1.5mm² kablar istället för 0.75mm²???

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Rickard
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Sat 08 Nov 2008, 17:00
Location: Älmhult

1.5mm² kablar istället för 0.75mm²???

Post by Rickard »

God fortsättning på det nya året alla :D

Jag har roat mig med att göra en ny riktigt fin kabelstam med krympslang runtomkring. Men jag har använt 1.5mm² kablar istället, så min fråga är funkar det?

Jag antar att det funkar men vill ändå ställa frågan innan jag stoppar i den i ramen..
Vespa 50/N -71
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

ja! :grin:
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Tjena!

Det brukar vara problem att få plats med 1,5mm²-kablar i karossen, bla upp till styrhuvudet och fram till ljusomkopplaren.

Dessutom är elsystemet på Vespa 50 mfl konstruerade så att hela elsystemet 'överbelastas' för att få någorlunda jämn spänning och runt 6V.
Faktiskt inverkar kabelarean och dess material här.
Summa summarum om detta; när du monterat ditt julpysslade elsystem borde du mäta att spänningen inte blir för hög på fullt varv. Mät över både framlampan och baklampan.

Lycka till
VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Rickard
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Sat 08 Nov 2008, 17:00
Location: Älmhult

Post by Rickard »

Det är ju inte så kul att montera ihop alltihopa och upptäcka att det är något som är knas med spänningen... :( Det är just precis det jag vill undvika. Det där med att elsystemet överbelastas förstår jag inte.

Så om jag förstår det rätt så kan min superfina kabelstam ge mer än 6V när allt är klart? Vad händer då? Lampor som pajjar? Jag vill inte sitta med ett elfel som innebär att hela vespan måste rivas till molekyler igen för att byta kabelstam ännu en gång.

Finns det någon som använder 1,5mm² här på forumet och kan dela med sig av era erfarenheter, funkar det, märker ni någon skillnad?
Vespa 50/N -71
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

Det är nog snarare tvärtom, att man får lite sämre kräm i lamporna. Men det kommer garanterat fungera. Största nackdelen, som redan nämnts, är väl att det är trixigare att få igenom stammen i ramen, men det går det också.

Kör hårt
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Aryan här på forumet byggde om till 12 volt o satte lysdioder bak. Sök o läs! :grin: :evil:
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Det är ju inte så kul att montera ihop alltihopa och upptäcka att det är något som är knas med spänningen... :( Det är just precis det jag vill undvika. Det där med att elsystemet överbelastas förstår jag inte.
--> De gamla vespornas elsystem är intressant uppbyggt för att få någon sorts spänningsreglering med få komponenter. Att överbelasta spolarna är ett sätt att få till detta.

Så om jag förstår det rätt så kan min superfina kabelstam ge mer än 6V när allt är klart? Vad händer då? Lampor som pajjar? Jag vill inte sitta med ett elfel som innebär att hela vespan måste rivas till molekyler igen för att byta kabelstam ännu en gång.
--> På vesporna utan just spänningsregulator så spelar varje del i elsystemet in för att få just det förhållandet att det blir ungefär 6V, så även spänningsfallet i kablarna. Men troligen lär det inte vara något problem då din magnetism i svänghjulet nog inte är lika kraftig som när Vespan rullades ut från fabriken.
Men kontrollera för säkerhets skull. Det går att justera på olika sätt i efterhand utan att behöva byta kablar för den delen.

Finns det någon som använder 1,5mm² här på forumet och kan dela med sig av era erfarenheter, funkar det, märker ni någon skillnad?
--> Javisst, det fungerar, på Vespa 50 är det troligen okej men på andra mer krävande vespaelsystem utan spänningsregulator så brukar det inte fungera korrekt.
Vespa 50 har ju bara i princip en krefts för lyse vilket gör allt mycket enklare.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Vespa 50 har 6V 15watt framlampa med en svagt glödande 6V 18W spollampa som bakljus i serie i original.

Framlampan lyser med full effekt när det går 2,5A genom krestsen (6V x 2,5A = 15 W). 0,75 mm2 kabeln är enligt en bok om bilel som jag har lämplig för 2,5A kontinu belastning och 5A max så den räcker bra. 1 mm2 får belastas med 3A och 1,5 mm2 med 6A kontinu.

Att använda kraftigare kabel är ingen nackdel, förutom att det kostar mera (varför tillverkarna brukar använda minsta möjliga kabel), de tjockare kablar håller ju bättre mot mekanisk belastning, böjningar osv.

0,75 mm2 kabel har en motstånd på ca 0,025 ohm/m
1,5 mm2 kabel ungefär halverar denna motstånd.

Om kabellängden nu är 3m totalt så har originalkabeln alltså 0,075 Ohm motstånd vilket vid 2,5A ger 2,5 x 0,075 ≈ 0,06 V spänningsfall. Med 1,5 mm2 kabel halverar du detta till ca 0,03V.

Det innebär att lampan i teorin skulle kunna få ca 0,03V högre spänning, en försumbar skillnad/förbättring, men i praktiken kommer skillnaden att vara ännu mindre eftersom generatorn (med baklampan) liknar en konstantströmkälla mera än en konstantspänningskälla.

Kontentan är alltså att det kommer att fungera (minst) lika bra som original men jag tror inte att det blir någon märkbar skillnad.

De största förlusterna finns nog i anslutningskontakterna och i strömbrytaren. Om du vill få kraftigare ljus kan du passa på att byta ut systemet till en 12V 25W (gärna halogen) framlampa och använda en ljusdiodlampa bak se denna tråd

Det går såklart också med 1,5 mm2 kabel.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Rickard
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Sat 08 Nov 2008, 17:00
Location: Älmhult

Post by Rickard »

Tack för era svar. Då blir det till att sätta på varmluftspistolen så att krympslangen krymper fint runt kablarna. Och luta sig tillbaka och vänta på att någon kan åta sig att lacka chassit för en rimlig peng 8)
Vespa 50/N -71
Post Reply