Glasblästring klar, nu då?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Rickard
Entusiast
Entusiast

Glasblästring klar, nu då?

Post by Rickard »

Hejsan,
Arbetet står absolut inte stilla i min snickarboa :)
Visar en bild på mina glasblästrade delar, jag väntar på några delar till såsom, fotbromsen med dess infästning.

Image
Vad tycker ni? Kicken har jag börjat att polera. Det går väldigt bra och tar inte så lång tid att glänsa upp den. Jag tänker även polera övriga delar i aluminium; fotbromsen, koppl.handtag samt frambroms. Och sedan skall kromade detaljer också poleras.
Plasten i övre delen av stötdämparen ser inte bra ut. Men den är också blästrad, så jag lackar nog den i svart eller nåt.

Men vad tycker ni att jag skall göra med dom blästrade delarna. Som jag ser det så har jag två alternativ.
1) Lämna in för pulverlack. Detta kan jag nog ordna billigt, typ fikabröd.
2) Spraya själv...

Jag själv föredrar pulverlack, men jag ser på forumet många andra som har sprutat själva. Finns det någon som har pulverlackat? Har ni några erfarenheter att dela med er? Vilken färg har ni valt? Och då menar jag inte typ "silver" utan isåfall en fin färgkod för detta.

Sedan till ramen, jag tror mig ha bestämt mig för en ljusare nyans. Typ pärlemovit eller elfenbensvit. Detta för att jag vill att efter renoveringen så skall den fortfarande se "gammal" ut. Finns det någon här som har lackerat i motsvarande färg? Och isåfall om ni även här kan ge någon bra färgkod. Gärna i NCS eller RAL-skalorna.
Vespa 50/N -71
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Glasblästring klar, nu då?

Post by Federico »

Rickard wrote:Hejsan,
Arbetet står absolut inte stilla i min snickarboa :)
Visar en bild på mina glasblästrade delar, jag väntar på några delar till såsom, fotbromsen med dess infästning.

Image
Vad tycker ni? Kicken har jag börjat att polera. Det går väldigt bra och tar inte så lång tid att glänsa upp den. Jag tänker även polera övriga delar i aluminium; fotbromsen, koppl.handtag samt frambroms. Och sedan skall kromade detaljer också poleras.
Plasten i övre delen av stötdämparen ser inte bra ut. Men den är också blästrad, så jag lackar nog den i svart eller nåt.

Men vad tycker ni att jag skall göra med dom blästrade delarna. Som jag ser det så har jag två alternativ.
1) Lämna in för pulverlack. Detta kan jag nog ordna billigt, typ fikabröd.
2) Spraya själv...

Jag själv föredrar pulverlack, men jag ser på forumet många andra som har sprutat själva. Finns det någon som har pulverlackat? Har ni några erfarenheter att dela med er? Vilken färg har ni valt? Och då menar jag inte typ "silver" utan isåfall en fin färgkod för detta.

Sedan till ramen, jag tror mig ha bestämt mig för en ljusare nyans. Typ pärlemovit eller elfenbensvit. Detta för att jag vill att efter renoveringen så skall den fortfarande se "gammal" ut. Finns det någon här som har lackerat i motsvarande färg? Och isåfall om ni även här kan ge någon bra färgkod. Gärna i NCS eller RAL-skalorna.
vackert med nyblästrat!

jag har pulverlackat lite olika delar till en renovering som gjordes för närmare tio år sedan så jag har inga färgkoder kvar, minns bara att de hade silverfärg som såg lika ut men hade olika egenskaper. skillnaden var att den ena hade olje och bensinbeständighet men sämre uv-skydd (bleknade eller "oxiderade" utomhusexponering) sedan fanns en uv-beständig silver som inte klarade kemikalier lika bra. jag minns inte vilken jag valde, tror att det blev den uv-beständiga.

sedan bör du dubbelkolla med de som kör pulvret att de har erfarenhet av att lackera gamla avblästrade delar, det är nämligen så att hur mycket man än fettar av med thinner eller likanade så sitter gammal olja och fett kvar i metallporerna, därför bör de köra alla delar ett "torrvarv" i ugnen innan pulver läggs på, på så sätt kokar fettet ur. görs inte denna procedur är risken stor för blåsor i lacken (kompisen råkade ut för detta innan vi hittade en pulverfirma med erfarenhet). de bör också lägga en rostskyddsgrund på stålplåtdelarna (bl.a framsvingen som är gjutjärn på primavera och vespa 50).

försäkra dig också om att de skyddar gängor och pluggar hål innan lack, pulverlack är extremt jobbigt att ta bort i efterhand och bygger mycket mer än vanlig lack.

lycka till!
Federico
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Federico: Du låter inte helt övertygad om pulverlacken. Det var precis varför jag postade denna tråden. Vi har pulverlackering på jobbet också så jag snackade länge med lackeraren i eftermiddag som INTE rekommenderade hans pulver eftersom den inte är kemikaliebeständig. UV pratade vi inte ens om. Jag jobbar på en STOR möbelfirma, så vi har ingen erfarenhet av denna typen av pulverlackering, men grannföretaget pulverlackar också...

Men men, skall jag själv spraya då för bästa resultat? Jag vill inte göra om jobbet efter 2år eller så. Om jag sprayar själv, finns det någon bra färg för detta, och skall jag även då grunda med något speciellt?

TACK för alla svar jag får på detta forumet :D
Vespa 50/N -71
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Rickard wrote:Federico: Du låter inte helt övertygad om pulverlacken. Det var precis varför jag postade denna tråden. Vi har pulverlackering på jobbet också så jag snackade länge med lackeraren i eftermiddag som INTE rekommenderade hans pulver eftersom den inte är kemikaliebeständig. UV pratade vi inte ens om. Jag jobbar på en STOR möbelfirma, så vi har ingen erfarenhet av denna typen av pulverlackering, men grannföretaget pulverlackar också...

Men men, skall jag själv spraya då för bästa resultat? Jag vill inte göra om jobbet efter 2år eller så. Om jag sprayar själv, finns det någon bra färg för detta, och skall jag även då grunda med något speciellt?

TACK för alla svar jag får på detta forumet :D

vanlig sprayfärg har garanterat ännu sämre kem-beständighet än pulvret de kör på ditt jobb (IKEA?). sedan är ju frågan om man riskerar att hälla bensin på bromstummor eller andra delar som inte sitter på motorn, lagerfett kan man ju kontrollera bättre och torka bort överfödigt om det nu påverkar lacken (troligtvis inte).

jag vill inte avråda dig från att pulverlacka, bara ge lite tips som minimerar risken för misslyckanden, det är svårare att lacka gamla avblästrade delar. det är också extremt jobbigt att göra om lackeringen om något misslyckas, man kan inte blästra bort pulverlack. sedan finns en nackdel till som kanske inte spelar någon roll på dina delar, men vad jag känner till så kan man inte spackla under pulverlack.

själv valde jag att köra pulver på vissa delar enbart för att få den emaljliknande ytan som har en skön "industri"/"brukskänsla". sedan är det ju väldigt slittåligt även om smårepor och märken inte kan poleras bort som på vanlig billack.
Federico
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Du gissade rätt på min arbetsplats :wink:

Kanske vanlig billack blir det bästa då?
Jag försöker bara göra så rätt som möjligt från början. Har du testat att lägga billack på liknande delar också? Den tål ju i alla fall kemikalier, och är också UV-beständig.
Vespa 50/N -71
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Rickard wrote:Du gissade rätt på min arbetsplats :wink:

Kanske vanlig billack blir det bästa då?
Jag försöker bara göra så rätt som möjligt från början. Har du testat att lägga billack på liknande delar också? Den tål ju i alla fall kemikalier, och är också UV-beständig.
man ska kunna klarlacka pulvrelack för att få uv-skydd, men då är det ytterligare ett moment + ännu tjockare yta
Federico
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Ursäkta ett avbrott i lackdiskussionen, men posten snuddar vid ditt ämne.

Är det någon som har erfarenhet av isblästring?
Jag var hos en kompis i helgen som är bilbyggare. Han rekommenderade just isblästring av alla blästringssorter. Han hade isblästrat en hel bilmotor för 1000 kr. Fördelen, enligt honom, är att man inte behöver ta isär någonting.
Han hade blästrat motorn helt ihopplockad och resultatet var helt fantastiskt.

/Johan
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag har pulverlackat en del som blivit väldigt bra:

* fälgar till Vespa och Lambretta som blivit som nya. Där har lackfirman själva blästrat, så jag kan inte detaljerna, och jag har inte haft koll på nyansen utan det var odefinierat "fälgsilver".

* tank, handskfack, fläktkåpor på motorn och bakskärm på min Lambretta lät jag pulverlacka i en vit nyans. Återigen ingen färgkod utan mera "den där ser bra ut" på deras färgkarta.

Jag har inte haft några problem med att lacken släppt pga bensin men jag vet en vän som haft det. Vi funderade på om det var slumpen eller lackaren eller vad som orsakade det, för det var identiska delar som lackades i samma kulör på samma firma.

En annan observation vad gäller mina fälgar. Pulverlack på blästrad yta ger inget rostskydd om du råkar skada lackskiktet vilket är lätt gjort på en fälg. Jag har sett begynnande rost runt hålet där ventilen går ut på någon fälg, trots att mina hojar alltid står inomhus när de inte används.

Men personligen tycker jag ändå pulverlack är väldigt bra som "brukslack" på delar av den typ jag nämnt. Däremot är finishen inte alls så snygg som en välgjord "riktig" lack. Jag har sett någon hoj som pulverlackats helt och hållet, skulle jag inte göra.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

jencla wrote:En annan observation vad gäller mina fälgar. Pulverlack på blästrad yta ger inget rostskydd om du råkar skada lackskiktet vilket är lätt gjort på en fälg. Jag har sett begynnande rost runt hålet där ventilen går ut på någon fälg, trots att mina hojar alltid står inomhus när de inte används.
/jens
mina prylar grundlackades med en speciell för pulver rostskyddsfärg, såg ut som vanlig halvtransparent "gul" rostskydd man använder för billack, man såg den på insidan av en bromstrumma (inte för att en PX bromstrumma skulle börja rosta men ändå....;)

Det är nog ganska stor skillnad på vad de olika pulverlackföretagen är inriktade på i normala fall, gäller det möbler eller andra inomhusprylar så använder man troligtvis inte rostskydd. företaget som jag anlitade lackade bl.a ramarna till Husabergmotorcyklar, något som kanske kräver mer än normalt, de utsätts ju för mekansik påfrestning, vatten, bensin m.m.
Federico
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

En liten kommentar angående isblästring:
Vad jag tror du menar är blästring med kolsyreis, något som inte är helt ovanligt för rengöring i industriella sammanhang. Som rengöringsmetod är den helt fantastisk då den inte lämnar några som helst rester efter sig. Kolsyreisen fryser ner och slår sönder smutsen som därigenom faller ner, samtidigt som kolsyreisen förångas.

Härom året beställde jag sådan rengöring av en större processmaskin som blästrades innan den plockades ner för flytt, resultatet blev utmärkt.

Jag tror dock att du kan få leta lite innan du hittar en firma som åtar sig jobbet då de mest jobbar mobilt. Posta om du får till det, det kan vara en väg som många vill gå om resultatet (och kostnaden) blir bra!
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Dartman wrote:En liten kommentar angående isblästring:
Vad jag tror du menar är blästring med kolsyreis, något som inte är helt ovanligt för rengöring i industriella sammanhang. Som rengöringsmetod är den helt fantastisk då den inte lämnar några som helst rester efter sig. Kolsyreisen fryser ner och slår sönder smutsen som därigenom faller ner, samtidigt som kolsyreisen förångas.

Härom året beställde jag sådan rengöring av en större processmaskin som blästrades innan den plockades ner för flytt, resultatet blev utmärkt.

Jag tror dock att du kan få leta lite innan du hittar en firma som åtar sig jobbet då de mest jobbar mobilt. Posta om du får till det, det kan vara en väg som många vill gå om resultatet (och kostnaden) blir bra!
Du har nog rätt i att det var kolsyreis. Jag ska höra mig för angående företaget. Det blir i så fall i Stockholmsområdet.

/Johan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Jag fick delar som glasblästrats lackade & färgen fäste dåligt. Lackerarn sa att delarna skulle rengjorts ytterligare efter glasblästringen. Kan vara värt att kolla upp innan du lackar. :smile: :evil:
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

fritte wrote:Jag fick delar som glasblästrats lackade & färgen fäste dåligt. Lackerarn sa att delarna skulle rengjorts ytterligare efter glasblästringen. Kan vara värt att kolla upp innan du lackar. :smile: :evil:
thinnertvätt räcker,sen en bra washprimer(typ spies hecker 4085),då har du så det räcker.
kalle mankan
Nybörjare
Nybörjare

Post by kalle mankan »

När det gäller färg så har jag erfarenhet från bilvärlden av en färg som heter T-coat. Det är en lastbilsramsfärg som är enormt motståndskraftig mot kem och väder och vind, mekanisk nötning. Ok. lastbil kanske i sammhanget låter grovhugget, men det är det inte. Den går at bryta i flera svarta nyanser. Tror att det finns grå och vit också. Jag har sprutat den själv och resultatet blir som vilken svartlack som helst, men oerhört tålig. Är dock lite svår sprutad. Den behöver inte ens grundfärg och fyller ut superbra Ska se om jag kan hitta nån bild och posta.

Kalle
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

kalle mankan wrote:När det gäller färg så har jag erfarenhet från bilvärlden av en färg som heter T-coat. Det är en lastbilsramsfärg som är enormt motståndskraftig mot kem och väder och vind, mekanisk nötning. Ok. lastbil kanske i sammhanget låter grovhugget, men det är det inte. Den går at bryta i flera svarta nyanser. Tror att det finns grå och vit också. Jag har sprutat den själv och resultatet blir som vilken svartlack som helst, men oerhört tålig. Är dock lite svår sprutad. Den behöver inte ens grundfärg och fyller ut superbra Ska se om jag kan hitta nån bild och posta.

Kalle
det skulle jag inte rekommendera,lika hållbart e det med vanlig silverbas å klarlack på den,den du menar e för extrem användning,som du säger,typ lastbil.traktorer etc.Jag menar så extremt använder man inte en vespa,inte jag ialla fall.Det som e viktigt däremot,e att man lackar på insidan av fälgen,för det är där det rostar,det har jag märkt efter tre renoveringar.
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Tack för alla era svar.

Jag har eventuellt fått tag på en lackerare som åtar sig uppdraget. Har fått en färgkarta med massor av färger och uttryck.
Tyvärr så ligger lackeraren 15mil bort...

Skall även kolla med den lackerare som skall lacka ramen. Det blir ganska många ramdelar och styrbitar som skall lackas. Tror det är 9-10 olika delar bara där, och sedan allt som skall bli silver....säkert det dubbla antalet delar om det räcker :o
Men fint skall det bli.

Snackade precis med SIP också. Gick bra att ringa dit och få svar. Hade beställt vita handtag, men eftersom vespan förmodligen blir vit-aktig så ser det dumt ut med vita handtag också. Så jag bytte till svarta.

Det blev i alla fall 29delar från SIP....hittills :D
Vespa 50/N -71
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Rickard wrote:Tack för alla era svar.

Jag har eventuellt fått tag på en lackerare som åtar sig uppdraget. Har fått en färgkarta med massor av färger och uttryck.
Tyvärr så ligger lackeraren 15mil bort...

Skall även kolla med den lackerare som skall lacka ramen. Det blir ganska många ramdelar och styrbitar som skall lackas. Tror det är 9-10 olika delar bara där, och sedan allt som skall bli silver....säkert det dubbla antalet delar om det räcker :o
Men fint skall det bli.

Snackade precis med SIP också. Gick bra att ringa dit och få svar. Hade beställt vita handtag, men eftersom vespan förmodligen blir vit-aktig så ser det dumt ut med vita handtag också. Så jag bytte till svarta.

Det blev i alla fall 29delar från SIP....hittills :D
försök få han att inte ta vattenbaserat,kan bli svårt kanske,många lackare har kastat ut den lösningsmedelbaserade,alltså,vattenbaserat på fälgar tror jag inte håller så bra.
kalle mankan
Nybörjare
Nybörjare

Post by kalle mankan »

det skulle jag inte rekommendera,lika hållbart e det med vanlig silverbas å klarlack på den,den du menar e för extrem användning,som du säger,typ lastbil.traktorer etc.Jag menar så extremt använder man inte en vespa,inte jag ialla fall.Det som e viktigt däremot,e att man lackar på insidan av fälgen,för det är där det rostar,det har jag märkt efter tre renoveringar.
Du har ju så rätt, men smaken är ju som baken. Problemet med bas och klarlack är ju just att det blir lite sprött så att säga. Varör inte göra det så bra som möjligt? Nedan visar en bild på en fläktkåpa lackad med svart färg. Som synes går det att lacka t-coat "fint" också.

Kalle

Image
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

kalle mankan wrote:
Du har ju så rätt, men smaken är ju som baken. Problemet med bas och klarlack är ju just att det blir lite sprött så att säga. Varör inte göra det så bra som möjligt? Nedan visar en bild på en fläktkåpa lackad med svart färg. Som synes går det att lacka t-coat "fint" också.

Kalle
Sprött?det har jag inte märkt efter 30 år i lackyrket,det är ju 2K-färg...
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

blizzy wrote:
fritte wrote:Jag fick delar som glasblästrats lackade & färgen fäste dåligt. Lackerarn sa att delarna skulle rengjorts ytterligare efter glasblästringen. Kan vara värt att kolla upp innan du lackar. :smile: :evil:
thinnertvätt räcker,sen en bra washprimer(typ spies hecker 4085),då har du så det räcker.
alltså så här(ursäkta den dåliga bildkvaliten)
Image
Post Reply