Dagens scooterbild (fyll på med bilder!)

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Zikes wrote:sadel säger du... på vilket sätt?
saknas en bit...
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Zikes
Lärling
Lärling
Posts: 250
Joined: Sun 23 Nov 2008, 22:54

Post by Zikes »

Den är inte av den tidiga varianten med förstärkt ram.

Tror det bara är luftfiltret. Det är ett fint bränslefilter också som ni kan se. Jag har själv inte inspekterat detta så mycket. Tror det är en snabb fullösning. Bränslekranen är inte direkt original heller men den har jag ingen bild på. Jag ska ta reda på mera i helgen och då kanske ni får fler bilder.

I övrigt kan jag berätta att den går finfint.

För övrigt kanske en admin kan klippa ut den här biten diskussion och bilder och lägga i en egen tråd.
Zikes
Lärling
Lärling
Posts: 250
Joined: Sun 23 Nov 2008, 22:54

Post by Zikes »

calle wrote:
Zikes wrote:sadel säger du... på vilket sätt?
saknas en bit...
Vilken bit?
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

sorry, synvilla! Såg ut som en del på baksidan saknades...
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 59
Joined: Sun 02 Nov 2008, 20:54
Location: Drammen, Norway

Post by candikid »

min første vespa. lakkerte den selv, som dere kanskje ser, haha (lakkerte baklykta, framdempere og deler av hjula :grin: )
E 5488:
Edward, født 5. April 1988
Image

tenk at jeg solgte den :sad:
1976 Vespa 50s
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

:evil:
Image
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Lazer46
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 68
Joined: Sat 09 Aug 2008, 23:36
Location: Norrköping
Contact:

Post by Lazer46 »

marre wrote::evil:
Image
Ser fint ut, vad är det för cyl o topp?

//L
_________________________
Såld ,Runner 180 -02,Köpes [color=#00477D]Italjet Formula![/color]
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

En portad malossi med pm-topp :smile:
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Är toppen eloxiderad, den ser nästan ut att vara i nån kopparlegering? :grin: :evil:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

fritte wrote:Är toppen eloxiderad, den ser nästan ut att vara i nån kopparlegering? :grin: :evil:
24 karat guld!
Federico
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Federico wrote:
fritte wrote:Är toppen eloxiderad, den ser nästan ut att vara i nån kopparlegering? :grin: :evil:
24 karat guld!
Klart det är! fett me para
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Lazer46
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 68
Joined: Sat 09 Aug 2008, 23:36
Location: Norrköping
Contact:

Post by Lazer46 »

marre wrote:En portad malossi med pm-topp :smile:
En sån vill jag också ha :evil:
_________________________
Såld ,Runner 180 -02,Köpes [color=#00477D]Italjet Formula![/color]
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

marre wrote:
Federico wrote:
fritte wrote:Är toppen eloxiderad, den ser nästan ut att vara i nån kopparlegering? :grin: :evil:
24 karat guld!
Klart det är! fett me para
På 60-talet lät en crossförare gjuta upp en topp i silver, för att silvret leder värme bättre.
Aluminium 200 W(m x K)
Silver 420 W(m x K)

:grin: :evil:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

fritte wrote:
marre wrote:
Federico wrote: 24 karat guld!
Klart det är! fett me para
På 60-talet lät en crossförare gjuta upp en topp i silver, för att silvret leder värme bättre.
Aluminium 200 W(m x K)
Silver 420 W(m x K)

:grin: :evil:
var ligger smält-tempen för silver?
Federico
Zikes
Lärling
Lärling
Posts: 250
Joined: Sun 23 Nov 2008, 22:54

Post by Zikes »

_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Zikes wrote:http://en.wikipedia.org/wiki/Silver

961 Grader Celsius
gäller att ställa tändningen rätt där...
Federico
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Vad har aluminium? 600?
/P
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

660
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

patrikgrann wrote:660
666 grader, satan också!

trodde silver var mer lättsmält, mjukare är det väl i alla fall?
Federico
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Man måste legera de lite annars skulle de vara för mjukt, speciellt i ytan.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Federico wrote:
patrikgrann wrote:660
666 grader, satan också!

trodde silver var mer lättsmält, mjukare är det väl i alla fall?
Image

eru nöjd nu? :evil: :evil:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Vanligaste silverlegeringen är Sterling silver, 92,5% silver.
Silvrets renhet räknedes förr i lod, där 16 lod stod för 100 % silver. :grin: :evil:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sterling_silver
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

fritte wrote:På 60-talet lät en crossförare gjuta upp en topp i silver, för att silvret leder värme bättre.
Aluminium 200 W(m x K)
Silver 420 W(m x K)
Låter krångligt och dyrt :-) Enklare att ta ett bränsle som kyler motorn bättre när den förångas

Opraktiska enheter de har i USA men här ser man
http://www.afdc.energy.gov/afdc/pdfs/fueltable.pdf
bensin 900 (Btu / gal) (≈ 69.7 Wh/l)
etanol 2378 (Btu / gal) (≈ 184 Wh/l)

Alltså 2,64 ggr, dessutom bör man ha i 1,4 ggr så mkt vid samma luftmängd alltså blir det sammanlagt ca 3,7 bättre kylning vid samma fyllningsgrad ;-)

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Kompisen kör sin etanolbil på bensin eftersom det blir billigare, har inte du funderat på att göra det också? :grin: :evil:
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Nej, men jag sparar in på silvertopparna i stället :-)

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Post Reply