Subitus 1967 sleeper...

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Federico wrote:
subitus wrote:"All in!" :grin:

Falc:
*60mm cyl kit
*54mm vev
*Pipa
*Koppling

SMSa låna, SMSa låna, SMSa låna.....
Grisdyra prylar men förhoppningsvis bra med krut :grin:
förgasare?

kul projekt! följer med spänning...
Roligt att fler än jag kan glädjas över detta vansinnes dåd :grin:

Förgasare.....? Lite kluven där, förnuftet säger 34mm VHSB men det hade ju vart kul att prova ngn Power jet typ mikuni.

Storleksvalet är ju en liten kompromiss mellan körbarhet och hk... :(
-1967 Primavera 154cc-
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Hur går det? Är den ihop än? Skönt att du har en så sund inställning till trim. :evil:
/David
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

mavio wrote:Hur går det? Är den ihop än? Skönt att du har en så sund inställning till trim. :evil:
Hehehe.... Näe, den är väl så o-ihop den kan bli :grin: :grin:

Jag har fått tag på ett nytt block via "Looselips" här på forumet.
Har kopierat ett par ex av instruktionen som följde med veven och cylindern, skall försöka hitta någon som kan italienska :sad:

Visst en millimeter är samma här som i Italien med det står ju en massa nyttig text på papprena som hade vart kul att läsa innan man kör fräsen i blocket. Babelfish mfl andra översättnings program får bara ut rappakalja
ur texten, tror inte dessa prog är lämpade för teknisk terminologi. Lite wikipedia-varning över dom också :wink:

Åker med stygg-polinin så länge :P
Har inte planerat uppstart förrens till våren...
För dyra prylar för att stressa.... :grin:

Har div andra måsten innan...
Måla vindskivor
besikta silveradon
byta låda i caddyn http://www.garaget.org/?car=75379
sälja caddyn
Helrenovera V50

Sund inställning till trim! :grin:
Jag har konstaterat att det är mycket billigare att toktrimma en vespa
än att nå samma trimmningsgrad i en bil. Plus att vässa tvåtaktare är en otroligt underskattad skola som jag inte kan få nog av ....

MITT GIFT!!!!!!!! :grin: :grin:
-1967 Primavera 154cc-
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

........men var f-n har han hjälmen?
Hedge wrote:Förhoppningsvis?

Se följande:
http://www.youtube.com/watch?v=h4howGoTIOY&NR=1


...och bäva. Fan vad den går!

/G

subitus wrote:"All in!" :grin:

Falc:
*60mm cyl kit
*54mm vev
*Pipa
*Koppling

SMSa låna, SMSa låna, SMSa låna.....
Grisdyra prylar men förhoppningsvis bra med krut :grin:
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Hej igen allihop!

Hur gick det med den där idioten från götet som skulle bygga falc motor...
Jo, så här har det gått, översättningen av byggmanual från italienska till svenska löstes för en månad sen.
Sedan dess har två jiggar byggts för att kunna spänna blocket dels stående ihop och kopplingshalvan liggande i fräsen.
Montering av ny block-centrering samt fräsning är gjort för ett par dagar
sedan så nu är det dags att sparka igång tig svetsen, för det
lär behövas då jag brakat igenom lite här och där :wink:

Lite bilder...

Image
By subitus, shot with KC910 at 2008-12-16


Image
By subitus, shot with KC910 at 2008-12-16


Image
By subitus, shot with KC910 at 2008-12-16


Image
By subitus, shot with KC910 at 2008-12-16


Image
By subitus, shot with KC910 at 2008-12-16



Image
By subitus, shot with KC910 at 2008-12-16



Image
By subitus, shot with KC910 at 2008-12-16



Image
By subitus, shot with KC910 at 2008-12-16



Image
By subitus, shot with KC910 at 2008-12-16



Image
By subitus, shot with KC910 at 2008-12-16



Image
By subitus, shot with KC910 at 2008-12-16

Jag blev lite konstnärlig av mig på sista fotot som föreställer loppet i falc cylindern.
Image
By subitus, shot with KC910 at 2008-12-16

Så släng nu Carmen Electra och lägg in lite riktig kärlek som wallpaper.
Image
-1967 Primavera 154cc-
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

Svinskysst! Alltid trevligt med folk som tar trim på allvar.

/Mista Assembler
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Post by freddarok »

Ser fruktat bra ut! Väntar med spänning på fortsättningen...
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

God fortsättning kära scooterister...
Ja, då har man ökat ett par kilo julmat ;) och fått dit lite svets att slipa bort. Får nog lägga på lite på packnings ytan oxå, vilket ju i sin tur innebär en vända till i fräsen.....*suck*

Fick hålla gnistan uppe i julhelgen med att köpa senaste nummret av Scootering, smallframes på rullande landsväg, fett! :grin:
Verkar som att man får köpa nästa nummer oxå, hemma-hos-reportage hos mr.Falc.

Här är ett par bilder på hur det ser ut just nu.
-Jag vet, det lär bli ett maraton med dremel´n men jag gick under måttot "Hellre lite för mycket än för lite" vid svetsningen, lär ångra detta, men men...


Image
By subitus, shot with KC910 at 2008-12-30


Image
By subitus, shot with KC910 at 2008-12-30


Image
By subitus, shot with KC910 at 2008-12-30


Image
By subitus, shot with KC910 at 2008-12-30


Image
By subitus, shot with KC910 at 2008-12-30


Image
By subitus, shot with KC910 at 2008-12-30


Image
By subitus, shot with KC910 at 2008-12-30
-1967 Primavera 154cc-
Snider
Entusiast
Entusiast
Posts: 213
Joined: Fri 07 Mar 2008, 10:20
Location: Västerås
Contact:

Post by Snider »

-Jag vet, det lär bli ett maraton med dremel´n men jag gick under måttot "Hellre lite för mycket än för lite" vid svetsningen, lär ångra detta, men men...

"Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar."

Det var väl detta han menade, den gode Karl-Bertil Johnsson
Vespa Rally 180 1971
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

4 sidor hemma-hos-reportage från FALC Racing i januari-numret (nr 271, "Rusty Nail" på framsidan) av Scootering. En häftigt galen entusiast. Jag säger bara, 34 hk på bakhjulet på en smallframe :evil:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

jencla wrote:4 sidor hemma-hos-reportage från FALC Racing i januari-numret (nr 271, "Rusty Nail" på framsidan) av Scootering. En häftigt galen entusiast. Jag säger bara, 34 hk på bakhjulet på en smallframe :evil:
/jens
Var fasen tog min 271 vägen? Jag fick just 272 men jag vill ju läsa om allt det dääär. :cry:

Ok lite on topic: Trimma på nu subitus! :P
/David
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

mavio wrote:Var fasen tog min 271 vägen? Jag fick just 272 men jag vill ju läsa om allt det dääär. :cry:
Inte heller jag fick no 271 var tvungen att köpa lösnummer. Och inte heller Scooterklubben, vars postbox jag tömmer, fick no 271. Skumt!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

*BUMP*

Mera! Mera! Mera!

/Guran
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Ok mera snusk!

Fugge nu beställd! Blir en hårig VHSB 34mm specad enligt Lauro.
"-Körbarhet frågas kom?" :evil:

Svetsningen av vevhuset är nu nedfräst till nivå och loctite kemmetall är inhandlat till små håligheter som tittat fram lite här och där.
Kanske använda till att plugga gammla insuget?....
Image
By subitus, shot with KC910 at 2009-01-22

Lovely! Packningsytan är nu breddad och redo för portning.
Image
By subitus, shot with KC910 at 2009-01-22

Svetskonst!? Nej, jiggen jag haft för att spänna upp kopplingshalvan...
Kanske glädjer någon så här på småtimmarna... :roll:
Image
By subitus, shot with KC910 at 2009-01-22

Hemmasnickrat dragverktyg till vevpartiet då jag ej kommer ha förmånen att använda tvådelat lager. (M12x1,25 i ena änden & 1,5 i andra)Återkommer efter funktionskontroll :wink:
Image
By subitus, shot with KC910 at 2009-01-22

Japp, nummer 271 rockar! Nicks pk falc verkar ju flytta på sig oxå..... :grin:
-1967 Primavera 154cc-
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Smutt!
/David
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Uppdateringsdax!

Image
By subitus, shot with KC910 at 2009-03-09
Har byggt en lackbox i garaget med till luft och frånluft.
V50 hänger och väntar på babyblå färg.

Image
By subitus, shot with KC910 at 2009-03-09
Har sålt mitt polini kit till en snart snabbare vit primavera.

Image
By subitus, shot with KC910 at 2009-03-09
Tillverkade ett verktyg för valsning av listen på benskölden.

Image
By subitus, shot with KC910 at 2009-03-09
Nya kopplingskorgen från DRT bör klara jobbet utan att flexa

Image
By subitus, shot with KC910 at 2009-03-09
Falc portningen snart klar, Woohoooo.... grand canyon!!

Image
By subitus, shot with KC910 at 2009-03-09
DRT korgen visade sig "lite" små fet att få i.

Image
By subitus, shot with KC910 at 2009-03-09
Jo, jag tänkte att det är osportsligt att pressa ur bussningarna med tomma halvor. Tar det nu istället :wink:

Image
By subitus, shot with KC910 at 2009-03-09
Väntar på Loctite 510 och activator då jag har en spalt vid växellådan som är 0.3 efter lagning.

Image
By subitus, shot with KC910 at 2009-03-09
Verkar bli tajt att knöka ner en VHSB 34 här.
Vill inte gärna hänga den på utsidan.

Vi ses snart.... :grin:
-1967 Primavera 154cc-
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Post by primmy73 »

Grymt, ett av favoritprojekten det där, häftigt att följa med.
Kommer du att göra nåt åt bromsar och dämpare?
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Instämmer! Den här är riktigt kool.. Sitter pinnbultarna så där fördelaktigt brett isär orginal?
/David
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Instämmer! Den här är riktigt kool.. Sitter pinnbultarna så där fördelaktigt brett isär orginal?
Det är orginal cc-mått ja.
Grymt, ett av favoritprojekten det där, häftigt att följa med.
Kommer du att göra nåt åt bromsar och dämpare?
Tackar alltid trevligt med uppskattning! :grin:
Dämpare och broms kommer vara standard ett tag till, blir troligtvis en ET4 gaffel med skiva i framtiden. Känns rätt menlöst att lägga pengar på
bitubo och grimeca kit, den har ju redan kostat lite :wink: .
-1967 Primavera 154cc-
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Finns kanske en lämplig framgaffel på marknaden just nu http://www.scooterklubben.com/marknaden/visa.asp?id=3
- SKR gaffel med skiva - begagnad - 1000,-sek
Tysk Tillbehörsgaffel för Vespa p- Px med samma nav som Px-98 och upp, fast spegelvänt så att svingen sitter på vänster sida. ser himla tufft ut.
kostar över 5000sek på SIP. Lite använd. Bromsok ( grimecas) fattas. Fin skiva.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

subitus wrote:
Det är orginal cc-mått ja.
Koolt. Det verkar som herrarna på piaggio redan på sextitalet planerade för att det skulle kunna gjutas cylindrar med enorma avgasportar nästkommande årtusende.. :evil:
/David
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Finns kanske en lämplig framgaffel på marknaden just nu http://www.scooterklubben.com/marknaden/visa.asp?id=3
Nice....
Jag tror mig läst att px gaffeln är för lång=mer meck. Sen skaffar jag nog en med handtag och hela kittet, tror det blir enklare så.

Tackar för tipset.
-1967 Primavera 154cc-
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

PX är för lång, ja. PK funkar fint. Eller så kan du ju stoppa i en gafflad variant om man vill ha riktig väghållning men då blir ju utseendet rätt lidande.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Blir det verkligen så stor skillnad på väghållningen? Zip SP har ju den spegelvända varianten av vespagaffeln och den är väldigt kvick i banutförande.

Image
/David
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Hej igen alla glada....

Hänt sen sist... vhsb 34:an har landat, vad skall man säga. . . stor! :o

Image
By subitus, shot with KC910 at 2009-03-25

Upptäckte samtidigt att denna fugge kräver lite mer vajerlyft än tidigare.
Så efter lite klurande blev detta lösningen. Lyfter nu 44mm istället för orginal 25mm. Får se om det funkar på väg oxå.
Image
By subitus, shot with KC910 at 2009-03-25

Motorn är för övrigt ihop och squish justerat till 1,5mm enligt krullets rekomendation :wink:

Börjar osa uppstart snart....

Vårpremiär stundar, dax att lägga på en säck kol.....
-1967 Primavera 154cc-
Post Reply