P200 - Kolv och portar

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

P200 - Kolv och portar

Post by Hedge »

Jag har studerat porttider och annat i min P200-motor, och det som slår en först är att kolven delvis skymmer överströmningskanalerna när den är i N.D. Ska den göra det? Bör man schimsa upp cylindern?

Sen kolvens utseende...kan man göra något på kolven för att optimera flödet?

Mvh

/Guran
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Schimsar du upp cylindern kommer du ju ändra porttiderna..
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Jo, men också öka/förbättre flödet. Hmmm...

/G
marre wrote:Schimsar du upp cylindern kommer du ju ändra porttiderna..
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

flödet blir ju egentligen bara mer optimerat just den korta tid på varvet när kolven är i absoluta bottenläget, annars är det ju en kant på alla cylindrar, även på de som öppnar helt längst ner ska ju kolven upp och ner.
Hedge wrote:Jo, men också öka/förbättre flödet. Hmmm...

/G
marre wrote:Schimsar du upp cylindern kommer du ju ändra porttiderna..
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Federico wrote:ska ju kolven upp och ner.
ska kolven sitta upp & ner? :sad:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

fritte wrote:
Federico wrote:ska ju kolven upp och ner.
ska kolven sitta upp & ner? :sad:
ja, prova. man vänder kolven, gängar o pluggar i ett tändstift i vevhuset, sen går vespan fort som faaan....
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Federico wrote:
fritte wrote:
Federico wrote:ska ju kolven upp och ner.
ska kolven sitta upp & ner? :sad:
ja, prova. man vänder kolven, gängar o pluggar i ett tändstift i vevhuset, sen går vespan fort som faaan....
e de därför din låter så illa? :grin: :evil:
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Ta de lugnt med lådvinet nu fritte :smile:
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

marre wrote:Ta de lugnt med lådvinet nu fritte :smile:
inge lådvin här, bara Image :grin: :smile: :evil:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

fritte wrote:
Federico wrote:
fritte wrote: ska kolven sitta upp & ner? :sad:
ja, prova. man vänder kolven, gängar o pluggar i ett tändstift i vevhuset, sen går vespan fort som faaan....
e de därför din låter så illa? :grin: :evil:
just det, jag får på det sättet tvåcylindrig motor som p.g.a detta låter dubbet så mycket....
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Federico wrote:
fritte wrote:
Federico wrote: ja, prova. man vänder kolven, gängar o pluggar i ett tändstift i vevhuset, sen går vespan fort som faaan....
e de därför din låter så illa? :grin: :evil:
just det, jag får på det sättet tvåcylindrig motor som p.g.a detta låter dubbet så mycket....
Nä, då tror jag mer på marres lådvin... :evil:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

fritte wrote:
Federico wrote:
fritte wrote: e de därför din låter så illa? :grin: :evil:
just det, jag får på det sättet tvåcylindrig motor som p.g.a detta låter dubbet så mycket....
Nä, då tror jag mer på marres lådvin... :evil:
tror du att han kör sin Dragster på lådvin? den går i alla fall fort så något lurt är det, kanske den där knorren på avgasystemet? du får prova att smida en sån till PX:en Fritte ;)
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Federico wrote:
fritte wrote:
Federico wrote: just det, jag får på det sättet tvåcylindrig motor som p.g.a detta låter dubbet så mycket....
Nä, då tror jag mer på marres lådvin... :evil:
tror du att han kör sin Dragster på lådvin? den går i alla fall fort så något lurt är det, kanske den där knorren på avgasystemet? du får prova att smida en sån till PX:en Fritte ;)
Att smida fåniga avgasrör hör min svunna ungdom till...
Image
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Cylindern är mao ord som gjord för att hissas. :evil: Hur mycket överlapp är det? Är inte en p200 cylinder samma som px men har alla portarna en smula högre upp? Du kanske har en p200 motor med px cylinder.
/David
Post Reply