Idag den 27 november 2006...

Här handlar det mest om scooterrelaterad musik, film m m.
Post Reply
Terraplane Blues

Idag den 27 november 2006...

Post by Terraplane Blues »

...skulle Jimi Hendrix ha fyllt 64 år, så släng på en platta och skruva upp volymen till hans minne!

Image

Hendrixhälsningar

/ Fredrik
Woodstock

Post by Woodstock »

Va, glömde jag födelsedagen 2007? Nåja, han skulle ha fyllt 65 år förra året och 66 år just idag, den 27 november 2008. Grattis i efterskott, Jimi! :grin:

Hendrixhälsningar

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Woodstock wrote:Va, glömde jag födelsedagen 2007? Nåja, han skulle ha fyllt 65 år förra året och 66 år just idag, den 27 november 2008. Grattis i efterskott, Jimi! :grin:

Hendrixhälsningar

/ Fredrik
vilken är den bästa hendrix-skivan?

vilken är den bästa låten?
Federico
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

federico in da house:
vilken är den bästa hendrix-skivan?

Den med dom nakna brudarna på insidan...

federico in da house:

Svårt, Star Spangled Banner, Are You Experienced eller All along the watchtower....

DP says: Happy birthday.....
Woodstock

Post by Woodstock »

Federico wrote:vilken är den bästa hendrix-skivan?

Oj, svåra frågor att besvara. Rent allmänt är väl debutalbumet "Are You Experienced" från -67 av många ansedd som den mest omvälvande och kanske bästa plattan. Man ska komma ihåg att det endast släpptes tre studioalbum (plus två kompileringsalbum) samt två liveplattor under hans levnad, medan åtskilligt fler plattor (studio och live) släpptes postumt.

Personligen tycker jag att Hendrix gjorde sig allra bäst live, varför jag värderar flera av hans livealbum högre, t ex Band of Gypsys, Newport, Woodstock, Isle of Wight, Atlanta m fl.

Beträffande bästa låten...många säger nog Purple Haze eller Foxy Lady. Personligen blir det nog någon av dessa:

Red House, Atlanta -70

Hear My Train Commin' (akustisk 12-strängad gitarr), -68

Izabella, Woodstock-69

Machine Gun, Fillmore East -69

God Save The Queen/Sgt Pepper, Isle of Wight -70

Vad tycker du själv? Att alla låtar är lika bra? Han är ju trotsallt scootermusikens fader - eller hur? :wink:

Hendrixhälsningar

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Woodstock wrote: Vad tycker du själv? Att alla låtar är lika bra? Han är ju trotsallt scootermusikens fader - eller hur? :wink:

Hendrixhälsningar

/ Fredrik
jag har lyssnat alldeles för lite, kan inte riktigt uttala mig. ställde frågan för att jag helt enkelt var nyfiken på vad en hendrixälskare som du skulle svara.

själv har jag inte ens koll på vilka låtar som är hendrix och vilka som är covers. Jag har liksom passerat de stora och snöat in på udda 60-tal, har så klart missat massor med bra musik, men undergroundkällan verkar aldrig sina. Just nu spelas ill-wind,flashes från 1968 i hörlurarna, en tyngre, dystrare och mer acidbetonad grupp i jefferson airplane genren.

ps. det är väl ingen slump att du prioriterade Hendrix rättvänd (bilden ovan) och valde att spegelvända Vespan i bilden ;)
Federico
Woodstock

Post by Woodstock »

Federico wrote:jag har lyssnat alldeles för lite, kan inte riktigt uttala mig. ställde frågan för att jag helt enkelt var nyfiken på vad en hendrixälskare som du skulle svara.
Va, inte lyssnat - är du ingen riktig scooterist? :P Skämt å sido, antingen gillar man Hendrix eller inte. Soundet är unikt, bl a är han den enda som jag någonsin hört som har fått en Fender Strata att låta som en fyllig Gibson.

Om du är sugen på att lyssna in dig på Hendrix rekommenderar jag givetvis de tre första plattorna. Dock finns det riktiga pärlor bland de postumt utgivna studioalbumen, bl a Crash Landing, Midnight Lightning, War Heroes m fl.
Federico wrote:själv har jag inte ens koll på vilka låtar som är hendrix och vilka som är covers. Jag har liksom passerat de stora och snöat in på udda 60-tal, har så klart missat massor med bra musik, men undergroundkällan verkar aldrig sina. Just nu spelas ill-wind,flashes från 1968 i hörlurarna, en tyngre, dystrare och mer acidbetonad grupp i jefferson airplane genren.
Han körde en del covers, bl a "All Along The Watchtower" (från världens mest överskattade person, alla kategorier: Bob Dylan) och faktiskt även en låt från svenska bandet Hansson & Karlsson som heter "Tax Free". Men även andra låtar som "Hey Joe" bygger på amerikanska folkvisor. Gjorde covers på en hel del gamla bluesdängor också.

Visst, man kan hitta riktiga pärlor bland de mindre kända och obskyra grupperna. Jag är själv en hyfsat stor Jefferson-fan, så den där gruppen du lyssnar på just nu låter helt klart intressant.
Federico wrote:ps. det är väl ingen slump att du prioriterade Hendrix rättvänd (bilden ovan) och valde att spegelvända Vespan i bilden ;)
He-he, skarp observation! Jodå, om valet står mellan en felvänd Hendrix och en felvänd Vespa, måste man prioritera i rätt ordning. Det hade sett dumt ut om han stod baklänges på vespan och spelade, fast i och för sig är han ju känd för sin något oortodoxa spelstil, t ex bakom ryggen, med tänderna, skrevet o s v...

Hendrixhälsningar

/ Fredrik
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Woodstock wrote:(från världens mest överskattade person, alla kategorier: Bob Dylan)
För mig är Dylan väldigt nära Gud! Jag känner dig inte längre :x
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Woodstock

Post by Woodstock »

jencla wrote:
Woodstock wrote:(från världens mest överskattade person, alla kategorier: Bob Dylan)
/jens
Jag är ledsen, jencla - men för mig är han fullständigt talanglös. Jag värderar t o m Christer Sjögren högre än Bob Dylan och det säger inte litet... :wink:

Mvh

/ Fredrik
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Woodstock wrote:
jencla wrote:
/jens
Jag är ledsen, jencla - men för mig är han fullständigt talanglös. Jag värderar t o m Christer Sjögren högre än Bob Dylan och det säger inte litet... :wink:

Mvh

/ Fredrik
Jag tänker inte gå i polemik med dig. Du får tycka vad du vill så länge jag också får det. Som sångare är den god Bob inte mycket att ha men för mig är hans texter helt magiska, även om hans långa karriär givetvis haft sina ups and downs. Hela min gymnasietid på 60-talet (strax innan jag såg Hendrix live på Liseberg :wink: ) gick hans tidiga skivor nonstop i mitt rum. Girl from the north country, Masters of war mm mm, bara sååå bra! Men även Modern Times och hans senaste Tell tale signs, som går på spelaren här hemma just nu, är fullkomligt lysande. Christer Sjögren däremot är en rikstönt. Tycker
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
bell
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by bell »

Mina favoriter är: Who Knows och Changes från Band of Gypsysplattan, samt Crosstown Traffic från Electric Ladyland (fetare basgång får man fan leta efter!!!)

Tips på ett suveränt gammalt band: Sir Lord Baltimore.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sir_Lord_Baltimore
"COOP, YOU REMIND ME TODAY OF A SMALL, MEXICAN CHIWOWWOW."
Woodstock

Post by Woodstock »

jencla wrote:Jag tänker inte gå i polemik med dig. Du får tycka vad du vill så länge jag också får det. Som sångare är den god Bob inte mycket att ha men för mig är hans texter helt magiska, även om hans långa karriär givetvis haft sina ups and downs. Hela min gymnasietid på 60-talet (strax innan jag såg Hendrix live på Liseberg :wink: ) gick hans tidiga skivor nonstop i mitt rum. Girl from the north country, Masters of war mm mm, bara sååå bra! Men även Modern Times och hans senaste Tell tale signs, som går på spelaren här hemma just nu, är fullkomligt lysande. Christer Sjögren däremot är en rikstönt. Tycker
/jens
Inga kommentarer! 8)

Du skall dock ha cred för att du har sett Hendrix live! *avundsjuk*
bell wrote:Mina favoriter är: Who Knows och Changes från Band of Gypsysplattan, samt Crosstown Traffic från Electric Ladyland (fetare basgång får man fan leta efter!!!)

Tips på ett suveränt gammalt band: Sir Lord Baltimore.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sir_Lord_Baltimore
Visst, Band of Gypsys är en suverän platta (har dessutom kommit ut på dubbel-CD med båda showerna).

Sir Lord Baltimore verkar intressant och skall kollas upp - tack för tipset!
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

jencla in da house:
Christer Sjögren däremot är en rikstönt

Men han har en j*vligt frän 57 Cheva.....

jencla in da house:
För mig är Dylan väldigt nära Gud!

Bodde på Ibiza några år och när låten Hurricane släpptes blev den en helt otrolig hit på alla klubbar & discon den sommaren men inte en j*vel visste vem Bob Dylan var...

DP says: Fredrik (eller vem han nu är) har rätt, Hendrix är bäst live, kollade Woodstock inatt efter lite Ducati skruvande....
Woodstock

Post by Woodstock »

DP wrote:DP says: Fredrik (eller vem han nu är) har rätt, Hendrix är bäst live, kollade Woodstock inatt efter lite Ducati skruvande....
Hav förtröstan - du kommer att kunna lyssna mycket på Hendrix om du gör det till en vana efter obligatoriskt Ducatiskruvande (givetvis beroende på vilken modell/årsmodell av "Ducce" du har - sena 80- och tidiga 90-talare bör man akta sig för kan jag meddela av erfarenhet...).

Mvh

/ Fredrik
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

fredrik in da house:
(givetvis beroende på vilken modell/årsmodell av "Ducce" du har - sena 80- och tidiga 90-talare bör man akta sig för kan jag meddela av erfarenhet...)

Ja ja ja ja ja jag har nog haft min beskärda del av Ducati ägande & skruvande med modeller från 70-tal till sent 90-tal och jag måste nog på Ducatiägarens (sen kan man ju tycka en hel del om den "fårskocken" med konstant annat-märke-förnekelse) vägnar att jag har nog åkt mer Ducati än jag har skruvat Ducati så att tillförlitligheten skulle vara sämmre på en Ducce än en Vespa, Lambretta, Aprilia, Italjet, Piaggio, eller annan Italiensk och även för den delen Amerikanska, Engelska eller Japanska maskiner är ganska mycket "hot air" in my personal experiece.....

DP says: Men nu är ju detta ett trevligt & välkomnande Scooter Forum och inte "jag har lägre Socio # än du" Forumet för dom där andra....
Woodstock

Post by Woodstock »

Jag fortsätter den årliga traditionen: idag, den 27 november 2009, skulle Jimi Hendrix fyllt 67 år. Grattis på födelsedagen, Jimi! :D

Hendrixhälsningar

/ Fredrik
Natanael Derwinger
Nybörjare
Nybörjare

Om Hendrix levt?

Post by Natanael Derwinger »

Om Jimi Hendrix levt idag och fortsatt spela in musik hur skulle hans skiva från 2009 låta?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Om Hendrix levt?

Post by Federico »

Natanael Derwinger wrote:Om Jimi Hendrix levt idag och fortsatt spela in musik hur skulle hans skiva från 2009 låta?
frågan får mig att tänka på en som överlevde sextiotalet och kör på med samma engergi.

sköna klipp från någon musikdokumentär:

klipp:

http://www.youtube.com/watch?v=q2w0dbTy2v8

http://www.youtube.com/watch?v=yq8VZDz5lEc

finns mer...
Federico
Woodstock

Re: Om Hendrix levt?

Post by Woodstock »

Federico wrote:
Natanael Derwinger wrote:Om Jimi Hendrix levt idag och fortsatt spela in musik hur skulle hans skiva från 2009 låta?
frågan får mig att tänka på en som överlevde sextiotalet och kör på med samma engergi.

sköna klipp från någon musikdokumentär:

klipp:

http://www.youtube.com/watch?v=q2w0dbTy2v8

http://www.youtube.com/watch?v=yq8VZDz5lEc

finns mer...
Japp, Larry Graham är kung på bas! Intressant att han spelar ett klassiskt stycke av Rachmaninov:

http://www.youtube.com/watch?v=WSO6dfTgVOY

Angående Jimis musik tror jag att den hade låtit ganska annnorlunda mot det vi är vana vid. Han hade strax innan sin död långtgående framtidsplaner på ett storband med upp till 20 musiker.

Mvh

/ Fredrik
Woodstock

Post by Woodstock »

Idag, den 18 september, är det 40 år sedan Gud dog. Tänk på det denna vackra dag...

Mvh

/ Fredrik
Woodstock

Re: Idag den 27 november 2006...

Post by Woodstock »

Idag, den 27:e november 2011, skulle Hendrix fyllt 69 år. Grattis Jimi! :D

Mvh

/ Fredrik
Woodstock

Post by Woodstock »

Ja, då var det 70 år idag - grattis Jimi! :-)

EDIT: Ojdå, mitt 1000:e inlägg - på Jimis födelsedag och allt! ;-)

Mvh

/ Fredrik
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Grattis till er bägge två :wink:
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Post Reply