Hur fixar man mörkret ?
Hur fixar man mörkret ?
Tjenare, Min "Bastardo" Elit med Super 150 motor vill inte riktigt lämna nog med kräm till både fram och baklyse. Bak lyser det bra, med en 18W lampa och fram glöder det bara med en 35/35 W lampa. Jag tror att det skall vara 10W bak och 25/25 fram, eller ? Kan detta vara problemet till det obefintliga ljuset fram ? Jag har originalkablaget, som är mycket tunnt. Räcker det verkligen att skicka 4 Ampere igenom, till lyktan fram eller skall man byta ut det ? Vid 1000 rpm så ger spolarna 5,5 V , är det normalt ?
Anders
Anders
Hej!
Är din elit innan eller efter 1959?
Om du nu har 35/35w istället för 25w så kan det mycket väl vara så att det bara är 5,5V på matningsspolen (belastad, obelastad: mycket högre) till framljuset.
För att få rätt spänning på lamporna måste du ha rätt effekt på dessa, alla kablar rättkopplade (naturligtvis
, all jordning fungerande samt rätt tjocklek på kablarna.
Gubbarna på Piaggio hade faktiskt även räknat med förlusten i kablarna.
Vad som också är vanligt på gamla scootrar är att svänghjulsmagnetismen är dålig, testa om svänghjulet kan bära upp en standardstor skiftnykel; om inte är magnetismen för låg och så även effekten från generatorn.
VH,
Calle
Är din elit innan eller efter 1959?
Om du nu har 35/35w istället för 25w så kan det mycket väl vara så att det bara är 5,5V på matningsspolen (belastad, obelastad: mycket högre) till framljuset.
För att få rätt spänning på lamporna måste du ha rätt effekt på dessa, alla kablar rättkopplade (naturligtvis

Gubbarna på Piaggio hade faktiskt även räknat med förlusten i kablarna.
Vad som också är vanligt på gamla scootrar är att svänghjulsmagnetismen är dålig, testa om svänghjulet kan bära upp en standardstor skiftnykel; om inte är magnetismen för låg och så även effekten från generatorn.
VH,
Calle
Hejsan,
Det är en Elit 57a med Super 55a motor ! Min spänningsmätning på 5,5 V gjordes obelastat, viket låter lågt, även vid 1000 rpm (körde med borrmaskin på svänghjulsmuttern), gissar att det kan krypa upp till 6V vid 4-5000 rpm. Jag har också gissat att hjulet har tappat en del magnetism, vem kan fixa det ?
Nu har jag allt rätt kopplat (tror jag), men funderar på att parallellkoppla lysspolarna, idag matar den ena framljuset och den anra bakljus och tuta (om jag minns rätt). Är det OK att koppla dem parallelt istället, för att få tillräckligt med kräm till framljuset ?
Anders
Det är en Elit 57a med Super 55a motor ! Min spänningsmätning på 5,5 V gjordes obelastat, viket låter lågt, även vid 1000 rpm (körde med borrmaskin på svänghjulsmuttern), gissar att det kan krypa upp till 6V vid 4-5000 rpm. Jag har också gissat att hjulet har tappat en del magnetism, vem kan fixa det ?
Nu har jag allt rätt kopplat (tror jag), men funderar på att parallellkoppla lysspolarna, idag matar den ena framljuset och den anra bakljus och tuta (om jag minns rätt). Är det OK att koppla dem parallelt istället, för att få tillräckligt med kräm till framljuset ?
Anders
Hej!
5,5V obelastat är inte bra alls...
Vet ej vem som kan fixa magnetismen, vespasvänhjulens magneter ligger dessvärre inte likadant som på vanliga mopeder och gamla MC så det måste vara någon som kan magnetisera denna typ av svänghjul.
(Vespasvänhjulen måste magnetiseras innifrån, andra magnetiserar man magnet för magnet rakt igenom svänghjulet).
Tror att det är lättare att hitta ett begagnat svänghjul som passar än någon som kan fixa befintligt.
Skulle snarare rekomendera att du seriekopplar spolarna och sen anpassar lampornas effekt så att spolarna belastas ner till en spänning å ca 6 - 7,5V (över lamporna) på högt varv.
VH,
Calle
5,5V obelastat är inte bra alls...
Vet ej vem som kan fixa magnetismen, vespasvänhjulens magneter ligger dessvärre inte likadant som på vanliga mopeder och gamla MC så det måste vara någon som kan magnetisera denna typ av svänghjul.
(Vespasvänhjulen måste magnetiseras innifrån, andra magnetiserar man magnet för magnet rakt igenom svänghjulet).
Tror att det är lättare att hitta ett begagnat svänghjul som passar än någon som kan fixa befintligt.
Skulle snarare rekomendera att du seriekopplar spolarna och sen anpassar lampornas effekt så att spolarna belastas ner till en spänning å ca 6 - 7,5V (över lamporna) på högt varv.
VH,
Calle
Hej igen,
Calle , tack för tipsen !
Det visade sig att ena lysspolen var kass (kortsluten), ett snabbt
byte fixade prolemet. Nu lyser lampan, så bra som man kan förvänta sig iallafall, och tutan tutar !
Skiftnyckeltestet på svänghjulet misslyckades dock, det klara inte ens en 00a ! Men det får vara så länge, med tillräcklig gnista och lysande lampor så hoppas jag att jag klarar sommaren ialla fall.
Anders
Calle , tack för tipsen !
Det visade sig att ena lysspolen var kass (kortsluten), ett snabbt
Skiftnyckeltestet på svänghjulet misslyckades dock, det klara inte ens en 00a ! Men det får vara så länge, med tillräcklig gnista och lysande lampor så hoppas jag att jag klarar sommaren ialla fall.
Anders
Hej
Här kan man få hjälp med att hetsa upp magneterna i svänghjulet; Batteri Service AB Surbrunnsgatan 12 i Stockholm tel: 08-157560
Spännande ställe med gamla grejor som gnistrar och sprakar.
50 spänn för 1/2 sekunds arbete.
Det ligger nästan runt hörnet från Vespa service, EHR motor, i STO.
Där fick jag lära mig att magnetism "försvinner" när man slår på
dom=svänghjulet. Det har väl hänt.....
Kör så det ryker!! /pelle
Här kan man få hjälp med att hetsa upp magneterna i svänghjulet; Batteri Service AB Surbrunnsgatan 12 i Stockholm tel: 08-157560
Spännande ställe med gamla grejor som gnistrar och sprakar.
50 spänn för 1/2 sekunds arbete.
Det ligger nästan runt hörnet från Vespa service, EHR motor, i STO.
Där fick jag lära mig att magnetism "försvinner" när man slår på
dom=svänghjulet. Det har väl hänt.....
Kör så det ryker!! /pelle
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by pelle</i>
<br />Hej
Här kan man få hjälp med att hetsa upp magneterna i svänghjulet; Batteri Service AB Surbrunnsgatan 12 i Stockholm tel: 08-157560
Spännande ställe med gamla grejor som gnistrar och sprakar.
50 spänn för 1/2 sekunds arbete.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Jätteintressant, vet du om dom kan magnetisera vespasvänghjul?
Det skulle dock vara suveränt om Batteriservice kunde fixa vespasvänghjul, det är väldigt många vespor i Sverige som är svårtstartade och går dåligt på lågt varv p.g.a. kass magnetism i svänghjulet...
/Calle
<br />Hej
Här kan man få hjälp med att hetsa upp magneterna i svänghjulet; Batteri Service AB Surbrunnsgatan 12 i Stockholm tel: 08-157560
Spännande ställe med gamla grejor som gnistrar och sprakar.
50 spänn för 1/2 sekunds arbete.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Jätteintressant, vet du om dom kan magnetisera vespasvänghjul?
Det skulle dock vara suveränt om Batteriservice kunde fixa vespasvänghjul, det är väldigt många vespor i Sverige som är svårtstartade och går dåligt på lågt varv p.g.a. kass magnetism i svänghjulet...
/Calle
Snackade just med en kille på Batteriservice, det visar sig att han har en maskin som är anpassad till Bosch svänghjul men det går självklart att fixa andra hjul i denna, men det var vissa begränsningar på diameter och antal magneter, saker som jag inte hade i skallen. Jag skall ta med mig svänghjulet dit någon dag , så rapporterar jag om det funkar för våra.Även om det inte skulle funka på min Super-55a så kanske det går på andra Vespor, vem vet.
Anders
Anders
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by pelle</i>
<br />Jag har en Vespa Super 1955. Mitt svänghjul passade fint hos
Batteriservice och fick massor av magnetism.
Det gick nästan att lyfta en hel "hylsnyckelsats" efter 1/2 sek.-
chocken.
Pelle.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Perfekt, hur är strömstyrkan i elsystemet nu?
- Går den bra på låga varv och lyser framlampans hel/halvljuslampa bra?
- Riktiningen på magneterna borde bli annorlunda om återmagnetiseraren är avsedd för Bosch-svänghjul men det kanske funkar ändå på vespor med mekaniskt tändsystem??
VH/Calle
<br />Jag har en Vespa Super 1955. Mitt svänghjul passade fint hos
Batteriservice och fick massor av magnetism.
Det gick nästan att lyfta en hel "hylsnyckelsats" efter 1/2 sek.-
chocken.
Pelle.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Perfekt, hur är strömstyrkan i elsystemet nu?
- Går den bra på låga varv och lyser framlampans hel/halvljuslampa bra?
- Riktiningen på magneterna borde bli annorlunda om återmagnetiseraren är avsedd för Bosch-svänghjul men det kanske funkar ändå på vespor med mekaniskt tändsystem??
VH/Calle
Hej Calle
Jag har inte mätt strömstyrkan i elsystemet så det kan jag inte svara på.
Vespan gick inte och starta, nästan obefintlig gnista, någon lite ibland. Efter att jag fått svänghjulet magnetiserat var det inget problem med gnista och den startade direkt.
Jag har en trasig ljusomkopplare och det är lösa kablar i den.
Jag har inte kopplat in den nya än så ibland är helljus på och ibland inget ljus alls. Men när det lyser är det "tjusigt".
Jag är helrudis på elen (också), så om det kan bli fel magnetism på något sätt som påverkar belysningen, så kan jag inte reda ut det.
Batteriservice borde kunna svara på det där med magnetiseringen.
Tomgång fungerar bra.
Det jag vet, är att svänghjulen på 50-tals motorerna ( i alla fall till Super och Elit, GL borde väl ha samma svänghjul??) passar i "storlek" på hans magnet/spolar.
Pelle
Jag har inte mätt strömstyrkan i elsystemet så det kan jag inte svara på.
Vespan gick inte och starta, nästan obefintlig gnista, någon lite ibland. Efter att jag fått svänghjulet magnetiserat var det inget problem med gnista och den startade direkt.
Jag har en trasig ljusomkopplare och det är lösa kablar i den.
Jag har inte kopplat in den nya än så ibland är helljus på och ibland inget ljus alls. Men när det lyser är det "tjusigt".
Jag är helrudis på elen (också), så om det kan bli fel magnetism på något sätt som påverkar belysningen, så kan jag inte reda ut det.
Batteriservice borde kunna svara på det där med magnetiseringen.
Tomgång fungerar bra.
Det jag vet, är att svänghjulen på 50-tals motorerna ( i alla fall till Super och Elit, GL borde väl ha samma svänghjul??) passar i "storlek" på hans magnet/spolar.
Pelle