Primavera från 1966 ska genomgå förändringar i vinter

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

fritte wrote:
Paka wrote:En sak man kan vara rätt säker på – när det gäller massproducerade saker – är att det som sitter där sitter där av en rätt bra anledning.
Fabriken hade sparat bra med pengar på att skippa en bricka. Om det var lönsamt hade de struntat i den. I och för sig kanske folk hade högre förväntningar på prylar för 50 år sedan, nu är det kanske ingen som bryr sig om deras hoj packar ihop efter några hundra mil?
/P
wanten wrote: Ja, jag vet inte. Jag vill ju bara vara säker på att inget knasar. ;)
Jag har kört omkring utan det här gummit ett bra tag och jag har inte märkt något konstigt.

/Johan
va de en bricka? Jag som trodde de va en gummimoj.. :grin: :evil:
Det är en gummimoj, men det spelar ingen roll. ;)
Jag filade till en bättre mojäng av aluminium istället. Den bör hålla längre än ett originalgummi, även om jag inte förstår hur det ska kunna bli sämre av att kickens kuggar är 1 cm längre ifrån att ta i drevet när kicken är i "viloläge".

Tack för alla svar!

/Johan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

wanten wrote:
fritte wrote:
Paka wrote:En sak man kan vara rätt säker på – när det gäller massproducerade saker – är att det som sitter där sitter där av en rätt bra anledning.
Fabriken hade sparat bra med pengar på att skippa en bricka. Om det var lönsamt hade de struntat i den. I och för sig kanske folk hade högre förväntningar på prylar för 50 år sedan, nu är det kanske ingen som bryr sig om deras hoj packar ihop efter några hundra mil?
/P
va de en bricka? Jag som trodde de va en gummimoj.. :grin: :evil:
Det är en gummimoj, men det spelar ingen roll. ;)
Jag filade till en bättre mojäng av aluminium istället. Den bör hålla längre än ett originalgummi, även om jag inte förstår hur det ska kunna bli sämre av att kickens kuggar är 1 cm längre ifrån att ta i drevet när kicken är i "viloläge".

Tack för alla svar!

/Johan
Sätt dit en originalmoj istället, du hinner inte slita ut den & det är en tanke med att det är gummi. :evil:
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

fritte wrote:
Sätt dit en originalmoj istället, du hinner inte slita ut den & det är en tanke med att det är gummi. :evil:
Fast man är ju så sugen på att få ihop prylarna. Jag orkar inte vänta på någon långsam leverans. De gånger jag har varit förbi EHR så har de aldrig haft något i lager, och då måste väl en smallframe från sent 60-tal vara en av de vanligare modellerna? Såg på EM Scooters hemsida att de har i lager, men det blir så många avbrott och väntetider.

Jag är säker på att min aluminiumdistans fyller sitt syfte helt okej.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

wanten wrote:
fritte wrote:
Fast man är ju så sugen på att få ihop prylarna. Jag orkar inte vänta på någon långsam leverans. De gånger jag har varit förbi EHR så har de aldrig haft något i lager, och då måste väl en smallframe från sent 60-tal vara en av de vanligare modellerna? Såg på EM Scooters hemsida att de har i lager, men det blir så många avbrott och väntetider.

Jag är säker på att min aluminiumdistans fyller sitt syfte helt okej.
Om en alumimiummoj duger lika bra som en gummidetalj så vore det väl enklare att bara ha gjutit en klack där. :evil: men det gjorde inte Piaggio, varför då? :eek:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Om Vespamotorer kan man lätt säga som så, att om en grej sitter där så behövs den, Vespamotorerna har alltid gjorts så enkla och bantade som möjligt (de är också dess tjusning) och Piaggio spenderade inte en gummidetalj för mycket.

Bättre att vänta på den gummiklacken (eller att tillverka en själv) trist att behöva öppna motorn en gång till..

Lycka till!
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

kickstoppgummi bör väl inte ersättas med en metallklack. de är ju bara att se hur det ser ut när man byter, alla dessa slag skulle annars slå indirekt på blocket som till slut spricker, eller så slits axellägena. det är bättre att ha små gummibitar som flyger runt i växellådan än metallbitar...
Federico
Woodstock

Post by Woodstock »

För böfvelen, skaffa riktiga kickstoppgummi! Både EHR/Vespa Service i Sthlm och EM Scooters i Göteborg har sådana hemma och du kan få dem per post dagen efter beställning.

Precis som andra har skrivit tar kickaxeln och motorblock ordentligt med stryk om där inte finns kickstoppgummi. Aluminiumgodset i vespamotorer är av det sprödare slaget, något jag själv har fått erfara ett par gånger (har lyckats spräcka två block)...

Mvh

/ Fredrik
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Ok. Jag är övertalad.

Tack för alla svar.
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Nu har det hänt saker i garaget!

Efter mycket letande i EHRs alla små lådor så hittades två kickstoppsgummin som sattes i.
Jag har också portat blocket, satt i nya veven, monterat förstärkt koppling, bytt brytarspetsar, lager, packboxar, packningar.
Nya cylindern monterade jag i helgen, efter att en kompis hjälpte mig att svetsa ihop en ställning för motorn.

Inom kort ska jag ställa tändning och provstarta den. Hade egentligen tänkt att göra det i helgen, men som det ser ut nu så kommer tid att saknas.

Jag återkommer med en film på första starten. Eller... film kommer självklart bara om den startar ;)

Image
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Hurra! Den funkar!

http://www.youtube.com/watch?v=wjIi86KBjE0

Det är lite fusk bakom videon. Jag startade den faktiskt innan och kontrollerade tändningen med lampa.

Fan vad jag är sugen på att montera den i vespan och testa på vägen!
Post Reply