Arbetet står absolut inte stilla i min snickarboa

Visar en bild på mina glasblästrade delar, jag väntar på några delar till såsom, fotbromsen med dess infästning.

Vad tycker ni? Kicken har jag börjat att polera. Det går väldigt bra och tar inte så lång tid att glänsa upp den. Jag tänker även polera övriga delar i aluminium; fotbromsen, koppl.handtag samt frambroms. Och sedan skall kromade detaljer också poleras.
Plasten i övre delen av stötdämparen ser inte bra ut. Men den är också blästrad, så jag lackar nog den i svart eller nåt.
Men vad tycker ni att jag skall göra med dom blästrade delarna. Som jag ser det så har jag två alternativ.
1) Lämna in för pulverlack. Detta kan jag nog ordna billigt, typ fikabröd.
2) Spraya själv...
Jag själv föredrar pulverlack, men jag ser på forumet många andra som har sprutat själva. Finns det någon som har pulverlackat? Har ni några erfarenheter att dela med er? Vilken färg har ni valt? Och då menar jag inte typ "silver" utan isåfall en fin färgkod för detta.
Sedan till ramen, jag tror mig ha bestämt mig för en ljusare nyans. Typ pärlemovit eller elfenbensvit. Detta för att jag vill att efter renoveringen så skall den fortfarande se "gammal" ut. Finns det någon här som har lackerat i motsvarande färg? Och isåfall om ni även här kan ge någon bra färgkod. Gärna i NCS eller RAL-skalorna.