Byte av utväxling utan att klyva motor?
Byte av utväxling utan att klyva motor?
Jag undrar om det är möjligt att byta utväxling på V50 utan att klyva motorn? Jag tänker mig att man lyfter ur kopplingen först och sedan så fortsätter man bara att riva...
Försökte hitta någon instruktion på www.smallframes.com men jag hittade ingen.
Någon som vet?
Försökte hitta någon instruktion på www.smallframes.com men jag hittade ingen.
Någon som vet?
Tyvärr, du måste klyva motorn för att byta utväxling. Men varför fasa över det? Det är en enkel sak att göra och bör ta max en arbetsdag (8 h) för demontering och återmontering även om du aldrig har gjort det förut. Kolla scooterhelp, eller så kan vi på forumet säkert guida dig om du vill.
Lycka till!
Mvh
/ Fredrik
Lycka till!
Mvh
/ Fredrik
Tack Fredrik, men själva skruvandet är nog inte det jag fasar över, det är mest inställning av tändningen som avskräcker och gör att jag vill undvika att mucka med tändningen in i det längsta och i onödan.
Jag hade tänkt stoppa i trimvev, skruva ihop allt och se hur den beter sig. Sedan om den tokvarvar hade jag tänkt byta utväxling. Men det verkar som att jag får klyva motorn 2 ggr i så fall.
Jag kör redan på 10".
För skoj skull, hur mycket ger en annan utväxling i km/h, någon som vet?
Jag hade tänkt stoppa i trimvev, skruva ihop allt och se hur den beter sig. Sedan om den tokvarvar hade jag tänkt byta utväxling. Men det verkar som att jag får klyva motorn 2 ggr i så fall.
Jag kör redan på 10".
Ställa tändning är inte svårt alls. Det är enkel matematik att räkna ut hur det ska vara. Ska du dessutom köra på originaltändning så är det ju bara att märka ut hur allt sitter. Slå ett märke med en flatmejsel på block och ring så är det klart. Glöm inte att kontrollera brytarnas öppning bara.Moped wrote:Tack Fredrik, men själva skruvandet är nog inte det jag fasar över, det är mest inställning av tändningen som avskräcker och gör att jag vill undvika att mucka med tändningen in i det längsta och i onödan.
Jag kör redan på 10".
Lycka till!
/Johan
beror på vilken du väljerMoped wrote: För skoj skull, hur mycket ger en annan utväxling i km/h, någon som vet?

http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa ... .calc.html
Federico
Jag skulle gissa att trimning med endast en mera öppen vev ger en ganska vettig kombination med 3 x 10 hjul och att man då inte behöver ändra utväxlingen.
Om motorn mot förmodan skulle vara så stark att den behöver en annan utväxling borde man väll kunna öka däckstorlek från 3.00 x 10 till 3,50 x 10 på bakhjulet, eller passar det inte?
/Aryan
Om motorn mot förmodan skulle vara så stark att den behöver en annan utväxling borde man väll kunna öka däckstorlek från 3.00 x 10 till 3,50 x 10 på bakhjulet, eller passar det inte?
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
det kan bli problem med 3,5 däck på v50 om man har en bakfjäder som är tjockare på mitten, men det går att köpa raka fjädrar. Rent estetiskt tycker jag att 3,5 däck ser klumpigt ut till den lilla fina ramen.aryan wrote:Jag skulle gissa att trimning med endast en mera öppen vev ger en ganska vettig kombination med 3 x 10 hjul och att man då inte behöver ändra utväxlingen.
/Aryan
jag byggde en "lätt trimmad" v50 med öppen vev 16/16, 10" m.m. men inte ny utväxling, ångrade det efter att ha byggt fler motorer med högre utväxling åt kompisar. Med högre utväxling få man en skönare motorgång och det är behagligt att köra 50km/h utan att skaka sönder av varvtalet. På köpet får man en 1:ans växel som går att använda som startväxel, med original + 10" så är det fortfarande okörbart då den "står still" på 1:an.
Federico