OK, jag tyckte jag klarade det mesta, men nu får jag inte loss fotbromsen. Den har ärgat och låst sig. Den rubbar sig inte trots hamrande, smörning etc. Det enda jag inte har provat är uppvärmning, är rädd för att föstöra pedalen!
Några tips? Eller ska jag bara såga av och köpa en ny?
Dessutom skulle jag behöva 2 enkla reservdelar.
Nämligen de 2 brickor som låser fenan på framskärmen samt gummiringen till hastighetsmätaren, den som sitter runt. Kanske någon som har lite delar över
Tack för länken, synd att killen inte förklarade hur han fick loss pedalen... Jag har bankat och försökt få loss pedalen hela dagen! Jag får inte ut den... GUD.
Ska testa under helgen med, annars tar jag fram vinkelslipen och gör ett mindre ingrepp!
Smallframe kanske är olika, men frågar försiktigt att det är väl den där pinnen i pedalen som låser fast? Och den får man ut genom att hålla pedalen i en viss vinkel och slå ut den. Eller har jag förstått fel?
Först: du har väl lossat bromswiren vid bromstrumman samt tagit av gummit på pedalen?
Det är inga problem att vrida ur hela bromspedalen när du väl har lossat bromsmekanismen från chassiet (sitter med tre muttrar har jag för mig) samt bromswiren. För bara ut pedalens bromsmekanism så mycket det går från chassiet och vrid sedan till och lirka ut pedalen genom hålet.
Pedalen man trycker på har ärgat fast i sin axel, alltså i plattan som man skruvar fast på undersidan med 3 skruvar. Dessa skruvar är borta, eftersom pedalen inte rör sig är det jättesvårt att vinkla alltihopa för att få ut det, jag har t.o.m vinklat lite på plåten ändå tar det emot...
När jag väl har fått ut det ska jag göra håle större med några mm. Ikväll blir det mer banka och vinkla. Jag har tagit ut andra förut, men då rörde sig pedalen, det var svårt nog ändå!
anz in da house:
Pedalen man trycker på har ärgat fast i sin axel
Lösningen heter Veidec Flex Lube löjligt dyr vätska i löjligt liten sprayburk som räcker löjligt länge, jag brukar inte tro på allt alla "nasare" försöker sälja på oss men den här funkar som inte annat, spruta en skvätt i ena änden lägg prylen så att oljan rinner längs axeln över natten, spruta en skvätt från andra sidan & lägg över natten dagen efter är axeln lös GARANTERAT!!!!
DP says: Veidec Flex Lube borde finnas i alla verktygslådor, en liten flaska har varit med om 3 helrenoveringar och räcker nog till 3 till, KÖP!!!!
Nu ska jag vara lite negativ.....sorry. Jag hade samma problem som du och var lite oförsiktig, så ett av fästöronen pajade. Skulle du behöva en pedal (utan fästplatta och axel), så har jag en billig originalpedal. Det är dock värt att ta det lugnt och låta oljan gona lite.
Tack. Jag har skickat ett PM till dig.
Till er andra, jag har inte fått loss fotbromsen än. För övrigt kan jag säga att detta är min andra renovering, men aldrig haft så mycket problem med ärg/rost. Nästan alla skruvar går av när man försöker ta bort dessa. Allt verkar upprostat förutom ramen som är i kanonskick! som tur är
Motor har jag inte ens tittat på ännu! Kul under vintern...
Hej!
Jag har svarat på ditt PM, men funderar på om inte du också får problem med själva fästplattan. "Fästöronen" är ganska ömtåliga och sitter axeln så hårt att hela pedalen har kärvat fast, då kan det ju bli jobbigt. "Jobbigt" är kanske en underdrift.
Går det inte att få bort hela "pedalenheten", efter att ha lossat de tre skruvarna?
Det är det som händer, trots att skruvarna är borta lossnar inte pedalen, den rör sig ganska fritt så jag kan vinkla hit och dit, men tar alltid emot någonstans, jag har redan böjt plåten lite, men eftersom själva fotspaken är låst (ungefär 2 cm neråt som om trycker ner med foten) är det svårt att få ut den. Alltså, jag har verkligen hållit på men den kommer inte ut!
Har haft samma problem på två smalframes... bytte axel på den ena och knäckte fästplattan på den andra. Båda metoder fungerade. Den första lite jobbigare, den andra litte "lättare"...
anz wrote:Det är det som händer, trots att skruvarna är borta lossnar inte pedalen, den rör sig ganska fritt så jag kan vinkla hit och dit, men tar alltid emot någonstans, jag har redan böjt plåten lite, men eftersom själva fotspaken är låst (ungefär 2 cm neråt som om trycker ner med foten) är det svårt att få ut den. Alltså, jag har verkligen hållit på men den kommer inte ut!
har oxå haft samma problem,men om vajern aldrig är bytt tidigare,så ligger den och tar emot chassit och liksom bromsar,försök att lysa in i springan med ficklampa så kan du se vad det är som tar i.
morsning korsning.
Eftersom jag saknar både tålamod och finess har jag lyckats paja min fotbroms (pedal hel, fästplatta i tre delar). skulle en sådan här passa?
Kanske det. Jag har mailat lite bilder till dig så du kan jämföra med min forpedal. Jag märker att fler än jag har haft liknande problem. Renoveringen går framåt, ska lacka lite delar i silver idag. Kan knappt vänta!
Min 50R är faktist i bra skick. Mycket rost i hjulhus (Där motor sitter) annars helt ok. Mindre bucklor som jag riktar faktist just nu i benskölden. Jag kommer att blästa ramen, mest för att det är bekvänt, jag menar det skulle ta ganska lång tid att slipa det, när det är klart målar jag ramen/delarna med en etsande primer, sen grundfärg, efter det en fyller så att man har något att slipa på, spackla det som inte blev 100%, grunda en gång till, slipa noga, därefter målar jag den med en förlack, vilket innebär att egentligen är den färdigmålad, men här ser man alla defekter för det blir blankt, slippar en gång till och målar den en sista gång. Nu har jag inte bestämt mig om jag ska lägga klarlack över den blåa färgen eller inte. Det beror på finishen. Phuuuu mycket jobb, jag har hela vintern!
Färgen kommer att bli babyblå, en ljusblå färg med detaljer i silvermetallic, som tex: hjul, framgaffel osv och resten blir svart, som gummi, stöd, sadel osv.
Först var det meningen att det skulle bli mattsvart (ramen) och röda blanka fälgar med däck med vita sidor. Snygg kontrast till det matta.
Nu är det så att gillar jag pastellfärgerna bättre. Det blev blå. Just nu målar jag alla deltaljer som ska vara silver. Sen blir det svarta och tar de blåa detaljerna till sist.
Jag har renoverat alla lösa delar,som skruvar, fjädrar, polerat tutan såna saker...
silvermetallic jag använder är billack och det är lösningsmedelburen. man måste ha klarlack över den. Utan klarlack är den matt och repkänslig. som vilken silvermetallic bil som helst.
Jag använder en primer först som hjälper grundfärgen att inte lossna. Därdefter grundfärg och till sist silvermetallic. samma procedur gäller för den blåa färgen jag ska måla ramen med.
Som rostskydd i balkarna sprutar jag in rostskyddsolja och i skarvarna tätar jag med massa. det borde räcka.
Jag ska försöka ta lite bilder när jag målar silvermetallic som visar hela målningen, samt vilka produkter som används.
Kolla in på www.vespa50.se på min röda vespa och titta på de delarna i silvermetallic som jag har målat så ser du resultatet.
Dränk pedalen i rostolja och låt den vara dränkt ett dygn elelr mer.
Lossa vajern från nippeln vid bakhjulet och vajerhöljet från justeringsnippeln (vajern kan vara fastrostad i höljet, som på min PV)
Skruva fast pedalmekanismen i golvet igen - det är enda sättet att få tillräcklig hävarm - och se till så att den kommer upp ur det nertryckta (fastärgade) läget.
Ta värme från en varmluftspistol till hjälp, värm, rostolja, jucka, värm, rostolja, jucka tills det släpper - för det gör det till sist. Varning: om du har bromsljuskontakt i pedalen så värm bara i korta sekvenser, och endast underifrån, annars steker du kontakten! Växelvis värme, nerkylning, olja och juckande är receptet.
När du fått loss pedalen - dvs den rör sej (om än trögt) på axeln - skruvar du av mekanismen från golvet igen, och för/drar vajer och hölje framåt tills du får så mycket spel i alltsammans att pedalmekanikens bakände halkar ner och därmed är fri från golvet. Har du bromsljuskontakt så är det läge att ta av sladdarna nu. Dessutom är det läge att såga av (med tiger/sticksågsformad bågfil) den gamla bromsvajern precis bakom pedalen, så du får mer rörelsefrihet i pedalmekanismen. Vajern är styv, och en rostig vajer begränsar dina möjligheter ännu mer än en frisk. Därefter är det lirkdags - och nu har du en bra chans att faktiskt få ut den. Kanske med hjälp av en bred skruvmejsel som du hjälper till med när pedalens överdel ska passera hålet i golvet. I min värld ska pedalen vara i toppläge när den lirkas ut, men jag kan ha fel (eller ett skevt golv).
/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;