Halloj...
Växlar: försöker ställa in växlarna enl de beskrivningar som finns här o där. Lyckas jag hitta friläget på motorn och justera in handtaget + vajrarna så är det precis som om allting flyttar sej vid första växlingen lik förbannat.
Finns det TVÅ frilägen på en 4-vxl PV? Eller är det växelmekanismen som lever ett eget liv och flyttar sej lite som den vill? Ja, jag har spänt nipplarna och justerat upp spänningen i vajrarna, men.....
Och...sitter mina växelvajrar rätt? Om jag sitter på moppen - den bakre vajern på rullen (den som går ner baktill i styrhuvudet) - på vilken sida av växelmekanismen kommer den ut (SKA den komma ut)? Närmast bakhjulet?
Jag får nämligen för mej att vajrarna inte är rätt monterade av föreg. ägare....
Hastighetsmätaren: Måste man lossa vajern vid hjulet för att få utrymme/slack så man kommmer åt att skruva av/på vajerhöljet från mätaren? Och visst ska mätaren ha en packning mellan sej och styrhuvudet?
Hål som ska läggas igen: Nån som provat svetsa igen hål efter skyltar etc med en MIG utan gastub? Går det att få till hyggligt utan gas?
Fler frågor blir det säkert..
/R
PV-meck..frågor
PV-meck..frågor
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: PV-meck..frågor
den bakre vajern som du kallar den,ska sitta på vänster sida på motorn(färdriktingen räknat).Bluesman wrote:Halloj...
Växlar: försöker ställa in växlarna enl de beskrivningar som finns här o där. Lyckas jag hitta friläget på motorn och justera in handtaget + vajrarna så är det precis som om allting flyttar sej vid första växlingen lik förbannat.
Finns det TVÅ frilägen på en 4-vxl PV? Eller är det växelmekanismen som lever ett eget liv och flyttar sej lite som den vill? Ja, jag har spänt nipplarna och justerat upp spänningen i vajrarna, men.....
Och...sitter mina växelvajrar rätt? Om jag sitter på moppen - den bakre vajern på rullen (den som går ner baktill i styrhuvudet) - på vilken sida av växelmekanismen kommer den ut (SKA den komma ut)? Närmast bakhjulet?
Jag får nämligen för mej att vajrarna inte är rätt monterade av föreg. ägare....
Hastighetsmätaren: Måste man lossa vajern vid hjulet för att få utrymme/slack så man kommmer åt att skruva av/på vajerhöljet från mätaren? Och visst ska mätaren ha en packning mellan sej och styrhuvudet?
Hål som ska läggas igen: Nån som provat svetsa igen hål efter skyltar etc med en MIG utan gastub? Går det att få till hyggligt utan gas?
Fler frågor blir det säkert..
/R
och ja,du måste lossa vajern vid framhjulet för att montera i den i mätarn först.med packning.
med svets så slår sej plåten,så det blir att rikta å lacka.jag har provat själv,håller på å renoverar just nu,bilder kommer....
hoppas svaren räcker.
-
- Nybörjare
- Posts: 24
- Joined: Sun 11 May 2008, 22:29
- Location: Falun
Re: PV-meck..frågor
Hallå!Bluesman wrote:
Hål som ska läggas igen: Nån som provat svetsa igen hål efter skyltar etc med en MIG utan gastub? Går det att få till hyggligt utan gas?
Fler frågor blir det säkert..
/R
Det finns tråd som har gas i sig så att säga. Men det funkar inte alls tillfredställande om du frågar mig. Du kan inte heller lägga en tillfredställande loppa helt utan gas, fäster lite, men kan lika gärna ramla bort som sitta kvar. Dessutom blir det porigt som bara den! Skaffa gas eller låna av nån som har.
Kalle
Re: PV-meck..frågor
Ihålig tråd har flussmedel i hålet, inte gas.kalle mankan wrote: Det finns tråd som har gas i sig så att säga. Men det funkar inte alls tillfredställande om du frågar mig.
Kalle
MIG, I:et & G:et står för "Inert Gas" dvs en gasridå, vanligtvis Argon, Helium eller en gasblandning, som skyddar stålsmältan från att oxidera.

Re: PV-meck..frågor
Jag svetsade mitt objekt idag,balkarna under och bakskärmen(rost),tog gassvetsen,det gick utmärkt,jag struntade i migen.fritte wrote:Ihålig tråd har flussmedel i hålet, inte gas.kalle mankan wrote: Det finns tråd som har gas i sig så att säga. Men det funkar inte alls tillfredställande om du frågar mig.
Kalle
MIG, I:et & G:et står för "Inert Gas" dvs en gasridå, vanligtvis Argon, Helium eller en gasblandning, som skyddar stålsmältan från att oxidera.
Hmm..jag har ingen gassvets, bara en bra MIG som just nu saknar tub. En tub kostar typ 600 spänn + dygnshyra att plocka ut från Air Liquide, och det känns så overkill - för jag ska bara använda gas i 10 minuter. En halv deciliter, liksom. Frågan är om jag måste ha gas, eller om det går att prestera ett tätt resultat ändå. Kopparmynt bakom hålet, sen fylla igen...porer etc kan fyllas med metallspackel i värsta fall.
Så...funkar det utan gas eller är det dödfött? Tyvärr kan jag inte köra med gaslös tråd, för jag kan inte polvända svetsen - har för mej att man måste det. Och kolsyra är inget alternativ till blandgas, har ingen adapter för de olika fattningarna.
Och tack för tips, Blizzy, ang vajrar etc.
/R
Så...funkar det utan gas eller är det dödfött? Tyvärr kan jag inte köra med gaslös tråd, för jag kan inte polvända svetsen - har för mej att man måste det. Och kolsyra är inget alternativ till blandgas, har ingen adapter för de olika fattningarna.
Och tack för tips, Blizzy, ang vajrar etc.
/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har "byggt om" en kolsyresläckare som gasflaska till MIG-en. När den är tom (det kan ta många år) så tar jag den till en bränsläckerfirma och få den fyllt för en hundring.Bluesman wrote:Hmm..jag har ingen gassvets, bara en bra MIG som just nu saknar tub. En tub kostar typ 600 spänn + dygnshyra att plocka ut från Air Liquide, och det känns så overkill - för jag ska bara använda gas i 10 minuter. En halv deciliter, liksom. Frågan är om jag måste ha gas, eller om det går att prestera ett tätt resultat ändå. Kopparmynt bakom hålet, sen fylla igen...porer etc kan fyllas med metallspackel i värsta fall.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
men om det inte är så mycket som ska svetsas,så ta den till nån bilplåtis,han kan nog hjälpa dej.(tips:ta me fikabrödBluesman wrote:Hmm..jag har ingen gassvets, bara en bra MIG som just nu saknar tub. En tub kostar typ 600 spänn + dygnshyra att plocka ut från Air Liquide, och det känns så overkill - för jag ska bara använda gas i 10 minuter. En halv deciliter, liksom. Frågan är om jag måste ha gas, eller om det går att prestera ett tätt resultat ändå. Kopparmynt bakom hålet, sen fylla igen...porer etc kan fyllas med metallspackel i värsta fall.
Så...funkar det utan gas eller är det dödfött? Tyvärr kan jag inte köra med gaslös tråd, för jag kan inte polvända svetsen - har för mej att man måste det. Och kolsyra är inget alternativ till blandgas, har ingen adapter för de olika fattningarna.
Och tack för tips, Blizzy, ang vajrar etc.
/R
