gång runt 2002 (eller när det nu var).
Det beror tydligen på att cylindern är lätt konisk, vilket gör att lite olja smiter förbi kolvringarna.
/Johan
Ja, den första versionen av ET4-motorn är känd för att dra lite olja, min son körde en sådan några år. Jag minns speciellt att man rådde köpare att hålla koll på oljenivån eftersom det inte finns så mycket olja i motorn.
PM gjorde ett rostfritt blås även till den första ET4-motorn. Deras grejor brukar vara bra men inte billiga
/jens
PM gjorde ett rostfritt blås även till den första ET4-motorn. Deras grejor brukar vara bra men inte billiga

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Ljuddämpare
Hej
Blir det någon större skillnad att byta till
1. Polini Variator Kit - Piaggio 125cc 4T 1997 - 1999?
2. ljuddämpare?
2. ljuddämpare?
Re: Ljuddämpare
Knappast...ET4 wrote:Hej
2. ljuddämpare?
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"