Tucano Termoscud - första intryck

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
victor
Mästare
Mästare

Tucano Termoscud - första intryck

Post by victor »

Efter köldknäppen i morse knatade jag och köpte ett Termoscud / p**gskydd / täcke till GTs:en. Tänkte dela med mig av mina erfarenheter så långt och uppdatera tråden om något skulle tillkomma.

Produkt: TucanoUrbano Termoscud.
Kostnad: €65 efter prutning.
Förpackning: Levereras i en nylonpåse med dragskostängning, liknande en "gympapåse" från 80-talet.
Instruktioner: Lättförståelig monteringsanvisning, dock rörigt upplagd.
Kvalitet: Otroligt gedigen konstruktion. Trodde det skulle vara mycket mjukare, men nylonet är tjockt och formsytt.
Beskrivning: Täcket är formsytt i vattentät nylon, klätt invändigt med fårskinnsimitation över låren. Ett runt lock ger tillträde till tändningslåset, och diverse stroppar låter dig fästa täcket runt ländryggen för "hög fart". I sidorna finns två uppblåsbara sektioner (typ gummibåt) som ska hindra att täcket fladdrar - ger stadga åt det. Ett förvaringsfack invändigt ovanför låren innehåller även ett utdragbart sadelskydd som täck sista delen av sadeln och som till skillnad från GTs:ens inbyggda sadelskydd verkar vara vattentätt. Täcket har två stängningsbara öppningar för utblåset av luft från kylaren och remmar som gör att det kan hängas upp som en ridå kring benskyddet.
Montering: Täcket fästs först i de två skruvar som håller knäpaddarna på plats. Efter det monteras det med fyra remmar med krokar i ändarna i divese hålrum på vespan. Tidsåtgång: 5-10 min.
Första intryck: Monterade det efter jobbet innan jag skulle köra hem och täcket gör mer än att skydda från fartvind och regn. Med de två öppningarna vid kylarens utblås stängda bildas en varm och skön luftficka inne i benutrymmet! Fantastiskt. Nackdelar med det är att det är krabbigt att hänga upp datorväskan i bagagekroken, nyckeln är till trots öppningen svåråtkomlig och knappen som öppnar sadelutrymmet är ännu svårare att nå. Men med tanke på hur varmt och skönt det var att ta sig hem i 7-gradig temperatur uppvägs det utan problem.

När jag har bildat mig en närmare uppfattning om täcket uppdaterar jag tråden.

Jag rekommenderar dock varmt ett Termoscud åt alla som har en scooter som tillåter montering (de säljs modellanpassade).

PS Jag vet inte om det gäller i Sverige men i Italien säljs de med ett års stöldgaranti. Blir täcket stulet gör man en polisanmälan och din Tucanoåterförsäljare ger dig ett nytt på stubben.

PPS Täckena finns även för diverse MC-modeller. BMW bl a.

Länk: http://www.tucanourbano.it/main/termoscud.aspx
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Tucano Termoscud - första intryck

Post by Federico »

victor wrote:Efter köldknäppen i morse...
hur "kallt" ? nyfiken
Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Jag kör med Tucanourbano Takeaway och jag tycker det går bra ned till +5 utan långkalsonger. Under den temperaturen lägger man till långkallingarna och då fryser man inte om det inte blir flera minusgrader.
Termoscud bör ju vara varmare och regntätare än Takeaway men fördelen med Takeaway är ju att man inte behöver montera något på Vespan. De är billigare också (30 euro, om jag inte minns fel).

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
victor
Mästare
Mästare

Re: Tucano Termoscud - första intryck

Post by victor »

Federico wrote:
victor wrote:Efter köldknäppen i morse...
hur "kallt" ? nyfiken
Sakert 7 grader.... Brrrr!
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Bergfors wrote:Jag kör med Tucanourbano Takeaway och jag tycker det går bra ned till +5 utan långkalsonger....
/Jörgen
Har sjalv Daineses motsvarighet till takeaway; inte riktigt samma sak utan snarare regnbyxor med dragkedjor i sidorna av benen som kan oppnas till 100%, uppifran och nedifran.

Dock maste man ju fortfarande ta pa sig dem sa jag beslot mig for att ett tacke var mer smidigt for vintersasongen.

Nu vantar jag bara pa att det ska monsunregna som det gjort senaste veckorna for att kunna verifiera hur bra det stanger ute vatten; med dainese-brallorna blir fortfarande fotterna blota; aven om min jacka ar gore-textatad och aven sa handskarna ar det aldrig kul med blota fotter :P
Loose Lips City Punk
Entusiast
Entusiast

Post by Loose Lips City Punk »

Täcke...hmm, det låter mysigt, finns det månne någon bild på det där?
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Loose Lips City Punk wrote:Täcke...hmm, det låter mysigt, finns det månne någon bild på det där?
Image

1. Fejk-farskinnskladd undersida, med stor dragkedjeforsedd ficka.
2. Lock for atkomst till tandningslaset.
3. Upplasbara sektioner for minskat fladder vid hogre hastigheter.
Post Reply