Small block RB
Small block RB
Nå er RB kit for small block førerne ute på markedet, under 400 pund med topp høres ikke så ille ut. Skal vist gi mer effekt enn en TS1 225.... Og man kan bruke sin inocenti block og inte Indisk pressisjon..
RB 250 kit'et er jo også for salg nå, dom bromsar vist over 30hk på bakhjulet bolt on....
Jeg får jo ikke sove om natten for tiden, ligger bare å drømmer om å rane en bank og bygge motorer døgnet rundt....
//Stian
RB 250 kit'et er jo også for salg nå, dom bromsar vist over 30hk på bakhjulet bolt on....
Jeg får jo ikke sove om natten for tiden, ligger bare å drømmer om å rane en bank og bygge motorer døgnet rundt....
//Stian
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Re: Small block RB
En hel del mer än TS1 också. Vilket väl säger allt om den nya cylinderdesignen, egentligen.
Jag förutspår en mycket dyster marknad för Imolas i framtiden...
Tänkte själv inte köpa nåt såpass vasst kit, men nu vete fan alltså.
/G
Jag förutspår en mycket dyster marknad för Imolas i framtiden...
Tänkte själv inte köpa nåt såpass vasst kit, men nu vete fan alltså.

/G
Stian wrote:Nå er RB kit for small block førerne ute på markedet, under 400 pund med topp høres ikke så ille ut. Skal vist gi mer effekt enn en TS1 225.... Og man kan bruke sin inocenti block og inte Indisk pressisjon..
RB 250 kit'et er jo også for salg nå, dom bromsar vist over 30hk på bakhjulet bolt on....
Jeg får jo ikke sove om natten for tiden, ligger bare å drømmer om å rane en bank og bygge motorer døgnet rundt....
//Stian
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Small block RB
Det verkar väl som RB20 är snäppet vassare än RB22, om man nu talar ren race-vasshet. Kanske inte så konstigt om man pumpar ut de hästkrafterna ur en mindre cylinder.Hedge wrote:Tänkte själv inte köpa nåt såpass vasst kit, men nu vete fan alltså.
Är det förresten någon i våra trakter som har någon erfarenhet av GT-kitet? Går ju att få 200cc på en smallblock även det, om jag förstått det rätt.
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Re: Small block RB
En mindre diameter på cylindern kan ge möjlighet till bättre portar och flöden (och mindre ringslitage) om jag inte minns fel. Malossi för Vespa PX125 var ju 177cc i början, men Malossi tog ner den till 166cc, och ökade med det effekten markant ur den cylindern. Kanske samma 'effekt' med RB20? Kubiken spelar ganska liten roll för effektuttaget, iallfall om man pratar om så lite som 50cc i skillnad.
Jo, man kan få 200cc ur GT'n, men den cylindern kräver vad jag förstår att man ökar slaget till 60mm. Det gör inte RB20 (borr = 66mm), däremot kräver den 116 mm vev.
Mvh
Guran
Jo, man kan få 200cc ur GT'n, men den cylindern kräver vad jag förstår att man ökar slaget till 60mm. Det gör inte RB20 (borr = 66mm), däremot kräver den 116 mm vev.
Mvh
Guran
primavera133 wrote:Det verkar väl som RB20 är snäppet vassare än RB22, om man nu talar ren race-vasshet. Kanske inte så konstigt om man pumpar ut de hästkrafterna ur en mindre cylinder.Hedge wrote:Tänkte själv inte köpa nåt såpass vasst kit, men nu vete fan alltså.
Är det förresten någon i våra trakter som har någon erfarenhet av GT-kitet? Går ju att få 200cc på en smallblock även det, om jag förstått det rätt.
/JM
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Kolla här då, direkt från AF's egen sajt:

Du får se opp på vägarna när alla smallblocks kommer flygande...
/G

Du får se opp på vägarna när alla smallblocks kommer flygande...

/G
Stian wrote:Mer puff en RB22...
Rolig nå, så illa er det inte! 27hk på bakhjulet bromsar inte en standard TS1...
RB22 er hakket vassere(hoppas jag inderlig...)
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Och här har vi en sammanställning för RB20:
http://scooterotica.org/forum/viewtopic.php?f=7&t=296
.......aaaaaaahhhhh....MUMS!

/G
http://scooterotica.org/forum/viewtopic.php?f=7&t=296
.......aaaaaaahhhhh....MUMS!



/G
Stian wrote:høgre varv=mer fart.....![]()
![]()
![]()
![]()
Jævlar, jag hadde jo opprinelig tenkt å venta på RB25 kit'et, men det ble aldri klart så jag gikk for det nest besta...
Nu er sparegrisen nokså tom etter at dom flesta delene til Monza 225 motoren er inhandlat.... Men en dag.... en sånn der RB25 måsta man ha!!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Underbart med hightechprylar till lambrettor! Nu finns det inte någon ursäkt till att ha en seeg lambretta längre.
Är det 2,5 eller 3 hk per ruta i grafen? Stian hintade ju om att rb25 har 30 hk och det stämmer ju med 3 hk. Någon som har en länk till en oberoende bromsning av någon av rb varianterna?
Vad gör en lambretta med någon rb variant på 201 m?

Är det 2,5 eller 3 hk per ruta i grafen? Stian hintade ju om att rb25 har 30 hk och det stämmer ju med 3 hk. Någon som har en länk till en oberoende bromsning av någon av rb varianterna?
Vad gör en lambretta med någon rb variant på 201 m?
/David
15.118 stående 402m, 89.7 mph. RB225.
http://www.youtube.com/watch?v=mEeBt-D5-9Y
Mvh
Guran
http://www.youtube.com/watch?v=mEeBt-D5-9Y
Mvh
Guran
mavio wrote:Underbart med hightechprylar till lambrettor! Nu finns det inte någon ursäkt till att ha en seeg lambretta längre.![]()
Är det 2,5 eller 3 hk per ruta i grafen? Stian hintade ju om att rb25 har 30 hk och det stämmer ju med 3 hk. Någon som har en länk till en oberoende bromsning av någon av rb varianterna?
Vad gör en lambretta med någon rb variant på 201 m?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Ser onekligen bra ut!
Verkar vara mycket potential för att klämma ur effekt ur den RB20 cylindern.
Dock är jag skeptisk till hur mycket den lämnar bolt-on!
En malossi 210 har 5mm bredare avgasport, 7mm bredare spolportar och lite lägre porttider.
Man vet ju redan att samma cylinder pumpar ut ungefär 22hp med vanligt slag och reed, obearbetet cylinder.
Jag tror inte någon kommer att pumpa ur över 25 med en bolt-on RB20.
lite portning och kanske 60mm slag så borde man dock lätt komma över 30....
Verkar vara mycket potential för att klämma ur effekt ur den RB20 cylindern.
Dock är jag skeptisk till hur mycket den lämnar bolt-on!
En malossi 210 har 5mm bredare avgasport, 7mm bredare spolportar och lite lägre porttider.
Man vet ju redan att samma cylinder pumpar ut ungefär 22hp med vanligt slag och reed, obearbetet cylinder.
Jag tror inte någon kommer att pumpa ur över 25 med en bolt-on RB20.
lite portning och kanske 60mm slag så borde man dock lätt komma över 30....
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...
Malossin kanske har sämre spolning och portvinklar? T ex så kan man ju inte säga att urtagen för överströmningskanalerna är i största laget... Bara en tanke.
Mvh
Guran
Mvh
Guran
Truls wrote:Ser onekligen bra ut!
Verkar vara mycket potential för att klämma ur effekt ur den RB20 cylindern.
Dock är jag skeptisk till hur mycket den lämnar bolt-on!
En malossi 210 har 5mm bredare avgasport, 7mm bredare spolportar och lite lägre porttider.
Man vet ju redan att samma cylinder pumpar ut ungefär 22hp med vanligt slag och reed, obearbetet cylinder.
Jag tror inte någon kommer att pumpa ur över 25 med en bolt-on RB20.
lite portning och kanske 60mm slag så borde man dock lätt komma över 30....
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Jag vet inte så mye om port-tider osv. Men dom sier at en vesentlig skilnad på RB kit'et ifht feks TS1 er vinkelen på avgas porten, noe som vistnok skal gjøre at sylinderen tømmer seg bedre enn TS1.
Ock insugs arealet er nå unektelig mycket større på alle RB kit enn den største påsveisete reed på en vespa, hjelper vel inte at port-tidene i sylinderen er bygd for høg effekt hvis inte insug kanalen klarer å levere nok gass til den?
Det der med HK fra Dyno benker skal man jo alltid ta med en stor klype salt, men det som er helt sikkert er at en RB22(RB20 vet jag inte noe om) bolt on kontra en malossi 210 bolt on gir RB kitet mye mye mye mer kraft som er andvendbar. Den er mye sterkere og dra høgre toppfart, det mener jeg at jeg har nok erfaring for å si. Jag har hatt en del malossi motorer i forskjellige utførelser ock ingen av dom har vært i nerheten av å levere samme power som min RB!
Så kan teoretikerne studere port-tider til de blir blå, men i den virkelig verden er RB fantastiske greier ock mycket snabbere enn en malossi 21 rett fra esken!!
En vel bygd TS1 leverer inte mer enn rundt 20hk på bakhjulet. Bendiks mildt portede TS1 225 leverte 22hk på bakhjulet på Dyno benken hos Taffspeed(samme benk viser ca 20hk på en velbygd malossi 210) Men kraften blir levert på et mye lavere varv og er mer andvendbar, samt at Lambretta har jo også mye mer spillerom når det gjelder utveksling så man kan få anpasset utveksling med motor karakteren mycket bettre enn på en vespa.
Men noe over 25 hk på en RB20 tror jeg heller inte på, AF sier at RB22 har 27hk bolt-on, men hk tallet på RB22 varier fra 22-27 utifra hvem sin benk som anvendes. Men dom er sterkere enn TS1 ock dom sier at RB 20 har omtrent samme effkt som et TS1 altså kanskje 20-22hk.
Af sine kurver viser inte effekt ock dom er jo ganske partiske, dom har vel interesse av å gi inntrykk av at deres kit levere så mye effekt som mulig..
//Stian
Ock insugs arealet er nå unektelig mycket større på alle RB kit enn den største påsveisete reed på en vespa, hjelper vel inte at port-tidene i sylinderen er bygd for høg effekt hvis inte insug kanalen klarer å levere nok gass til den?
Det der med HK fra Dyno benker skal man jo alltid ta med en stor klype salt, men det som er helt sikkert er at en RB22(RB20 vet jag inte noe om) bolt on kontra en malossi 210 bolt on gir RB kitet mye mye mye mer kraft som er andvendbar. Den er mye sterkere og dra høgre toppfart, det mener jeg at jeg har nok erfaring for å si. Jag har hatt en del malossi motorer i forskjellige utførelser ock ingen av dom har vært i nerheten av å levere samme power som min RB!
Så kan teoretikerne studere port-tider til de blir blå, men i den virkelig verden er RB fantastiske greier ock mycket snabbere enn en malossi 21 rett fra esken!!
En vel bygd TS1 leverer inte mer enn rundt 20hk på bakhjulet. Bendiks mildt portede TS1 225 leverte 22hk på bakhjulet på Dyno benken hos Taffspeed(samme benk viser ca 20hk på en velbygd malossi 210) Men kraften blir levert på et mye lavere varv og er mer andvendbar, samt at Lambretta har jo også mye mer spillerom når det gjelder utveksling så man kan få anpasset utveksling med motor karakteren mycket bettre enn på en vespa.
Men noe over 25 hk på en RB20 tror jeg heller inte på, AF sier at RB22 har 27hk bolt-on, men hk tallet på RB22 varier fra 22-27 utifra hvem sin benk som anvendes. Men dom er sterkere enn TS1 ock dom sier at RB 20 har omtrent samme effkt som et TS1 altså kanskje 20-22hk.
Af sine kurver viser inte effekt ock dom er jo ganske partiske, dom har vel interesse av å gi inntrykk av at deres kit levere så mye effekt som mulig..
//Stian