Att köpa från utlandet...

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Thomas
Entusiast
Entusiast

Att köpa från utlandet...

Post by Thomas »

Hej finns det någon med erfarenhet
om hur man kan göra med betalning/köp
tex e-bay från annat land.
Post förskott.....kan man använda sej av det när
man köper maskiner.???
Eller funkar det bara i sverige..
tacksam för svar
Thomas :?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Använd PayPal när du handlar på ebay, annars iban via din bank. :grin: :evil:
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Ja, jag har också kört med Paypal och banköverföringar. Så länge det är någon säljare med gott rykte efter många auktioner så tror jag det är relativt säkert.
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Jag har också använt paypal och banköverföringar och aldrig haft några problem.

Om Postförskott har jag ingen aning om. Jag har betalat och grejorna har dumpat ner i brevlådan. En del går fort, andra tar lite längre tid. Kan säga att jag är nöjd!
Thomas
Entusiast
Entusiast

Post by Thomas »

Tack för svar måste kolla hur paypal funkar....
Min tanke är att en bild som någon privat person visar
upp behöver inte betyda att dom har en maskin tex...
Och ska man då betala hela beloppet och frakt mm
eller funkar paypal som en mellan station så när båda
vet att sakerna har kommit och pengarna är på plats så
kan man hämta ut sakerna....!!! :?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Image
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Ebay/Paypals betalningsskydd tar *evigheters evigheter* på sej för att pengarna ska trilla tillbaks. Och - det är en massa villkor som ska vara uppfyllda för att dom ens ska ta tag i det som "bedrägeri" - dom kommer ALLTID försöka peka på nån annan (dej, din bank etc etc) för att slippa göra nåt själva. Så..OM du blir blåst - räkna med MINST ett halvt år innan du ser några pengar igen om du går via Paypal.

Jag hade förr tagit en IBAN-betalning via banken, tror jag, om det gäller större belopp. Då kan du ta det som bedräger i direkt med din bank och få tillbaks slantarna snabbare. Och jag hade sparat all konversation, kopia på annonsen, annonstexten, vad som utlovats etc, och jag hade begärt massor av bilder (även underliga detaljbilder) - och minst en av dom med nåt som indikerar bildens datum (en läsbar rubrik ur en dagstidning, t ex). Allt sånt är bra o ha och visar att det är du som blivit lurad, inte att det föreligger "oenigheter" eller "missförstånd" - utan ett bedrägeri.

(Förr fanns nåt som heter remburs - då håller banken utbetalningen av pengarna tills köparen har godkänt varan. Kostar säkert pengar, och kommer göra säljaren grinig för han får vänta och trassla med papper..men bombsäkert är det i vart fall.)

Och självklart kollar du upp personen som säljer så gott du kan - det finns en del kreditupplysningsfirmor online i dom olika länderna. Är det Ebay kan du tyvärr inte lita på att säljaren är den han utger sej för att vara, massor av 100%-feedback-konton har stulits just för att bedragare ska kunna tjäna en hacka under kort tid.

SÅ...Ebay och fordon...*skeptisk* - men det finns ju vänliga människor överallt, kanske kan du hitta en forumdeltagare nånstans som bor i närheten och kan kolla upp objektet åt dej. Så gör man t ex ofta i Morris Minor-kretsar.

Oavsett vilket - lycka till!
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply