Hur-Fort-Det-Går-Mätaren
-
- Lärling
Hur-Fort-Det-Går-Mätaren
Bytte precis vajer till hastighetsmätaren på min nyinköpta touring. Nu när jag testade den så slår pendeln som en galning mellan noll och hundra, både när jag kör och när jag går brevid och rullar den frammåt. Vad beror detta på? Är mätaren paj, eller har jag gjort nått fel?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Bytte precis vajer till hastighetsmätaren på min nyinköpta touring. Nu när jag testade den så slår pendeln som en galning mellan noll och hundra, både när jag kör och när jag går brevid och rullar den frammåt. Vad beror detta på? Är mätaren paj, eller har jag gjort nått fel?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
kolla så att drevet verkar ok och så att den går bra om du snurrar den för hand (bortkopplad från navet)
Federico
<br />Bytte precis vajer till hastighetsmätaren på min nyinköpta touring. Nu när jag testade den så slår pendeln som en galning mellan noll och hundra, både när jag kör och när jag går brevid och rullar den frammåt. Vad beror detta på? Är mätaren paj, eller har jag gjort nått fel?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
kolla så att drevet verkar ok och så att den går bra om du snurrar den för hand (bortkopplad från navet)
Federico
-
- Lärling
-
- Lärling
Har haft samma problem då wiren börjat bli gammal. Tror det beror på att wiren kärvar någonstans och låses, därefter spänns som en vridfjäder tills kraften blir för stor, och den släpper lös de accumulerade varven.
Ta ur wiren och kolla att den inte har nån knäck, o fetta in den. Hjälper inte det, så kontollera höljet, byt om det är kasst.
L
Ta ur wiren och kolla att den inte har nån knäck, o fetta in den. Hjälper inte det, så kontollera höljet, byt om det är kasst.
L
-
- Lärling
Vajer och hölje är sprillans nytt, bytte precis båda. vajern snurrar fint i höljet. Verkar som jag lyckats få mätaren att gå normalt nu genom att utsätta den för lite milt våld. Tycker den visar för lite dock, men jag vågar inte köra mer än några meter eftersom jag saknar kort och den är avställd, så jag är inte säker...
Lossa wiren vid bromsskölden, o spänn fast den i en varvtalsreglerad borrmaskin. Ställ in vänstergång. Starta borrmaskinen o öka varvet tills mätaren visar c:a 70 kph. Lås varvtalet med tejp eller spännband. Kör tills vägmätaren slår om, och ta tid i sekunder tills mätaren slår om efter 5 km. Dividera 18’000 med antalet sekunder, o du får vad mätaren borde visat.
L
L
-
- Lärling
Tack för tipset. Har ingen varvtalsreglerad borrmaskin bara. Har skickat in försäkringsansökan idag, ska ställa på den så fort försäkringen går igenom, så kan jag köra den med grön skylt bak om jag har med mig magister krister... Verkar det inte stämma då heller så får jag skaffa en sån borrmaskin och testa det...