Kopplings fråga

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Rickard
Entusiast
Entusiast

Kopplings fråga

Post by Rickard »

Ni får ursäkta alla mina frågor på forumet. Men det man inte vet eller har kunskap om måste jag få svar på :)

Farbrorn jag köpte min vespa av sa att någon klantskalle hade satt in 5 lameller i kopplingen istället för fyra så detta måste jag åtgärda eftersom den tydligen var svår att koppla ur från ettans växel. (Jag provade aldrig)

Nu har jag grävt fram motorn från all smuts och öppnat upp kopplingskåpan (heter det så) och det sitter 4 lameller i, inte fem.
Vad jag noterade efter öppnandet var att något inte såg helt rätt ut. Det satt dubbla packningar samt packningslim...Och packning 2 satt över och helt blockerade en port i kåpan där något förmodligen skall cirkulera från motorblocket? Olja antar jag. Kan detta ha gjort att det inte gick att koppla ur riktigt? Det fattades kanske olja som smorde lamellerna? Eller är jag helt ute och reser i min antagning?
Jag försökte med handkraft att "koppla ur" lamellpaketet, men det klarar jag inte i alla fall. Känns det rätt eller fel?

Denna klant som monterat allt, hade gjort ganska kraftiga märken i godset där kåpan skall täta. Möjligen rann det ut olja, så att 2 packningar samt lim behövdes? Dessa märken har jag i alla fall "bankat ut" så att godset är någotsånär plant igen. Kanske felar på mindre än 1/10-del på ett ställe fortfarande. Innan var märkena kraftigt upphöjda, kanske en halv mm!

Tror ni att jag kan montera ihop allt igen och hoppas på att det nu fungerar eller borde jag göra något mer i detta läget?

Tack/Rickard
Vespa 50/N -71
wanten
Administrator
Administrator

Re: Kopplings fråga

Post by wanten »

Rickard wrote:Ni får ursäkta alla mina frågor på forumet. Men det man inte vet eller har kunskap om måste jag få svar på :)

Farbrorn jag köpte min vespa av sa att någon klantskalle hade satt in 5 lameller i kopplingen istället för fyra så detta måste jag åtgärda eftersom den tydligen var svår att koppla ur från ettans växel. (Jag provade aldrig)

Nu har jag grävt fram motorn från all smuts och öppnat upp kopplingskåpan (heter det så) och det sitter 4 lameller i, inte fem.
Vad jag noterade efter öppnandet var att något inte såg helt rätt ut. Det satt dubbla packningar samt packningslim...Och packning 2 satt över och helt blockerade en port i kåpan där något förmodligen skall cirkulera från motorblocket? Olja antar jag. Kan detta ha gjort att det inte gick att koppla ur riktigt? Det fattades kanske olja som smorde lamellerna? Eller är jag helt ute och reser i min antagning?
Jag försökte med handkraft att "koppla ur" lamellpaketet, men det klarar jag inte i alla fall. Känns det rätt eller fel?

Denna klant som monterat allt, hade gjort ganska kraftiga märken i godset där kåpan skall täta. Möjligen rann det ut olja, så att 2 packningar samt lim behövdes? Dessa märken har jag i alla fall "bankat ut" så att godset är någotsånär plant igen. Kanske felar på mindre än 1/10-del på ett ställe fortfarande. Innan var märkena kraftigt upphöjda, kanske en halv mm!

Tror ni att jag kan montera ihop allt igen och hoppas på att det nu fungerar eller borde jag göra något mer i detta läget?

Tack/Rickard
Hej.

Fyra lameller kan vara helt okej om det är en förstärkt koppling som sitter i.
Det funkar säkert med fyra originallameller för att bygga en förstärkt koppling. Jag vet inte vad som skiljer mellan förstärkta kopplingslameller och originallameller.

Porten du tänker på är säkert hålet längst ner som ska förse "kopplingskolven" (plunge) med olja. Jag tror inte det är någon superkatastrof, då dess passform är rätt väl tilltagen, vilket gör att olja även tränger in mellan kopplingshuset och kolven från framsidan. Jag skulle dock åtgärda det.
Porten har ingenting med smörjning av lamellerna att göra. De får sin dos av olja genom stänk från kuggarna på kopplingshuset och andra roterande delar.

Att du inte kan trycka isär kopplingen med handkraft är helt normalt. Skulle du kunna göra det så tror jag att en ny kopplingsfjäder är på sin plats.

Vänligen,
Johan
calle
Trollkarl
Trollkarl

Re: Kopplings fråga

Post by calle »

Det funkar säkert med fyra originallameller för att bygga en förstärkt koppling. Jag vet inte vad som skiljer mellan förstärkta kopplingslameller och originallameller
De fyrskiviga kopplingarna har tunnare lameller, med fyra standardlammeler blir det svårt att koppla ur.

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Tack för era svar. Tänkte på en annan grej som kanske har samband med detta?
Oljan som var i motorn var klar-röd till färger och väldigt tunnflytande. Det kan väl knappast ha varit en SAE30 olja. Kan det vara därför som kopplingen inte kopplade ur på ettan? Jag spånar bara...
Vespa 50/N -71
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Rickard wrote:Tack för era svar. Tänkte på en annan grej som kanske har samband med detta?
Oljan som var i motorn var klar-röd till färger och väldigt tunnflytande. Det kan väl knappast ha varit en SAE30 olja. Kan det vara därför som kopplingen inte kopplade ur på ettan? Jag spånar bara...
kan vara, när du byter till korrekt olja kanske du behöver byta minst två gånger så du får rent från all fulolja.
Kör några mil, byt, se hur den ser ut, fyll på, kör några mil igen, ta ur nivåpluggen, luta åt höger så lite olja kommer ut, om det behövs byt igen.

Troligen får du byta lameller om den är körd på fel olja.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Post Reply