Vespa 50 fråger.

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
piaggio
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Vespa 50 fråger.

Post by piaggio »

Hej har lite frågor om vespa 50.
Har tänkt köpa nytt golv på dip-scooters är det nån som har nån erfarenhet av bytta golv? hur mycket kostar det att få det svetsat?
var kan man köpa sae 30 olja?
var kan man köpa 9 tums däck?
tack på förhand
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Vespadelen har jag ingen koll på för jag är också novis men sae30-olja är vanlig gräsklipparolja. Borde gå att få tag på i de flesta järnaffärer, biltema, jula osv. Tror väl inte att det är något speciellt med oljan i vespor fast det kanske är bra om någon bekräftar ;)
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Single-grade SAE 30 finns som "gräsklipparolja" på OKQ8, och på Jula. På Jula säljs den bara under sommaren (gräsklipparolja även där), men jag tycker att OKQ8:s variant funkar bra, möjligen med en anings tendens att slira på kickstarten.

Byta golv handlar om att skära rent, borra ur gamla punktsvetsar med ett speciellt punktsvetsborr, slipa, passa in, mäta, mäta, mäta igen och till sist klippa med nibbler eller plåtsax, sen svetsa dit SIP-plåtarna med ackuratess - kant i kant. Inget för lammapattar (skånska för fegisar).

Vad det kostar att svetsa ett golv? Ja du - hur långt är ett snöre? Svårt att svara på, med andra ord. Och SIPs golvplåtar är väl sådär i passformen om jag tolkar diverse inlägg i diverse fora rätt. Kanske är det lättare att låta en bilplåtslagare kolla in originalformen och göra en kopia i handknackad plåt. Jag gjorde det på en V50, det blev hyggligt, men kanske inte perfekt. Duger till mej..och jag har gjort det själv *mallig* - inklusive den halvrundade kanten som jag gjorde med en speciell falstång.
Annars är det som vanligt - plåtisar jobbar antingen svart eller vitt, och du betalar för kvalitet.

9tums däck - EM-scooters i GBG eller vilken däckfirma som helst egentligen - se bara till att få rätt bredd/omkrets så dom inte tar i nånstans.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Tire MICHELIN ACS, 2.75-9
406,61 kr
Art.Nr.88091000 från SIP :grin:
piaggio
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by piaggio »

Ok tack men är sips golvpålt dålig i passformen? på vilket sätt? nån som har låtit en bilplåtslagare göra en kopia på golvplåten och vet på ett ungefär hur mycket det kosta?
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Sips plåtar har rykte om sej att ha dålig passform vad gäller t ex rundningen upp mot benskölden. Sen är det väl så att din moppe inte har helt genomruttet golv, antar jag - och då funkar små handklippta/måttade/handknackade bitar bra. Vad det kostar hos en plåtis? Ingen aning - jag gjorde mina bytesbitar själv i Biltemaplåt.

Ett helruttet golv är inte så lätt att bygga på egen hand, eller ens med plåtishjälp - förstyvningarna och balkarna undertill gör det lite mer komplicerat än att bara bygga dom småbitar som väl brukar vara ruttna (vid kicken resp precis där fötterna är). Om golvet är helruttet är SIPs golv ändå ett bra alternativ, för du får mycket gratis. Fast räkna med justeringar här o var.

Så simma lugnt. Kolla först upp ordentligt vad som verkligen är dåligt i golvet. Overkill att byta hela om det bara är 2-3 småställen det är hål i.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
piaggio
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by piaggio »

Tack för bra svar :smile: ska kolla lite närmare på hur golvet ser ut.
på två ställen presic i slutet av plåten mot "förgasarrummet" är det genom rostat med hål men annars är det ganska kraftig ytrost men ska blästra ramen i skolan då kommer jag se bättre hur det ser ut. kanske räcker med lite nya påtar bara.
piaggio
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by piaggio »

Hur snabbt går vespan med den här tror ni ungefär
http://www.sip-scootershop.com/Products ... V50PK.aspx
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Tillräckligt snabbt för att sabba alla chanser till ett lämplighetsintyg för nån form av körkort :-)

Men: du behöver nog en fetare cylinder än original 50cc för att den ska komma till sin rätt - och en annan förgasare. Kolla på EM-scooters sida ang trimtips....

/R
Hälsningar
/R
piaggio
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by piaggio »

nja för förlora lämplighets intyg behövs det nog mer en så.
smallmania
Nybörjare
Nybörjare

Post by smallmania »

Nja det är inte säkert det beror på vilket humör polisen e på.

Men till frågan så körde jag v50 innan jag gick över till större.
På den hade jag italiensk orginalvev med orginalcylindern dock var den lite portad för att andas bättre jag hade även et3ans avgassystem pop avgaskrök samt tio tums hjul vilket även medför att beroende på hur man löser att man skall ha tio tum så kan man ta pop hjul och bromsar vilka är lite bättre. Med detta gick vespan i ca 50 km/h 60 i vissa backar men det är irrelevant.

Personligen tycker jag detta är en rimlig trimgrad då man uppnår en hastighet så att man utan problem kan följa med i stadstrafik detta samtidigt som det är en förhållande vis låg risk att försämra chans för vidare körkort.
"Never take yourself more serious than the person with mixed socks and too short pants...
next day it could be you"
piaggio
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by piaggio »

mm Men jag tror jag svetsar på lite nya plåtbitar det är bara presics i slutet det behövs ny så nytt golv kanske är lite överdrivet.
Var kan man köpa ny plåt hur tjock ska den vara?
Last edited by piaggio on Thu 15 Jan 2009, 14:59, edited 1 time in total.
piaggio
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by piaggio »

Var kan man köpa billiga sadlar?
Hur mycket rymmer tanken på v50r?
och hur många procent olja ska man ha i blandningen?
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Många frågor bli´re..
:D
Plåt på t ex Biltema, 1mm bör funka bra.
Sadlar: kolla på dom vanliga ställena EM, SIP m fl - sadlar är aldrig "billiga". Omklädning hos sadel/segelmakare kan vara en variant - och nä, fråga inte vad det kostar :-)
Oljeblandningen och tankvolymen får du faktiskt leta upp själv, unge man - testa "sök"-funktionen :-) eller titta i manualen för V50 (som du hittar på www.scooterhelp.com)

Kör hårt!

/R
Hälsningar
/R
piaggio
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by piaggio »

Okej tack tog vespan till skolan idag skruva bort motorn. Ska klyva den imorron och se hur den ser ut samt rengöra den. Ska försöka skaffa 1mm plåt också och svetsa på, får ta hjälp av lärarna fall jag inte klarar det. Ska blästra ramen nångång nästa vecka också. Får nog ta en grund kurs i sökfuktionen :grin: när jag söker så kommer det bara upp helt andra grejer. Synd att sadlar är så dyrt, är det nån som har testat dra på ciao sadel överdrag?
Post Reply