Byte av utväxling utan att klyva motor?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 58
Joined: Mon 07 Jul 2008, 19:23

Byte av utväxling utan att klyva motor?

Post by Moped »

Jag undrar om det är möjligt att byta utväxling på V50 utan att klyva motorn? Jag tänker mig att man lyfter ur kopplingen först och sedan så fortsätter man bara att riva...

Försökte hitta någon instruktion på www.smallframes.com men jag hittade ingen.

Någon som vet?
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 59
Joined: Sun 02 Nov 2008, 20:54
Location: Drammen, Norway

Post by candikid »

du får nok ikke ut clutch"kurven" uten å ta ut gir-velgeren først. og den tas ut med motoren splitta. dessverre.

nå får noen guruer rette meg om jeg tar feil, men jeg har nettopp gjort dette på min egen motor selv..
1976 Vespa 50s
Woodstock

Post by Woodstock »

Tyvärr, du måste klyva motorn för att byta utväxling. Men varför fasa över det? Det är en enkel sak att göra och bör ta max en arbetsdag (8 h) för demontering och återmontering även om du aldrig har gjort det förut. Kolla scooterhelp, eller så kan vi på forumet säkert guida dig om du vill.

Lycka till!

Mvh

/ Fredrik
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

eller byt till 10 tums bakhjul om du inte redan har det.
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

crispin wrote:eller byt till 10 tums bakhjul om du inte redan har det.
att byta utväxling i motorn ger betydligt mycket mer än att ändra hjulstorleken, men däremot har 10" hjul andra fördelar, speciellt om man tänker köra fortare än 30km/h
Federico
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 58
Joined: Mon 07 Jul 2008, 19:23

Post by Moped »

Tack Fredrik, men själva skruvandet är nog inte det jag fasar över, det är mest inställning av tändningen som avskräcker och gör att jag vill undvika att mucka med tändningen in i det längsta och i onödan.

Jag hade tänkt stoppa i trimvev, skruva ihop allt och se hur den beter sig. Sedan om den tokvarvar hade jag tänkt byta utväxling. Men det verkar som att jag får klyva motorn 2 ggr i så fall.

Jag kör redan på 10".

För skoj skull, hur mycket ger en annan utväxling i km/h, någon som vet?
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Post by wanten »

Moped wrote:Tack Fredrik, men själva skruvandet är nog inte det jag fasar över, det är mest inställning av tändningen som avskräcker och gör att jag vill undvika att mucka med tändningen in i det längsta och i onödan.

Jag hade tänkt stoppa i trimvev, skruva ihop allt och se hur den beter sig. Sedan om den tokvarvar hade jag tänkt byta utväxling. Men det verkar som att jag får klyva motorn 2 ggr i så fall.

Jag kör redan på 10".

För skoj skull, hur mycket ger en annan utväxling i km/h, någon som vet?
Ställa tändning är inte svårt alls. Det är enkel matematik att räkna ut hur det ska vara. Ska du dessutom köra på originaltändning så är det ju bara att märka ut hur allt sitter. Slå ett märke med en flatmejsel på block och ring så är det klart. Glöm inte att kontrollera brytarnas öppning bara.

Lycka till!

/Johan
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Moped wrote: För skoj skull, hur mycket ger en annan utväxling i km/h, någon som vet?
beror på vilken du väljer ;)

http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa ... .calc.html
Federico
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Jag skulle gissa att trimning med endast en mera öppen vev ger en ganska vettig kombination med 3 x 10 hjul och att man då inte behöver ändra utväxlingen.

Om motorn mot förmodan skulle vara så stark att den behöver en annan utväxling borde man väll kunna öka däckstorlek från 3.00 x 10 till 3,50 x 10 på bakhjulet, eller passar det inte?

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

aryan wrote:Jag skulle gissa att trimning med endast en mera öppen vev ger en ganska vettig kombination med 3 x 10 hjul och att man då inte behöver ändra utväxlingen.

Om motorn mot förmodan skulle vara så stark att den behöver en annan utväxling borde man väll kunna öka däckstorlek från 3.00 x 10 till 3,50 x 10 på bakhjulet, eller passar det inte?

/Aryan
det kan bli problem med 3,5 däck på v50 om man har en bakfjäder som är tjockare på mitten, men det går att köpa raka fjädrar. Rent estetiskt tycker jag att 3,5 däck ser klumpigt ut till den lilla fina ramen.

jag byggde en "lätt trimmad" v50 med öppen vev 16/16, 10" m.m. men inte ny utväxling, ångrade det efter att ha byggt fler motorer med högre utväxling åt kompisar. Med högre utväxling få man en skönare motorgång och det är behagligt att köra 50km/h utan att skaka sönder av varvtalet. På köpet får man en 1:ans växel som går att använda som startväxel, med original + 10" så är det fortfarande okörbart då den "står still" på 1:an.
Federico
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Aha ok. Vi bytte också utväxlingen med vev på vår men behöll 9" hjulen och tror att 10" hjul med denna utväxling kan bli för mkt utan större förgasare.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Post Reply