Jag tänker uppdatera denna sida när det händer något nytt ändå fram tills Vespan är färdig, som förhoppningsvis blir lagom till sommaren.
Vespan inhandlades för 4000kr, med följde 2 original nycklar, original typintyg samt Haynes handbok och så här såg den ut när den kom hem.

Hade bestämt mig redan innan jag köpte Vespan att den skulle renoveras till ett fint skick. Så jag började omgående att plocka ner den, och fotodokumenterade varenda pinal som skruvades bort för att jag senare skall veta hur det skall sitta ihop igen.

Varenda pryl har sin egen lilla plats...

Bra att ha lite koll på vart wirar samt kablage skall komma från chassiet.

Ganska rostig och slitet uttryck i framvagnen...

Början av demonteringen av motor och hjul/bromsar

En titt ner på förgasaren, oväntat med så lite smuts måste jag säga, men den sitter ju väldigt skyddad.

Dessa delar är utsorterade för omlackering tillsammans med chassiet.

Det kom med 2nya 10" fälgar på bilden från SIP. Dessvärre eller kanske snarare lyckligtvis så var dom väldigt repade när jag packade upp paketet så jag fick omgående reklamera dom. Mailade SIP som ganska snabbt svarade och accepterade min reklamation utan tvekan. Vad skulle dom göra? Nya fälgar lämnar SIP idag 12/1 och jag betalar inte en krona för frakten, samt att jag får behålla de repade eftersom det var för dyrt att skicka tillbaka dom med Posten: 380kr! Eftersom jag ändå skall lackera om även fälgarna har jag nu 4nya fälgar till priset av 2

Vet inte riktigt vad jag skall göra med pakethållaren, kromet är dåligt på några ställen och det kostar ev förmögenhet att kroma om i Sverige. Så det får nog bli att glida utan...

Jag valde att glasblästra alla metalldelar som plockades bort. Det saknas ganska många blästrade delar på denna bilden, men i alla fall.

Även motorn fick sig en omgång med glas.
Före blästring:

Ville inte dela motorn enbart för blästringens skull, så jag chansade att det skulle bli bra, och det blev det:

Egentillverkad kabelstam med 1.5mm² kablar och krympslang. Saknar i nuläget lite krympslang så jag får ordna mer...

(H)julafton från SIP. Mera delar måste beställas, bla. framskärmskam, centralstödsgummi, Vespa 50 logotype till bakskärmen. Däck behövs också, det blir Continental K62WW, alltså vita sidor och 10".

Så ser det ut hemma hos mig. Chassiet har idag svetsats, bla. en spricka i vänster bakskärm samt den bakre förstärkningsribban på fotplattan som för länge sedan hade varit lagad, men svetsen hade släppt. Nu skall jag leta upp en lackerare som vill åta sig uppdraget att lacka