Hund på Vespa?
Hund på Vespa?
Hej! Är det någon som funnit en bra lösning på hur man kan ha med sig sin hund (mellanstor) på en Vespa? Tänker mig nya Vespa LX.
Eller är det helt förkastligt? Hörde om någon som lät den stå mellan fötterna. Borde finnas någon slags korg att sätta dit...
Mvh/C
Eller är det helt förkastligt? Hörde om någon som lät den stå mellan fötterna. Borde finnas någon slags korg att sätta dit...
Mvh/C
Hej!
Till motorcyklar finns det s k petbags, som man fäster på tanken, att ha sitt husdjur i. Men till Vespor? Det enda jag kan tänka på är att ställa någon form av bastant låda på en frampakethållare, vilka det finns en hel uppsjö av modeller att välja mellan. Annars finns ju alternativet som bilden nedan visar och man kunde ju även ha ett livbälte eller nå't runt både hunden och husse. Har själv funderingar på papegoja och Vespa, men har inte kommit på någon bra idé än...

Scooterhälsningar
/ Fredrik
"Who been drivin' my Terraplane for you since I've been gone?" (Robert Johnson, 1936)
Till motorcyklar finns det s k petbags, som man fäster på tanken, att ha sitt husdjur i. Men till Vespor? Det enda jag kan tänka på är att ställa någon form av bastant låda på en frampakethållare, vilka det finns en hel uppsjö av modeller att välja mellan. Annars finns ju alternativet som bilden nedan visar och man kunde ju även ha ett livbälte eller nå't runt både hunden och husse. Har själv funderingar på papegoja och Vespa, men har inte kommit på någon bra idé än...

Scooterhälsningar
/ Fredrik
"Who been drivin' my Terraplane for you since I've been gone?" (Robert Johnson, 1936)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br />I Italien ser man ofta hundar som åker med på fotbrädan. Det verkar inte som om de har någon speciell korg, men då krävs nog att hunden vänjs vid att åka Vespa redan som valp, föreställer jag mig.
/Jörgen
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
har också sett många hundar som åkt fotbräda i Italien, minns speciellt en tant som körde ET4, hennes hund (kan inte hundraser) var en sån med lång och hårig svans samt lika långa och håriga öron. Hundens svans hängde ner i marken på höger sida om fotbrädan och på andra sidan kom huvudet ut med öronen släpandes i backen! skön syn....
Federico
<br />I Italien ser man ofta hundar som åker med på fotbrädan. Det verkar inte som om de har någon speciell korg, men då krävs nog att hunden vänjs vid att åka Vespa redan som valp, föreställer jag mig.
/Jörgen
har också sett många hundar som åkt fotbräda i Italien, minns speciellt en tant som körde ET4, hennes hund (kan inte hundraser) var en sån med lång och hårig svans samt lika långa och håriga öron. Hundens svans hängde ner i marken på höger sida om fotbrädan och på andra sidan kom huvudet ut med öronen släpandes i backen! skön syn....
Federico
En kvinnlig scooterklubbsmedlem (Lotta någonting) har ofta setts åka runt i Göteborg med relativt liten hund i låda fäst på pakethållaren bak. Hunden var hjälmlös och verkade trivas med tillvaron.
Dessutom minns jag sent 60-tal när jag körde bil över Brennerpasset i Alperna. Då körde jag förbi stor tjock farbror och jättehund (Sankt Bernhard typ) på liten moped som vällde ut blårök i sin furiösa kamp att frakta dem uppför de branta backarna. En märklig syn! Jag har ofta undrat hur bromsarna klarade de lika branta nedförsbckarna på andra sidan ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Dessutom minns jag sent 60-tal när jag körde bil över Brennerpasset i Alperna. Då körde jag förbi stor tjock farbror och jättehund (Sankt Bernhard typ) på liten moped som vällde ut blårök i sin furiösa kamp att frakta dem uppför de branta backarna. En märklig syn! Jag har ofta undrat hur bromsarna klarade de lika branta nedförsbckarna på andra sidan ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br /> Jag har ofta undrat hur bromsarna klarade de lika branta nedförsbckarna på andra sidan ...
Stoffis dubbelskiva....
Federico
<br /> Jag har ofta undrat hur bromsarna klarade de lika branta nedförsbckarna på andra sidan ...
Stoffis dubbelskiva....
Federico
Tack för tipsen! Jag är nu ganska övertygad om att bästa lösningen är fotbrädan. En sele på hunden som är låst i kroken under sadeln. Å så hålla fast den extra med benen när det hoppar. Det borde bli svajigare för hunden ju högre upp den sitter. Papegoja på Vespa låter som en otrolig syn. Håller ögonen öppna. /C
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
/Jörgen
Typ så här?
http://www.adversus.se/gallery/showimag ... &size=full
Bilden är tagen i Terni, en stad strax utanför Rom, i maj förra året. Notera även hur man kan köra in i rondellen från valfri sida...
/Jörgen
Typ så här?
http://www.adversus.se/gallery/showimag ... &size=full
Bilden är tagen i Terni, en stad strax utanför Rom, i maj förra året. Notera även hur man kan köra in i rondellen från valfri sida...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by victor</i>
<br />Verkar inte som om man vare sig kan redigera i sina inlägg eller radera dem... Kan det vara så illa?
Nix, använd figurerna efter datumet.
Leif
<br />Verkar inte som om man vare sig kan redigera i sina inlägg eller radera dem... Kan det vara så illa?
Leif
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by victor</i>
Leif
Jag har dessvärre bara visit homepage, reply, icq och profile där...
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by victor</i>
Leif
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by victor</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
Leif
Konstigt, det skall vara en symbol med en soptunna (ta bort) och en med en penna (redigera) också.
Leif:?:
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
Leif
Konstigt, det skall vara en symbol med en soptunna (ta bort) och en med en penna (redigera) också.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag har dessvärre bara visit homepage, reply, icq och profile där...
Har du testat Tipp-ex direkt på monitorn?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
redigerasymbolerna syns bara när man är inloggad
Federico
redigerasymbolerna syns bara när man är inloggad
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
calle, calle,
Det vet väl alla att Tipp-ex bara funkar i Lotus-programmet..
Leif
calle, calle,
Det vet väl alla att Tipp-ex bara funkar i Lotus-programmet..
Leif
Re: Hund på Vespa?
Jag har en kamrat som köpt en ryggsäck för småhundar,i en djuraffär. Den har han på magen i stellet och det fungerar bra. Själv håller jag på och modifierar en styv servicväska som skall spännas fast bak på bönpallen.Chriz wrote:Hej! Är det någon som funnit en bra lösning på hur man kan ha med sig sin hund (mellanstor) på en Vespa? Tänker mig nya Vespa LX.
Mvh/C
Re: Hund på Vespa?
I USA går förvaringsutrymmet under sadeln på moderna scootrar allmänt under smeknamnet "pet carrier"...drutten wrote:Själv håller jag på och modifierar en styv servicväska som skall spännas fast bak på bönpallen.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
-
- Administrator
Tänk bara på att hunden har känsliga öron som bör täckas över för att undgå sjukdomar o dyl. Snajsig skinnmössa är inte bara för snyggt, alltså. Goggles är säkert bra de också om man kan få dem att sitta kvar.
/JM
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Sidovagn
Det finns ju sidovagnar till scootrar. någon som testat eller vet mer om det. Har själv en boxer och kunde tänka mig en sidovagn till min Kymco Gran dink eller alternativt köpa ett sidovagnsekipage.
60-årig scooter-ägare (Kymco Grand Dink)