Köpa 'nästan' scooter' (Honda ANF 125)

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Jag har läst en del strömningslära och faktum är att fronten är ganska oviktig jämfört med baken på objektet som luften skall flöda runt. Framför objektet bildas en tryckfront som själv mjukar till sig och får luften att flöda laminärt. Men bakom, där luften skall fylla upp tomrummet som blir efter objektet som passerar, där virvlar luften. Den här turbulensen kräver energi vilket tas från objektet genom den tryckskillnad som uppstår bakom objektet och omgivand luft. All den luft som sveper runt bakom objektet tar sin energi från objektets rörelseenergi. Så om man har en ruta, skall man vara så nära den som möjligt för att "fylla upp" och därmed bara få en turbulens bakom sig. Annars får man två turbulenszoner, en mellan sig och rutan och en till bakom sig. Och en ruta kan ju inte ändra hur ens rygg ser ut, eller hur? Det kanske är så att man ofta "kröker rygg" om man kör med ruta för att komma undan fartvinden och därmed ändrar turbulensen bakom sig?

Och din egen scooter: går den lika snabbt med ruta som utan? Hur snabbt är det förresten?
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Jag glömde säga att det gäller för underljudshastigheter (fronten). Snabbare än mach 0.6 gäller helt andra regler.
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Det ar sant som du sager att det aven bakom objektet bildas turbolens, i form av virvlar som om jag kommer ihag det ratt skapar ett undertryck. Detta kan man marka nar man kor bakom en lastbil pa motorvag - nar man narmar sig marker man att det borjar "fladdra", men tillrakligt nara hamnar man istallet i en luftbubbla dar vinden har i princip samma hastighet som objektet framfor och man kanner darfor inte av nagon fartvind.

Vad galler fallet med vindruta sa tror jag att avstandet mellan forare och ruta ar forsumbart, och att inte turbolensen bakom objektet intrader forran efter ett par meter. Daremot sa bildas sjalvklart en del mindre luftvirvlar i spalten mellan ruta och forare, men i forhallande till den area som objektet utgor i framatgaende riktning skulle jag vilja havda att det ar forsumbart.

Tyvarr kan jag inte sjalv verifiera att min Vespa ar snabbare med den stora an med den lilla rutan, eller utan. Eftersom jag bytte innan snon tinat i Sverige hade jag inte haft mojlighet att fullfartstesta pa motorvagen utanfor Rom. Dock i 110 km/h langs med lungotevere i hojd med Piazza del Popolo utanfor kontoret var den hur stabil som helst.

Nu under sommartid har jag fatt upp den i 130 km/h pa superstradan mellan Perugia och Terni, och jag tror ovre gransen gar nagonstans darvid. Med den lilla flyscreen jag har monterad nu sa har jag en hel del turbolens i huvudhojd, men aven denna ruta hjalper faktiskt till en hel del med att skyffla undan motvind.

Pa det amerikanska forumet Modernvespa . com sa har det diskuterats en hel del om vindrutans eventuella formaga att hoja toppfarten, och det har havdats att toppfarten med den stora rutan (den som slutar i huvudhojd) ar upp till 6 miles/hour hogre an utan.

http://www.modernvespa.com/forum/topic3 ... reen+speed
http://www.modernvespa.com/forum/topic3 ... reen+speed
http://www.modernvespa.com/forum/topic2 ... reen+speed
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

papad in da house:
Är det någon på en 9hk scooter som testat med och utan ruta?

Jag har!!!!

Idag & imorgon ska jag leverera två identiska nya Kymco Agility 125cc 4-taktare, båda med Givi 30liters packbox, ja båda är tillochmed samma färg (sliver) men skillnaden är att en ska ha Kymco/Crial vindruta & den andra utan ruta, jag har packat upp & monterat båda hojarna och kör min vanliga runda på strax under milen, 70 & 90 väg och en snutt på 50 ut ur stan, den med ruta segar sig upp till 105 men där tar det tvärstopp även på tillbakavägen med lite utförslut går den inte över 105kph. Åker ut med den utan ruta och den drar lätt upp till 110 med mig upprättsittande och i nerförslutet segar den upp till strax under 115kph, så min slutsat (dock ej rocket science) är att det går lite fortare utan ruta. Visst var det comfy bakom rutan, inget blås men tyvärr så stannar även motorljudet innanför och med ruta blir den betydligt bullrigare....

DP says: Mina erfarenheter körande 2 st identiska scooters exakt samma väg innom en timme....
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Wow, vad snabba era scootrar är...Jag får nog ta fram gsx:en innan jag blir knäpp av att aldrig nå 100 på plan mark... :-) Ok, litet off topic, lämnar tråden nu.
/PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Så där ja. Efter många och långa månader av funderande om jag skall köpa en Innova eller ej har jag nu äntligen kommit så långt att jag tänker slå till.
Jag har en beslutsångest att ta mig förbi de närmaste dagarna...
Stockholms MC-varuhus har en ny 08:a som jag försökte pruta 2K på d.v.s. ner till 22.000 i början av Oktober, men det blev kalla handen. Idag fick jag dem till sist att gå ner 1K till 23.000.

Samtidigt har Honda kommit med sitt rek pris för 09:orna som kommer att ligga på 26.000 (25.995 låter billigare...).
Så vitt jag förstår, är det ingen som helst skillnad mellan 08:or och 09:or, till och med färgerna är det samma som tidigare.
Så nu slits jag med dumsnålhetstänkande åt båda håll. Skall man ta en 08:a även om en tusenlapp knappast är ett lyckat prut, eller skall man helt enkelt ta en 09:a för 26k bara för att ha en ett år nyare cykel. Egentligen är det knappast av något intresse om man inte planerar att sälja den...

Antingen slår jag till på 08:an nästa vecka eller så väntar jag en vecka och handlar 09:an när MC Hallen i Södertälje är tillbaka efter ledighet (med lev i början av April).

Oavsett vilket skall jag har till en 45L toppbox inkl anpassat fäste för 2K så slutnotan blir 25k eller 28k.

Blir nog någon sömnslös natt innan jag bestämmer mig helt men det lutar nog åt 08:an i alla fall.

Sen blir det att räkna dagarna tills det blir lite varmare igen, för jag är gammal nog för att vara lite bekväm av mig :-)

/putte
PapaD
Entusiast
Entusiast

Prutläge!

Post by PapaD »

Hej,
roligt att du skall bli Vinnovaägare.
Tråkigt att höra att de var så svårprutade. Å ena sidan vill man ju ha en svensk agentur och stödja den genom att köpa hos dem, men de ligger ju så otroligt fel i pris. Om du bestämt dig för att handla hos dem så rekommenderar jag 08 modellen för det lägre priset. Det är ju som du säger identiska cyklar.
Men det är ju å andra sidan långt till vår och cyklarna är MYCKET svårsålda nu. Skall du inte skicka ett mejl till en hondahandlare i Hamburg och fråga vad de har att erbjuda? Hör om de kan emballera den för frakt, hur ett sådant kolli ser ut och om de kan det, hör med TNT och ett par till firmor vad de tar för att skeppa kollit till dig (S-holm?). Ring sedan till Honda Sverige och ge dem siffrorna, det vore väl själva fan om inte priset går ner då. Och om det inte gör det...Kan vara en kul övning i EU-inre marknad tycker jag. :-) Ännu coolare är att åka ner till Hamburg (12 h tog det för mig i september) med en kompis och ta hem cykeln och en hel del prima tysk öl. Handla i så fall i Hamburg, mycket bättre priser och utbud än i gränshandeln.
Lycka till med dina beslut.
Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Tack PapaD för dina råd.
Jag var inne och slog till på 08:an idag.
Jodå, jag är väl egentligen inte främmande för att importera en cykel själv, men det är rätt skönt att ha någon i grannskapet att vända sig till om det strular, framför allt den första tiden, så det är nog det som motiverar ett svenskköp för mig. Jag är nog inte så feg som bekväm av mig. Vill ha det någorlunda enkelt. Hur som helst så fick jag några hundringar till i 'rabatt' när jag köpte till pakethållare och 45L toppbox.

Den får stå kvar ett par, tre, veckor innan jag tar hem den medan jag hoppas på att köldknäppen i STHLM ger med sig (Norrlänningarna får väl garva åt mig :-). Hoppas på runt noll eller någon grad plus vilket inte brukar vara en omöjlighet här, men nu ser det inte så ljust ut. OK jag har rätt bra allväderskläder och borde inte frysa så mycket när jag kör hem den ca 40km där cykeln skall få stå tills tussilagon säger att det är dags att ut och prova lite mer.

Nu känns det hur som helt rätt kul. Det var länge sedan man som 50-taggare köpte sig en leksak som tar fram barnasinnet. Visserligen var det som triggade det här, att slippa sitta i stadiga köer till och från jobbet och bränna idiotpengar på bensin och övriga bilkostnader, men det är bara att erkänna att kulfaktorn spelar en stor roll just nu.

/putte
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Gratulerar!
Smart att köpa pakethållare och box på en gång. Nu är det bara plusgraderna som saknas. :-)
Mvh,
/PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Äntligen är nu Innovan hemma :-D
Skulle hämta den på Lördag egentligen, men väderförutsättningarna ser ut att försämras till helgen så jag tog premiärrepan idag istället och körde den hem till garaget där den får vila sig tills våren kommer.

Kul är bara förnamnet. En repa på knappt 3 mil och jag började mycket fegt eftersom det är både halt på sina ställen och mycket grus, men barnet i mig tvingade i alla fall av mig av motorvägen och det blev mindre vägar mestadels. Kände mig som om jag körde moppe på Essingeleden eftersom jag inte kände mig varm i kläderna och snarare tuffade i 60 än lagstadgade max 70.
Men har man en gång lärt sig cykla... när jag närmade mig Rönninge där jag bor så kändes både cykel, bromsar och växling rätt hemtamt och mitt krampaktiga grepp om handtagen började lättas upp :-)

Med 2 grader varmt var jag lite överdressad och med ryggskena och alla övriga attiraljer kände jag mig som en michelingubbe på en leksakscykel, men både tår och fingrar var varma och goa så det var nog värt det.

Saarela skrev i sin gästbok att fördelen med Innovan är att den är så växlad att den aldrig orkar varva ut på 4:an och jag håller med honom. Det känns inte som man pinar den om man kör fullt på 4:an ens under inkörning eftersom maskinen går lungt och snällt i den farten den klarar av.

Fan vet om man får ha så här kul när man som jag passerat 50 och bingolotto borde vara störta happeningen i veckan, men jag kände mig snarare som man blivit 15 och precis fått laglig rätt att åka ut på gatorna.
NU väntar i alla fall jag på våren :-)

/putte
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

puttepj wrote:Fan vet om man får ha så här kul när man som jag passerat 50 /putte
Visst får man & man är fanimej skyldig sig själv det!
Leif f. 1944
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Tack Fritte för det klargörandet. 13 år äldre än mig vet du garanterat bäst :-)

Jag kom just på att jag borde hämtat cykeln imorgon istället eftersom det då är på dagen 35 år sedan jag tog mitt MC-kort i total skyfall......
Man gnäller på växthuseffekter och knasiga väder. Några dagar innan var det 1 meter snö och 17 grader kallt när jag övningskörde, sen regnade allt bort på någon dag och det var värmegrader och ett ösregn som man inte önskar sin ovän, på uppkörningen, så vädergudarna kunde då med....

Nu skall jag dra iväg (med bil) och köpa en mössa till Innovan så den känner sig ompysslad och är ren när solen börjar värma.

/putte
Post Reply