Import

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Tobbe
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Sun 08 Jan 2006, 15:32
Location: France
Contact:

Import

Post by Tobbe »

Hej

Är det någon som vet om det går att importera en gammal -50,
-60 tals vespa från italien utan papper och sen registrera den i sverige.

Mvh Tobbe
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tobbe</i>
<br />Hej

Är det någon som vet om det går att importera en gammal -50,
-60 tals vespa från italien utan papper och sen registrera den i sverige.

Mvh Tobbe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja, det går. Enklast om det är en modell som fanns i sverige på den tiden.

Federico
Tobbe
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Sun 08 Jan 2006, 15:32
Location: France
Contact:

Post by Tobbe »

Hej!!

Det är en Vespa 150cc Super dom fanns väl i sverige.

Jag har en bild på den men vet inte hur man gör för att den ska synas här. Hur gör man!!! Skulle vilja veta årtal på ett ungefär.

Mvh Tobbe
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tobbe</i>
<br />Hej!!

Det är en Vespa 150cc Super dom fanns väl i sverige.

Jag har en bild på den men vet inte hur man gör för att den ska synas här. Hur gör man!!! Skulle vilja veta årtal på ett ungefär.

Mvh Tobbe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Om det är Italiensk Super (riktiga namnet) så kan det nog vara så illa att den inte fanns i Sverige. De som kallas Super i Sverige heter inte samma sak i Italien, där brukar man kalla dem för chassiekoden eller bara Vespa 150.

Italienska super är en lite speciell modell med 8" fälgar, Sprintliknande ram och Primaverastyre (eventuellt Sprintstyre)

...det behöver inte vara omöjligt att regga en sådan

Federico
Tobbe
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Sun 08 Jan 2006, 15:32
Location: France
Contact:

Post by Tobbe »

Hej

Du kan ju kolla här på bilderna.

Vad det är för sort och vad för år på ett ungefär.


http://www.nduro.se/vespa.jpg
http://www.nduro.se/vespa1.jpg

Mvh Tobbe
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

just en sån jag menade (http://www.scooterhelp.com/scooters/VBC.150super.html)

finns inte i sverige som sagt, men är inte speciellt ovanlig utomlands

Federico
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Återupplivar tråden.

Är det fortfarande möjligt att registrera ett italienskt fordon utan papper eller skylt i Sverige?

Det är enoooormt intressant eftersom papperslösa fordon, i synnerhet serie III Lambrettor, inte kostar så hysteriskt mycket i Italien eftersom det lär vara i princip omöjligt att återregistrera dem här...
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

en omväg via Danmark är också ett alternativ...där funkar det helt utan papper.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Så i DK fungerar det utan problem?

Även för en svensk medborgare eller måste det gå via någon dansk kontakt?

Den danska fordonsskatten på ca 200% - den är inget som spelar in i bilden, väl?

Och är det möjligt att göra i SE utan omvägen via DK?

Vh

Victor
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

Svårt (omöjligt) att regga in scooter från utlandet utan papper på lagligt sätt i sverige nuförtiden som jag har förstått det.

MHRF för tydligen dialog med transportstyrelsens jurister om det omöjliga i situationen så vi får hoppas att det löser sig.

Har någon här på forumet erfarenhet av att gå via dansk inregistrering?

Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

På transportstyrelsens webbplats står det:

#
Observera! Originalhandlingar som vi kräver att du skickar in i samband med din ansökan arkiveras hos oss på Transportstyrelsen. Du kan därför inte få tillbaka dina handlingar.

Registreringsbevis från ursprungslandet i original. Vid ursprungskontrollen kontrollerar vi att fordonet är fritt för omsättning inom EU och att fordonet varit permanent registrerat i föregående registreringsland. Registreringsbeviset ska du få av säljaren.
Observera att vi vill ha in samtliga utfärdade registreringsbevis i original (om det finns fler) och att vi inte återlämnar inskickade orginalhandlingar.

---

Tillverkarintyg om det inte finns en utfärdad registreringshandling för fordonet. Bilprovningen kräver ett tillverkarintyg i original på tunga bilar samt lätta och tunga släp. Tillverkarintyget ska du få av tillverkaren eller generalagenten."

Tolkar jag detta rätt om jag läser det som att ett tillverkarintyg räcker om det inte finns regbevis?

Tilläggsfråga: vem utfärdar ett tillverkarintyg på ett fordon som gått ur produktion (läs lambretta) utan generalagent?
Post Reply