Ingen gnista???

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
VespaGBG
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 66
Joined: Wed 06 Aug 2008, 22:07
Location: Gothenburg

Ingen gnista???

Post by VespaGBG »

Jag hoppas på er experthjälp!
Jag har en Piaggio 125cc motor (-82 tror jag) som har fått sig ett brytarlöst tändsystem men jag får ingen gnista på stiftet?
Som sagt så har det monterats en ny brytarlös tändplatta, lättare beg svänghjul och ny CDI box.
När jag mäter upp kablarna som går ifrån tändplattan till CDI boxen så levererar den men ingenting på tändkabeln?

Är det någon vänlig själ/själar på forumet som kanske kan ge mig en vägledning vad jag bör kolla eller tänka på??
:?
VespaGBG
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 66
Joined: Wed 06 Aug 2008, 22:07
Location: Gothenburg

Post by VespaGBG »

31st som har kikat men inget inlägg??

Inga tips någon?

Jag har iofs 2st gröna kablar som inte är kopplade någonstans? Borde jag koppla dessa till en av de andra gröna?

Image
By vespagbg

Är det dessutom någon som har en aning om vad det är för "extra tändningsnyckel" som sitter under en av kåporna??
Volt reläet? Är också utbytt till ett nytt. Det gamla såg ut som kriget.

Image
By vespagbg
Zikes
Lärling
Lärling
Posts: 250
Joined: Sun 23 Nov 2008, 22:54

Post by Zikes »

Helt utan detaljerade kunskaper slänger jag ur mig att de två gröna kablarna borde dras till jord någonstans. Var? Inte den blekaste.

Att leta upp ett elschema borde vara prio för dig, kolla på scooterhelp.com eller googla det.
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
VespaGBG
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 66
Joined: Wed 06 Aug 2008, 22:07
Location: Gothenburg

Post by VespaGBG »

Zikes wrote:Helt utan detaljerade kunskaper slänger jag ur mig att de två gröna kablarna borde dras till jord någonstans. Var? Inte den blekaste.

Att leta upp ett elschema borde vara prio för dig, kolla på scooterhelp.com eller googla det.
Nja jag tror att de gröna skall vara strömförande?
Jag har Haynes reparationshandbok och tycker mig ha följt kopplingsschemat för 125-200E PX modellerna.
Men med tanke på att jag har konverterat ifrån brytare till brytarlöst så kanske det är något annat jag borde tänkt på?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

2 av kablarna till/från CDI-boxen är pickupen, en grön är strömförsöjning o den yttersta gröna är kortslutning/tändningslås ( iallafall på P200). Från boxen går en vit kabel till jord.
VespaGBG
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 66
Joined: Wed 06 Aug 2008, 22:07
Location: Gothenburg

Post by VespaGBG »

fritte wrote:2 av kablarna till/från CDI-boxen är pickupen, en grön är strömförsöjning o den yttersta gröna är kortslutning/tändningslås ( iallafall på P200). Från boxen går en vit kabel till jord.
Tack! Jag skall ner o kolla. Inga tips på vad det "extra tändningslåset" är till för? Stöldskydd?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

VespaGBG wrote: Tack! Jag skall ner o kolla. Inga tips på vad det "extra tändningslåset" är till för? Stöldskydd?
Troligen, knappast orginalmonterat. :smile:
VespaGBG
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 66
Joined: Wed 06 Aug 2008, 22:07
Location: Gothenburg

Post by VespaGBG »

Jag har varit nere och kollat. Det ser ut som följande:

Ifrån den nya tändplattan går det 1 grön, 1 vit, 1 röd, 1 svart o 1 blå kabel varav den den röda, gröna o den vita går till CDI boxen medans den svarta o den blå går till kopplingsdosan. Den blå är lite kraftigare kabel.

Det går sedan 1 kabel ifrån CDI boxen till kopplingsdosan.

Ifrån själva vespan till kopplingsdosan går det 1 vit, 1 röd, 1 svart, 3 gröna o 2 gula.

Vad skall kopplas ihop med vad? Det är fler kablar i verkligheten som går till kopplingsdosan än på kopplingsschemat? :sad:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Den blå är troligen matarkabeln och den svarta är jord. Matarkabeln går via signalhornsknappen/eller direkt till spänningsregulatorn. :smile:
VespaGBG
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 66
Joined: Wed 06 Aug 2008, 22:07
Location: Gothenburg

Post by VespaGBG »

fritte wrote:Den blå är troligen matarkabeln och den svarta är jord. Matarkabeln går via signalhornsknappen/eller direkt till spänningsregulatorn. :smile:
Spänningsregulatorn är väl den jag kallade lite slarvigt för "Volt relä"? Den som sitter vid det extra "tändningslåset"! :smile:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

VespaGBG wrote:
fritte wrote:Den blå är troligen matarkabeln och den svarta är jord. Matarkabeln går via signalhornsknappen/eller direkt till spänningsregulatorn. :smile:
Spänningsregulatorn är väl den jag kallade lite slarvigt för "Volt relä"? Den som sitter vid det extra "tändningslåset"! :smile:
Yep! :smile:
VespaGBG
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 66
Joined: Wed 06 Aug 2008, 22:07
Location: Gothenburg

Post by VespaGBG »

fritte wrote:
VespaGBG wrote:
fritte wrote:Den blå är troligen matarkabeln och den svarta är jord. Matarkabeln går via signalhornsknappen/eller direkt till spänningsregulatorn. :smile:
Spänningsregulatorn är väl den jag kallade lite slarvigt för "Volt relä"? Den som sitter vid det extra "tändningslåset"! :smile:
Yep! :smile:
Jag har nu börjat att montera ner Vespan för att se var kablarna går någonstans. För många kablar är det.
Det verkar som dom har dragit fram för blinkers osv fast jag inte har några?
Bensinslangen var stenhård och dessutom full av en massa "skit". Fullt av flagor i slangen?

Risken är väl att man när man väl har börjat så blir det väl att byta en massa. :sad:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Ta den tanken o rengör den. :smile:
Zikes
Lärling
Lärling
Posts: 250
Joined: Sun 23 Nov 2008, 22:54

Post by Zikes »

Shit vad noll koll jag har, tur att det finns andra som kan hjälpa dig. Jag har fått för mig att allt grönt ska till jord mer eller mindre. Jag kryper tillbaka under min sten ett tag. Hoppas det löser sig. :-)
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Zikes wrote:Shit vad noll koll jag har, tur att det finns andra som kan hjälpa dig. Jag har fått för mig att allt grönt ska till jord mer eller mindre. Jag kryper tillbaka under min sten ett tag. Hoppas det löser sig. :-)
Byggnader har som regel gul/grön till jord, så man kan väl säga att du va halvrätt. :grin:
Zikes
Lärling
Lärling
Posts: 250
Joined: Sun 23 Nov 2008, 22:54

Post by Zikes »

fritte wrote:
Zikes wrote:Shit vad noll koll jag har, tur att det finns andra som kan hjälpa dig. Jag har fått för mig att allt grönt ska till jord mer eller mindre. Jag kryper tillbaka under min sten ett tag. Hoppas det löser sig. :-)
Byggnader har som regel gul/grön till jord, så man kan väl säga att du va halvrätt. :grin:
Ja, det var det jag baserade mitt resonemang på. Nu återstår ju frågan om det finns några andra intressanta konventioner inom fordonsindustrin (speciellt motorcykelindustrin) som man borde hålla koll på eller är det fritt fram för alla att göra som de vill?
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

SAE J1292 är US standard,men det jag hittade kostade pengar. :sad:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Zikes
Lärling
Lärling
Posts: 250
Joined: Sun 23 Nov 2008, 22:54

Post by Zikes »

Intressant! Verkar vara svart/brun som är jord för bilar i alla fall.
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

jag fann inget på MC. :sad:
Zikes
Lärling
Lärling
Posts: 250
Joined: Sun 23 Nov 2008, 22:54

Post by Zikes »

http://www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp

Massa manualer till olika motorcyklar. Finns inget för Lambretta med kolla på Piaggio och på Vespa, där finns det en hel del matnyttigt. Hoppas det kan hjälpa. Observera att det är mest generella manualer och inte bara med elektronik även om de innehåller en del sådant också.
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
VespaGBG
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 66
Joined: Wed 06 Aug 2008, 22:07
Location: Gothenburg

Post by VespaGBG »

Zikes wrote:http://www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp

Massa manualer till olika motorcyklar. Finns inget för Lambretta med kolla på Piaggio och på Vespa, där finns det en hel del matnyttigt. Hoppas det kan hjälpa. Observera att det är mest generella manualer och inte bara med elektronik även om de innehåller en del sådant också.
En kanon länk!! :grin: Tack!
Post Reply