Lambretta LI 150 serie 1 -1960

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
primavera133
Administrator
Administrator

Lambretta LI 150 serie 1 -1960

Post by primavera133 »

Vinterns projekt blir detta: En införskaffad hög med smårostigt skrot ska bli en Lambretta LI 150 serie 1, är det tänkt. Köpte ett avstannat projekt av en god vän för att ha något att bita i. Det mesta är nedpackat i prydliga små påsar med lappar i så det ska nog gå att få ihop det hela. Har inte så bråttom så det blir väl kanske inte till scooterpremiären i år...

Bilder kommer strax.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Image
Ramen o lite plåtar bredvid min Primavera i garaget.

Image
Tre lager färg. Verde Nilo, grå, smutsvit. Senaste ägaren har skrapat på bra så jag tvekar nog inte på att blästra bort det mesta o måla om den. Möjligtvis skulle man kunna försöka bumsa fram originalfärgen, men jag har ett ganska litet rum att jobba i. Vet inte om jag vill stå i de ångorna som skulle krävas...

Image
Ramnummret verkar inte följa standarden riktigt. Fanns inte på scooterhelp men indikerar att den tillverkats i slutet på serie 1s produktion

Image
Svensksåld på Gotland av Medvalls i Visby. Det här vill man ju helst inte lacka över.

Image
Kicken verkar ha sett bättre dagar, en stor spricka på ena sidan och början på en mindre på andra. Blir att försöka hitta en ny.

Image
Image

Image
Det satt Golden Boy-däck på. Varför sitter det alltid Golden Boy-däck som rostat fast utav h-vete på alla scootrar jag köper? Efter att ha brottats med Golden boy i en halvtimma fick jag av däcken och kunde konstatera att det nog blir att skaffa lite fräschare fälgar.

Image
Inte mycket lönt att försöka reparera denna avtrillade bult på rostig gammal fälg...
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Vilket härligt projekt!
...medvalls i Visby finns fortfarande, du kan ju kolla med dem om de har några gamla vattendekaler liggande?
Förresten angående fälgar så köp inte tillverkat i Vietnam eller Thailand, nästan alla är skeva. (De flesta sålda i Europa är just sådana). Bättre att hitta gamla italienska och göra i ordning.

Lycka till min vän!
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

calle wrote:Vilket härligt projekt!
...medvalls i Visby finns fortfarande, du kan ju kolla med dem om de har några gamla vattendekaler liggande?
Underbart! ska genast kolla upp
calle wrote:Förresten angående fälgar så köp inte tillverkat i Vietnam eller Thailand, nästan alla är skeva. (De flesta sålda i Europa är just sådana). Bättre att hitta gamla italienska och göra i ordning.
Då kanske man ska ge dem en chans, då. Kanske kan kosta på mig en blästring o se hur de mår under skiten...

Var köper man Lambrettadelar bäst på nätet, då? Dvs det som man inte köper via Marcello. SIP verkar ju inte ha så mycket. SC Köln lite mer, eller är det England som gäller? Har handlat av PM Tuning tidigare med rätt nedslående resultat, men MB Development är kanske bättre på service?

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Ang Medvalls; :grin: http://www.scooterklubben.com/forum_new ... t=medvalls

Lambrettadelar är lurigt då de är få som endast säljer bra grejor.
Casa Lambretta är bra och dyra.
Original SIL-grejor är bra, men sista åren har det kommit ut många kopior och halvkopior så man får vara försiktig. Kan nämnas att endast två (tre) företag i Europa delar på argenturen, resten sker genom underleverantörer eller rena kopior gjorda lite här och där.

/C
Mina scootrar:
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Hej Jonas, och välkommen i Lambrettavärlden!

Delar till min egen lambretta köper jag givetvis av Marcello men dessutom av Cambridge Lambretta och MB Developments. Bläddrar du i Scootering finner du massor av Lambretta-firmor i UK.

Tyvärr är engelska firmor lite dyra, och inte minst frakten kostar av någon märklig anledning mycket mer från UK än från Tyskland, men Mark Broadhurst är i mina ögon oerhört kompetent och jag har alltid fått perfekt service från dem (men jag vet att Hedge har avvikande åsikt).

Om jag förstått rätt handlar Calle och hans vänner i HongKong sina prylar från Lambrettateile i Tyskland men dem har jag ingen personlig erfarenhet av. Och sedan finns ju alltid Scootrs och Saigon Scooter Center i Vietnam.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

jencla wrote:Om jag förstått rätt handlar Calle och hans vänner i HongKong sina prylar från Lambrettateile
Vi gjorde det tidigare på grund av att jag känner ägaren och vi hade bra deal på frakt.
Men tyvärr har vi fått för mycket dåliga delar av Lambrettateile senaste tiden att vi har gett upp Lambrettateile. Trist.
Mina scootrar:
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

calle wrote:Vilket härligt projekt!
Enligt hitta så är Medvalls ett café... Är det samma tro? Någon som varit där eller vet?

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

primavera133 wrote:Enligt hitta så är Medvalls ett café... Är det samma tro? Någon som varit där eller vet?
enligt min far så är det samma företag, fast om det är samma människor som driver...inte en aning
Mina scootrar:
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Trevligt projekt! Hoppas att renoveringen flyter på så att du kan parkera lambrettan utanför caféet nästa sommar.
/David
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Image

Squishen verkar ha varit med om en del. Blir nog lite lätt våtslipning mot glasruta för att plana av den ordentligt. Märkena får man hoppas inte indikerar några andra interna skador.

Image

Motornummret fanns med i listorna på http://www.scooterhelp.com

Image

En bult i blocket avbruten/kapad. Frågan är om man ska försöka dra ut den eller hoppas att det håller tätt ändå? Blir nog ett litet försök med creme-brule-brännaren om jag får tag i ny bult.

En av cylinderbultarna sitter fast och behöver bytas ut (gängpajas) men den satt som berget även efter 15 minuters eldning. Blocket är ju rätt tjockt där så det var iofs ganska svårt att värma upp det ordentligt. får kanske försöka hitta ngn kraftigare värmekälla.
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Lite svårt att se vilken bult som är av på bilden, men på min motor var också en av (den som man även skall säkra blåset i). Tydligen ganska vanligt att den ger sig enligt de jag pratat med...
Det håller hur som helst tätt fint ändå, så jag har väntat med att fixa det.

Fast iofs, nu när du ändå har motorn isär kanske det är lika bra att fixa det också? Jag funderar på att borra ut min (eller rättare sagt låta någon borra ut den - jag är alldeles för klumpig för att göra sådant själv :lol:) så småningom iaf.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Ganska vanligt att pinnbultarna till cyllen sitter hårt, brukar dra ut dem genom att låsa två muttrar på varndra och sedan använda en hålsa som går över båda (ibland får man välja en 12-kantig ibland räccker 6-kantig) sedan brukar alltid mutterknackaren ta det utan att förstöra.

Den brutna bulten i motorblocket ser inte svår ut att byta, skall bara vara att skruva ut.

VH/Calle
Mina scootrar:
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Mn måste ju naturligtvis läsa in sig lite. Beställde hem tre godbitar från amazon.co.uk:

Image
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/1904788815

Image
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/887911350X

Image
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0954821602

Den sista är ju egentligen bara för serie 3or, men har fått den rekomenderad ändå.
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Tänkte köpa ett elektroniskt tändsystem till LI:n, eftersom typ ALLA tjatar om att originalsystemet inte är så bra. Fick tips om att köpa från Scooter Restorations (http://www.scooterrestorations.com/)

De har ett par varianter, bland annat kan man välja mellan grå eller svart, vilket jag antar bara är färgen på skyddslangen runt kablarna.

Men man kan också välja "long fins" eller nedsvarvat. Vilket ska man ta där? Finns det ngn anledning att tro att de långa fenorna får plats under min kåpa?

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

'Long fins' passar inte under en orginal LI-fläktkåpa. Du måste ha en bredare kåpa för att det ska funka (tror det är pga att den indiska modellen som svänghjulet kommer från har längre blad).

Kolla i Sticky-boken, där står allt om svänghjul och tändsystem.

/G
primavera133 wrote:Tänkte köpa ett elektroniskt tändsystem till LI:n, eftersom typ ALLA tjatar om att originalsystemet inte är så bra. Fick tips om att köpa från Scooter Restorations (http://www.scooterrestorations.com/)

De har ett par varianter, bland annat kan man välja mellan grå eller svart, vilket jag antar bara är färgen på skyddslangen runt kablarna.

Men man kan också välja "long fins" eller nedsvarvat. Vilket ska man ta där? Finns det ngn anledning att tro att de långa fenorna får plats under min kåpa?

/JM
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

Hej,
nej svänghjulen med långa "fins" passar till motsvarande indidiska svänghjulskåpor som är typ en centimeter djupare. Men nersvarvat passar bra. Och svart eller grå är som du anade kabelstamfärgen från tändplattan.
/Fredrik
(Edit: Guran hann före...)
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

primavera133 wrote:Tänkte köpa ett elektroniskt tändsystem till LI:n, eftersom typ ALLA tjatar om att originalsystemet inte är så bra. Fick tips om att köpa från Scooter Restorations (http://www.scooterrestorations.com/)

/JM

Jag beställde elektroniskt från dem, vilket kanske inte var superbra. Iofs så kom grejerna fram, men det tog några månader.... aja, kanske sedvanlig oflax.

Ciao
/Riccardo
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Mancino wrote:Jag beställde elektroniskt från dem, vilket kanske inte var superbra. Iofs så kom grejerna fram, men det tog några månader.... aja, kanske sedvanlig oflax.
Ok, det står att de har grejerna i lager, men det kanske inte är 100% uppdaterat. Hur var kvaliten på grejerna när de kom fram då?

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

primavera133 wrote:
Mancino wrote:Jag beställde elektroniskt från dem, vilket kanske inte var superbra. Iofs så kom grejerna fram, men det tog några månader.... aja, kanske sedvanlig oflax.
Ok, det står att de har grejerna i lager, men det kanske inte är 100% uppdaterat. Hur var kvaliten på grejerna när de kom fram då?

/JM
Så vitt jag kan se så är allt i bra form. VEt inte varför jag hade så bråttom, för grejerna sitter inte på än, så min frustration kanske inte var befogad till slut ändå, men men...
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Börjar bli dags att skicka saker på blästring. Någon som har ngt bra tips i Stockholmstrakten? Gärna något ställe som inte är klåpare och blåser grejerna snea eller pajjar gängor o dyl.

Har hört att vissa fått blästring o grundlack i ett, vore kanske smidigt?

/JM, 0707-170414
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Finns det inte nån firma i Västberga som folk brukar använda. Paka?

/G
primavera133 wrote:Börjar bli dags att skicka saker på blästring. Någon som har ngt bra tips i Stockholmstrakten? Gärna något ställe som inte är klåpare och blåser grejerna snea eller pajjar gängor o dyl.

Har hört att vissa fått blästring o grundlack i ett, vore kanske smidigt?

/JM, 0707-170414
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hör med Vallentuna sandblästring, de gör mycket MC-jobb både blästring o lack.:grin: :evil:
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Projektet stannade av något under vintern, men har nu tagit ny fart. Har ägnat en del tid åt färgborttagningsmedel med blandat resultat, samt att renovera sadeln lite.

Skulle vilja köpa en ny gummikloss som sitter under sadeln, som ngt slags avlastnings-skydd. Fan trot om det finns färdig att köpa men formen är ganska enkel. ca 1cm tjock, 2,5cm bred, ca 8cm lång.

Någon som vet var, gärna Stockholmstrakten, man skulle kunna köpa en bit råämne så man kan slöjda till sig en bit? Så jag slipper vulka ihop femton lager gammal cykelslang =)

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Jag hade liknande problem med sadeln & löste det med gummitassar från KUNTZE & Co AB
08 - 657 90 00

Västbergav. 19
126 30 HÄGERSTEN

Image
Post Reply