Höja frigången på en touring (med SITO-blås)

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
fat_mac
Entusiast
Entusiast
Posts: 103
Joined: Mon 05 Jul 2004, 15:57
Location: Sweden

Höja frigången på en touring (med SITO-blås)

Post by fat_mac »

Hallå,
Vill snåltrimma min touring (med P200-motor) med ett SITO-plus blås till våren. Hoppas på så sätt få något lite bättre tryck i den. Problemet är dock som bekant att blåset lätt tar i om man han damen där bak och samtidigt svänger vänster. O när jag funderar så kanske det är ide att byta dämpare bak, dels för att den gamla är gammal, dels för att kanske höja frigången med ett par 4-5 centimeter.

Nån som har tips på ersättningsmodell på dämpare eller andra bra vitsord? Längre fjäder kanske?


Som vanligt, innerligt tacksam för hjälp!!
/7 Mackan
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fat_mac</i>
<br />Hallå,
Vill snåltrimma min touring (med P200-motor) med ett SITO-plus blås till våren. Hoppas på så sätt få något lite bättre tryck i den. Problemet är dock som bekant att blåset lätt tar i om man han damen där bak och samtidigt svänger vänster. O när jag funderar så kanske det är ide att byta dämpare bak, dels för att den gamla är gammal, dels för att kanske höja frigången med ett par 4-5 centimeter.

Nån som har tips på ersättningsmodell på dämpare eller andra bra vitsord? Längre fjäder kanske?


Som vanligt, innerligt tacksam för hjälp!!
/7 Mackan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag kör en PX dämp med hårdare fjäder på min Touring. PX dämparen (med PX distansen som man måste köpa separat) gör en dämpare som är lite längre än Touringens originaldämpare. Länden plus hårdheten borde göra färden i kurvor behagligare för dig.
PX dämpen höjer inte frigången så mycket men du får en bättre vinkel på blåset.

OBS. om du inte haft SITO+ på touringen tidigare så kanske stödfjädern måste modifieras om du har centralstöd, tror att jag bytte till en Vespa 50 fjäder på min. Touringstödet sitter i en annan position i förhållande till motorn om man jämför med PX

Federico
fat_mac
Entusiast
Entusiast
Posts: 103
Joined: Mon 05 Jul 2004, 15:57
Location: Sweden

Post by fat_mac »

Hallå,
Innan jag köpte P200-motorn så hade jag orginalmotor med ett SITO+ för Polini 177 på. Då funkade stödet och fjädern fint. Men vad jag tror är att P200-motorn är lite större, vilket märks när man sätter dit motorkåpan. Och därmed borde hela blåset skjutas framåt...

Kanske är lika bra att beställa allt på en gång. Några tips på bra inköpsställen?

//Mackan
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fat_mac</i>
<br />Hallå,
Innan jag köpte P200-motorn så hade jag orginalmotor med ett SITO+ för Polini 177 på. Då funkade stödet och fjädern fint. Men vad jag tror är att P200-motorn är lite större, vilket märks när man sätter dit motorkåpan. Och därmed borde hela blåset skjutas framåt...

Kanske är lika bra att beställa allt på en gång. Några tips på bra inköpsställen?

//Mackan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tror att sito+ för 150 och 200cc sitter på samma placering under golvet, skillnaden är första kröken från cylindern. så det borde fungera utan stödmodifiering (touring har olika stödupphängningar för olika årsmodeller)

Storleksskillnaden på 150 resp 200 motorn är framför allt cylinderns storlek, 200:an har en annan vinkel också som gör att tourinkåpan ligger tight.

Federico
fat_mac
Entusiast
Entusiast
Posts: 103
Joined: Mon 05 Jul 2004, 15:57
Location: Sweden

Post by fat_mac »

OK, då är det bara att inhandla blås + PX-dämpare då!
Tack fö hjälpen,
// Mackan
fat_mac
Entusiast
Entusiast
Posts: 103
Joined: Mon 05 Jul 2004, 15:57
Location: Sweden

Post by fat_mac »

Hallå,
Har inte fått tummer ur än, men funderar i alla fall på en SEBAC justerbar dämpare. Men distansen, menar du Federico en sån här Image?

// Mackan
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fat_mac</i>
<br />Hallå,
Har inte fått tummer ur än, men funderar i alla fall på en SEBAC justerbar dämpare. Men distansen, menar du Federico en sån här Image?

// Mackan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

köp inte sebac, de är marginellt hårdare än original och betydligt sämre kvalitet. Carbone är bättre kvalitet + en hård fjäder

Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Jag hade problem med min PX och ett PM-blås, men det löste sig perfekt med Worb5-fjädrar fram och bak. Bara att byta orginalfjädrarna, så det var inte så dyrt. Kan köra med packning och flickvän bakpå utan att det någonsin slår igenom. Bättre stabilitet när det går undan, är ett annat plus.

Finns att köpa på SCK och SIP.

Mvh

/Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fat_mac</i>
<br />Hallå,
Vill snåltrimma min touring (med P200-motor) med ett SITO-plus blås till våren. Hoppas på så sätt få något lite bättre tryck i den. Problemet är dock som bekant att blåset lätt tar i om man han damen där bak och samtidigt svänger vänster. O när jag funderar så kanske det är ide att byta dämpare bak, dels för att den gamla är gammal, dels för att kanske höja frigången med ett par 4-5 centimeter.

Nån som har tips på ersättningsmodell på dämpare eller andra bra vitsord? Längre fjäder kanske?


Som vanligt, innerligt tacksam för hjälp!!
/7 Mackan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
fat_mac
Entusiast
Entusiast
Posts: 103
Joined: Mon 05 Jul 2004, 15:57
Location: Sweden

Post by fat_mac »

Hallå,
Tar upp tråden igen eftersom jag ännu inte fått tummen ur. Får skylla på det fina vespavädret...! Har nu plockat ihop en finfin kundkorg på http://www.scooter-center.com med SITO+ och dämpare. Leter ferbrilt (på tyska och engelska) efter denna "distans" som ska hjälpa frigången, utan att lyckas.

Fredrico: du kanske kan posta en länk till det jag söker? Eller vet nån annan vad jag behöver?

Iderligen tacksam,
// Mackan


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Jag kör en PX dämp med hårdare fjäder på min Touring. PX dämparen (<b>med PX distansen som man måste köpa separat</b>) gör en dämpare som är lite längre än Touringens originaldämpare. Länden plus hårdheten borde göra färden i kurvor behagligare för dig.
PX dämpen höjer inte frigången så mycket men du får en bättre vinkel på blåset.

...

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Hej!
I SCK katalog har distansen artnr:4940058
Dock hittar jag inte den på deras hemsida.
Kontakta Ulf på SCK han kan nog hjälpa dig och han pratar Engelska frivilligt!!!:D


"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Post Reply