hvordan få av "clutch basket"?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

hvordan få av "clutch basket"?

Post by candikid »

jeg finner ikke ut hva det heter på svensk, og vet heller ikke hva det heter på norsk. scooterhelp sier:

The clutch basket is a tight fit but the center of the clutch must go through the clutch bearing. It does fit without force so take it easy as it is easy to jam it.

han snakker altså om å få INN denne delen, men jeg vil ha min ut. lageret sitter der fortsatt, og jeg har IKKE sjangs til å få ut (og dermed sikkert ikke inn heller) "clutch basket" mens lageret står der. kan man forstå teksten slik at man må stikke akselen til kopplingskurven (der fant jeg på et ord) gjennom lageret mens lageret er fastmontert? det tror jeg blir umulig. og om det er meninga å dunke ut lageret først, hvordan i alle dager skal man få dette inn igjen?
1976 Vespa 50s
freddarok
Entusiast
Entusiast

Re: hvordan få av "clutch basket"?

Post by freddarok »

candikid wrote: kan man forstå teksten slik at man må stikke akselen til kopplingskurven (der fant jeg på et ord) gjennom lageret mens lageret er fastmontert?
Om jag tolkar din fråga rätt så JA. Det ska inte vara umulig.
candikid wrote: og om det er meninga å dunke ut lageret først
Nej, det är INTE meningen, lagret sitter med en låsring bakom kopplingskorgen så du kommer att paja blocket om du smäller ut lagret.

/Fredrik
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

har forstått det hele nå.. det er akselen til gear-shifteren som forhindrer "clutch basketen" å bevege seg fritt nok..

takk for hjelpen :)
1976 Vespa 50s
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

Toppen! Lycka till med fortsättningen!
/Fredrik
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

AARRGH. er det meningen at det skal være en sånn "halvmåne" som gjør at det lille drevet på veivakselen går rundt med akselen? eller er det en slags firkanta liten kloss? uansett så har jeg mista den :(

på scooterhelp står det bare at drevet skal tas av ved å få av mutteren, og så den spesielle skiva. står ikek noe om noe mer, men det ville jo vært logisk om det var noe mer der som fikk det til å snurre sammen.. eller skal man bare montere skive, så mutter, og stramme til skikkelig???
1976 Vespa 50s
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

candikid wrote:AARRGH. er det meningen at det skal være en sånn "halvmåne" som gjør at det lille drevet på veivakselen går rundt med akselen?
Jajamen, en så kallad krysskil. Den är inte dyr...
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

problemet er å få ta i den i løpet av helgen :(
1976 Vespa 50s
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Du har rätt, det ska finnas en halvmåneformad kil som ska sitta i axelns spår och som ska passa mot kopplingskorgen. Jag *tror* att det är samma storlek som halvmånen på svänghjulssidan - kanske har du en sån i reserv?

Tips 1: leta upp den där halvmånen i stället för att bara leta upp en ersättare. Den ligger troligen inne i motorn nu, eller klämd mellan lager och packbox på kopplingssidan, eller mellan dreven....och där gör den ingen nytta, tvärtom.
Tips 2: den är magnetisk.
Tips 3: när du hittat den, så sätt en liten klick kullagerfett på den innan du trycker ner den i spåret, så blir den kvar under monteringen.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

candikid wrote:problemet er å få ta i den i løpet av helgen :(
Jo jag håller med, men om du inte hittar den någonstans så är det inte mycket att göra åt tyvärr... Du får sysselsätta dig med att porta cyllindern eller något annat vettigt tills affärerna öppnar igen :wink:
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

så flott dere, fikk tak i en kar som hadde en liggende :D men nå har jeg ENDA et problem, når jeg setter sammen motoren og drar på kickstarten, så vil ingenting gå rundt med den.. hmmm.. hvor finner jeg en slik sprengskisse som viser hvilken rekkefølge alt monteres i?
1976 Vespa 50s
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Det är möjligt att din borttappade krysskil ligger i kläm mellan växeldreven eller dreven och motorblocket, eller så är den fastklämd i ett kullager. Dra motorn för hand baklänges en liten bit - fungerar det, så har du svaret.
Dags att ta fram magneten i så fall.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

hehe, will do.. MEN, jeg skulle gjerne sett en sånn sprengskisse av alle motordelene. jeg vet jeg har sett det her før, men finner ikke igjen tråden.
1976 Vespa 50s
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

candikid wrote:hehe, will do.. MEN, jeg skulle gjerne sett en sånn sprengskisse av alle motordelene. jeg vet jeg har sett det her før, men finner ikke igjen tråden.
Här hittar du ett par som ger en hyfsad överblick:

http://www.scooterhelp.com/serial/V5A1T ... parts.html

Dock stämmer inte alla brickor och vissa andra saker som ändrades under produktionen.

Vänligen,
Johan
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

aaahh, takk for hjelpen folkens.. åpna det og satt det sammen en gang til, nå funker det som det skal :) men to spørsmål til:

etter jeg satte på det lille primærdrevet (så veiva skulle gå rundt når jeg dro i kicksterten) så ville ikke lenger "clutchkurven" gå rundt, og da heller ikke dra med seg primærdrevet (veiva). akselen som clutchkurven sitter på går fortsatt rundt. jeg ser det skal sitte en halvmåne lenger ut mot tuppen av akselen, men ikke en til lenger inne vel? kommer det til å bevege seg sammen etterhvert som jeg setter på flere clutchdeler?

og et til: med "upgearingskitet" fra polini fikk jeg bare med tre korkplater.. skulle da helst hatt fire??

:)
1976 Vespa 50s
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

candikid wrote:aaahh, takk for hjelpen folkens.. åpna det og satt det sammen en gang til, nå funker det som det skal :) men to spørsmål til:

etter jeg satte på det lille primærdrevet (så veiva skulle gå rundt når jeg dro i kicksterten) så ville ikke lenger "clutchkurven" gå rundt, og da heller ikke dra med seg primærdrevet (veiva). akselen som clutchkurven sitter på går fortsatt rundt. jeg ser det skal sitte en halvmåne lenger ut mot tuppen av akselen, men ikke en til lenger inne vel? kommer det til å bevege seg sammen etterhvert som jeg setter på flere clutchdeler?

og et til: med "upgearingskitet" fra polini fikk jeg bare med tre korkplater.. skulle da helst hatt fire??

:)
Om jag kommer ihåg rätt så är det bara en halvmåne på kopplingssidan.
Jag kommer inte ihåg exakt hur det ser ut, men det låser sig säkert när du drar fast allt.

Jag har samma förstärkta koppling som du har (tre lameller och starkare fjäder). Jag har inte hunnit provköra min än, men hoppas att den greppar bra.

Vänligen,
Johan
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

selve lamellene fulgte faktisk med upgearingskitet, og der fulgte det ikke med noen fjær.. men jeg har også et malossi clutchsett, med fire lameller og sterkere fjær.

tror dere jeg kan bruke den sterke fjæra med de tre lamellene?? og et litt dumt spørsmål kanskje, men om jeg bare har tre lameller, så dropper jeg vel den ene metallplata?
1976 Vespa 50s
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

candikid wrote:selve lamellene fulgte faktisk med upgearingskitet, og der fulgte det ikke med noen fjær.. men jeg har også et malossi clutchsett, med fire lameller og sterkere fjær.

tror dere jeg kan bruke den sterke fjæra med de tre lamellene?? og et litt dumt spørsmål kanskje, men om jeg bare har tre lameller, så dropper jeg vel den ene metallplata?
Ja, det bör ju inte bli några problem om du tar bort den fjärde lamellen och en platta. Så länge de ligger varannan bör det ju fungera perfekt.

Har du trimmat motorn något?

/Johan
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

jeg satte det hele sammen med polini's 3-lamell clutch jeg.. og forsterka fjær. satser på at det funker :) droppa selvsagt den siste metallskiva da, så det ikke ble metall mot metall i toppen.

ja motoren får et DR 130cc kit (og en racingveiv fra hmmm.. husker ikke) og 25mm stage6 forgasser.

nå er forresten motoren skrudd sammen, bortsett fra sylinder og topp. har ikke fått kjøpt de lange sylinder-studsene enda. noen som vet hvor jeg kan få tak i dem? må kjøpe for en viss sum for å i det hele tatt få kjøpe fra SIP..

og noen som vet hvilken tenning som anbefales med dette kitet?
1976 Vespa 50s
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

bump, ingen som vet hvor det lønner seg å kjøpe småting som sylinderstuds?
1976 Vespa 50s
Post Reply