Nu är måttet rågat!
Igår damp det ned ett brev från Bredband2 där det förklarades att man ändrar faktureringssystem, från tidigare innevarande månad till en månads förskottsbetalning. Detta innebär att det på kommande faktura debiteras två månadsavgifter. Fine!
Vad var då orsaken till denna förändring enligt Bredband2? Jo, de skrev att det gamla faktureringssystemet, citat: "har skapat förvirring hos många av er". Klart som korvspad att detta inte är orsaken - t o m en treåring kan räkna ut varför Bredband2 har ett intresse i att ändra fakturering på detta vis. Man kan dessutom ifrågasätta lämpligheten att i tryck insinuera att ens kunder är förvirrade...
När jag valde bredbandsleverantör valde jag Labs2 av den enkla anledningen att de var billiga, hade god driftsäkerhet och gott renommé. Då (för snart två år sedan) betalade jag det facila priset av 115 kr/mån för 2 mb/s. Sedan kom SkyCom in i bilden och köpte upp Labs2, varpå månadskostnaden omedelbart höjdes till 135 kr, för att ett halvår senare ånyo höjas till 155 kr. Därtill har de haft det goda omdömet att lägga på 39 kr i faktureringsavgift (betalade 0 kr tidigare). Nu betalar jag således 194 kr i månaden...
Härförleden informerades som sagt kunderna om att ett obligatoriskt byte e-post var nödvändig p g a att Bredband2 lanserade en "säkrare e-posttjänst". Inget att gnälla om, kanske många tycker - men inte jag! Jag har valt att fortsätta vara kund hos Bredband2 bara för att kunna behålla mina inarbetade och suveräna e-postadresser, vilka jag bl a har tryckt på visitkort, brevpapper och dekaler m m.
Med anledning av ovanstående blev jag, milt uttryckt, rosenrasande när jag fick mailet om byte av e-post. Efter tre (!) dagars idoga försök fick jag äntligen tag på kundtjänst (som enligt Bredband2:s hemsida är 24/7) för att ställa några relevanta frågor.
Av kundtjänst fick till svar att jag helt enkelt "fick gilla läget", eftersom beslutet om att byta domännamn redan var taget. Inte heller kunde de besvara på vilket sätt e-posttjänsten skulle bli säkrare genom byte av domännamn och på min fråga om detta innebar att den nuvarande e-posttjänsten var osäker (vilket de underförstått påstår) var de lika svarslösa. Jag krävde då att få veta exakt när det gamla domännamnet upphörde att gälla, men fick till drygt svar att det kunde ske imorgon; om en vecka; en månad; ett halvår...etcetera.
Eftersom Bredband2:s kundtjänst var som att tala med en vägg eller en robot, bad jag att få bli kopplad högre upp i hierarkin för att få svar på mina frågor av de ytterst ansvariga. Jag fick då till svar att detta var omöjligt, då all kundkontakt ska skötas genom kundtjänst. Vidare ville jag då reklammera min bredbandstjänst, åberopandes de förändringar som skett utanför ingått avtal. De noterade mina önskemål, men kunde inte garantera att det kom att bli ett ärende. Har inte hört något sen...
Sorry om det här blev långt. Handlar inte mycket om scootrar heller, men iallafall...
Mvh
/ Fredrik