Varning för Bredband2! (Ursäkta svordomen!)

Allt off-topic, och annat kul som kanske inte alltid har med scooter att göra
Post Reply
Woodstock

Varning för Bredband2! (Ursäkta svordomen!)

Post by Woodstock »

I all välmening vill jag höja ett varningens finger för skumraskbolaget Bredband2 (ursäkta svordomen!), en telefon- och internetleverantör som är undermåliga ur alla aspekter.

De stoltserar bl a med att ha en 24/7-kundtjänst, men svarar inte oavsett när man ringer - har man "turen" att bli placerad i telefonkö avbryts samtalet (köplaceringen) efter ca fem minuters väntan.

Vidare tvingar de sina kunder att byta e-mailadress (annat domännamn) med den korta motiveringen att de lanserar en säkrare mailtjänst, något som defacto innebär att den gamla underförstått är osäker (något jag inte kan se en relevant koppling till bara för att man skaffar ett nytt domännamn).

F-n, jävla as! Må Bredband2 (ursäkta svordomen!) brinna i Helvetet! :evil:

Mvh

/ Fredrik
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Är det inte Jonas Birgerssons eget bolag? Läste nånstans att han gjort brakförlust på sina investeringar i detta bolag. Kan ju vara så att de är på fallrepet...
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Nej. SkyCom/Bredband2 är storägare i Birgerssons bolag Labs2, som i sin tur köpt SkyComs bredbandsnät. Grundaren, och avgången styelseordf, hos Bredband2 Leif Danielsson tycks hålla på med en hel del grejor:

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter ... 277787.ece

/G

mejiro wrote:Är det inte Jonas Birgerssons eget bolag? Läste nånstans att han gjort brakförlust på sina investeringar i detta bolag. Kan ju vara så att de är på fallrepet...
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Woodstock

Post by Woodstock »

Nu är måttet rågat! :x

Igår damp det ned ett brev från Bredband2 där det förklarades att man ändrar faktureringssystem, från tidigare innevarande månad till en månads förskottsbetalning. Detta innebär att det på kommande faktura debiteras två månadsavgifter. Fine!

Vad var då orsaken till denna förändring enligt Bredband2? Jo, de skrev att det gamla faktureringssystemet, citat: "har skapat förvirring hos många av er". Klart som korvspad att detta inte är orsaken - t o m en treåring kan räkna ut varför Bredband2 har ett intresse i att ändra fakturering på detta vis. Man kan dessutom ifrågasätta lämpligheten att i tryck insinuera att ens kunder är förvirrade...

När jag valde bredbandsleverantör valde jag Labs2 av den enkla anledningen att de var billiga, hade god driftsäkerhet och gott renommé. Då (för snart två år sedan) betalade jag det facila priset av 115 kr/mån för 2 mb/s. Sedan kom SkyCom in i bilden och köpte upp Labs2, varpå månadskostnaden omedelbart höjdes till 135 kr, för att ett halvår senare ånyo höjas till 155 kr. Därtill har de haft det goda omdömet att lägga på 39 kr i faktureringsavgift (betalade 0 kr tidigare). Nu betalar jag således 194 kr i månaden...

Härförleden informerades som sagt kunderna om att ett obligatoriskt byte e-post var nödvändig p g a att Bredband2 lanserade en "säkrare e-posttjänst". Inget att gnälla om, kanske många tycker - men inte jag! Jag har valt att fortsätta vara kund hos Bredband2 bara för att kunna behålla mina inarbetade och suveräna e-postadresser, vilka jag bl a har tryckt på visitkort, brevpapper och dekaler m m.

Med anledning av ovanstående blev jag, milt uttryckt, rosenrasande när jag fick mailet om byte av e-post. Efter tre (!) dagars idoga försök fick jag äntligen tag på kundtjänst (som enligt Bredband2:s hemsida är 24/7) för att ställa några relevanta frågor.

Av kundtjänst fick till svar att jag helt enkelt "fick gilla läget", eftersom beslutet om att byta domännamn redan var taget. Inte heller kunde de besvara på vilket sätt e-posttjänsten skulle bli säkrare genom byte av domännamn och på min fråga om detta innebar att den nuvarande e-posttjänsten var osäker (vilket de underförstått påstår) var de lika svarslösa. Jag krävde då att få veta exakt när det gamla domännamnet upphörde att gälla, men fick till drygt svar att det kunde ske imorgon; om en vecka; en månad; ett halvår...etcetera.

Eftersom Bredband2:s kundtjänst var som att tala med en vägg eller en robot, bad jag att få bli kopplad högre upp i hierarkin för att få svar på mina frågor av de ytterst ansvariga. Jag fick då till svar att detta var omöjligt, då all kundkontakt ska skötas genom kundtjänst. Vidare ville jag då reklammera min bredbandstjänst, åberopandes de förändringar som skett utanför ingått avtal. De noterade mina önskemål, men kunde inte garantera att det kom att bli ett ärende. Har inte hört något sen...

Sorry om det här blev långt. Handlar inte mycket om scootrar heller, men iallafall... :wink:

Mvh

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Woodstock wrote:Sorry om det här blev långt. :wink:

Mvh

/ Fredrik
gör inge, man väljer själv när man skall sluta läsa. :grin: :evil:
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Woodstock, att byta domännamn har, precis som du också antyder, inget med säkerhet att göra. Ett domännamn kan man ju peka om till deras nya, fina och säkra e-posttjänst.

Det låter som en helt sjuk förklaring och alla som har insyn i hur domännamn hanteras kommer att hålla med mig här.

Jag har själv jobbat som ensam IT-administratör för ett stort internationellt bolag och har flera gånger bytt/uppgraderat e-posttjänster utan att för den sakens skull behöva byta e-postadresserna.

Hur skulle det se ut om Volvo var tvugna att byta allas e-postadresser varje gång man måste uppgradera e-posttjänsten?

kalle.andersson@volvo78.com efter den 78:e uppgraderingen? ;)

Det låter som ett riktigt dåligt skött bolag. Jag skulle aldrig tillåta att en leverantör tvingar på mig en ny e-postadress. Om du ändå inte får behålla din/dina gamla adresser så låt dem stå för dina omkostnader för tryck av nya visitkort och all annan administration.

/Johan
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Fairshopping.se brukar vara en bra sida för att få fingervisning om hur ett bolag sköter sig.
Det var i alla fall inget positivt om bredband2. Dessutom verkar de ignorera de mail fairshopping skikar till företaget för att de skall kunna bemöta klagomålet.
http://www.fairshopping.se
bell
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by bell »

Kan bekräfta att detta bolaget är, ursäkta ordvalet, rent skit!
Eftersom det inte finns mycket att göra på fritiden under vinterhalvåret för min del har jag valt att lägga lite tid på diverse onlinespel. I ett av dessa onlinespelen hade jag en oförskämt hög svarstid mot servern (som står i Paris). Företaget som leverar spelet använder sig av telias nät och man tycker ju då att ALLA svenska internetleverantörer borde ha en bra signal mot dem. Inte bredband2 inte. Efter många turer med speltillverkarnas tekniska support lyckades vi komma fram till att problemet ligger i att Bredband2 skickar sin signal till USA när den passerar svenska gränsen som sen i sin tur skickar tillbaka den till Frankrike. Ni kan ju själv tänka er hur mycket fördröjning det hoppet ger. Detta är ngt som en del leverantörer gör för att det är billigare att köpa bandbredd hos en amerikansk leverantör än hos en europeisk för oss européer
Jag tog kontakt med bredband2's tekniska support, som verkade kunna mindre om nätverksteknik än vad jag kan, som svarade att det var inget de kunde göra. Personen var både snorkig och ointresserad vilket resulterade i att jag sa upp tjänsten på studs. Fr.o.m den 30:e är jag av med dem. Har försökt de senaste dagarna att nå dem på deras 24/7 kundtjänst men om jag har turen att komma in i någon form av kö så ringer det och ringer tills samtalet bryts.

Som Woodstock säger; varning för detta skräpbolag.
"COOP, YOU REMIND ME TODAY OF A SMALL, MEXICAN CHIWOWWOW."
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Lärde mig (den hårda vägen) att enda sättet att ha en epostadress och alltid få behålla den är att köpa en egen domän. Då kan du byta ISP hur du vill.

men det kostar ju lite extra...

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Woodstock

Post by Woodstock »

Japp, det lutar åt att jag skaffar en egen domän eftersom jag vill ha en beständig e-mailadress av vissa orsaker.

Mvh

/ Fredrik, snart ej kund hos Bredband2 (ursäkta svordomen!) längre...
Jonas
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jonas »

Skaffa en egen domän.

Det är inte så svårt som det låter.
Jag har avnändt mig av www.one.com under ett antal år och är mycket nöjd. De har väldigt hög tillförlitlighet.
För 12 kr / månaden får du en web-plats och mailserver med 3 GB.

Sedan behöver du aldrig mer bry dig om vilken internetleverantör du har.
Du kan sätta upp hur många mail-konton du vill. Och öven använda deras web-mail. Då kan man smidigt läsa sin mail vart man än är.

Såg att primmy.se och terraplane.se fortfarande är lediga.
Lycka till :smile:
[b]// Jonas

[url]http://vespa.janfelt.se[/url][/b]
Post Reply