PV-funderingar

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Bluesman
Lärling
Lärling

PV-funderingar

Post by Bluesman »

Halloj -

Håller på att mecka ihop PV -82:an (resp få den körbar) inför beslut ang evt byte till en V50 eller igångsättning för att behålla den.

Några funderingar:
a) Det finns ett nytt Sito bananblås till denna. Det är mest i vägen, och är fult. Kan jag häfta dit ett gammalt V50-original-blås, och hur mycket ljudnivå resp effekt tappar jag i så fall?

b) den hiskeligt fula mittremsan i plast på benskölden..vad döljer sej under den? Funderar på att svetsa dit en i metall i stället, old style.

Edit: är det så här det ser ut undertill?
Image

c) Nån som vet passform och kvalitet på dom mittbitar i plåt som finns på olika ställen? Nån som har gjort en sån här konvertering och kan tipsa om fallgroparna?

d) Vilka styrhuvuden passar på en PV med fyrkantigt lyse? Och hur ser det ut med möjligheten att hitta ett komplett styrhuvud inkl handtag och rund lykta begagnat?

Fler funderingar kommer kanske.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
primavera133
Administrator
Administrator

Re: PV-funderingar

Post by primavera133 »

Bluesman wrote:Håller på att mecka ihop PV -82:an (resp få den körbar) inför beslut ang evt byte till en V50 eller igångsättning för att behålla den.
Byte till V50? Vore väl ett nerköp...
Bluesman wrote:Det finns ett nytt Sito bananblås till denna. Det är mest i vägen, och är fult. Kan jag häfta dit ett gammalt V50-original-blås, och hur mycket ljudnivå resp effekt tappar jag i så fall?
Själv tycker jag nog bananen är snyggare än originalet, men effektmässigt skiljer de sig inte så mycket åt. Ett nytt fräscht original-blås kan tom höja effekten åt dig.
Bluesman wrote:den hiskeligt fula mittremsan i plast på benskölden..vad döljer sej under den? Funderar på att svetsa dit en i metall i stället, old style.
Skruva bort den, vet jag. Sitter med ett par plåtskruv under tutan, dvs inte särskilt svårt. Jag lackade om min plastkåpa o tyckte det räckte.

Bluesman wrote:Vilka styrhuvuden passar på en PV med fyrkantigt lyse?
Alla Smallframe-styren passar, skulle jag tippa.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Nja, nerköp vet jag inte. I den här stan funkar en V50 bättre än en 125:a, både i framkomlighet och parkeringsmässigt :-). Är den bara lite rappare än ett svenskt original så är det en bonus. Jag har ett par bytesförslag på G, men ville se vad denna går för när den är hopplockad. Det kosmetiska är funderingar för framtiden, ifall jag trots allt behåller den.

Undrar just om nån har ett styrhuvud över...jaja, det får visa sej.

Och du har kanske rätt - kanske räcker det med omlackering så plastskräpet smälter in bättre.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Woodstock

Post by Woodstock »

a) Du förlorar jättemycket effekt, då V50-blås och Primavera-blås skiljer sig extremt mycket. Använd sitobananen istället - både snyggare utseende, bättre effekt och skönare ljud.

b) Det ser ut som på bilden = crap... Lacka om den istället!

c) Passar bolt-on...

d) Många styrhuvuden till V50 är spruckna på undersidan i godset vid kopplings- respektive bromshandtag. Svårt att hitta hela, men alla smallframes passar oavsett modell.

Mvh

/ Fredrik

PS. Jag har fått nytt jobb och trivs som fisken i vattnet! :grin: DS.
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Grattis - och tack för tips, råd och dåd!

/R
Hälsningar
/R
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Så blir det messerschmitt, tyvärr...
Visst, V5:ans originalblås och PV:ns dito ser likadana ut på håll - men har olika mått på det ena och det andra - passar inte rakt över (olika dia på hål, rörkaliber etc). Med detta sagt vill jag likt andra rekommendera bananen om man inte är beroende av att simpelt kunna skifta hjul. *nuff said.
Dag
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Woodstock wrote:/ Fredrik

GRATTIS!! :grin: :evil:
Woodstock

Post by Woodstock »

Bluesman wrote:Grattis - och tack för tips, råd och dåd!

/R
Tackar!
fritte wrote:

Tackar!

Hur går det med din Primmy, förresten? Man förväntar sig något extraordinärt när det kommer ur dina händer... :grin: :evil:

Mvh

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Woodstock wrote:
fritte wrote:

Tackar!

Hur går det med din Primmy, förresten? Man förväntar sig något extraordinärt när det kommer ur dina händer... :grin: :evil:

Mvh

/ Fredrik
Sakta, den är lackad och just nu håller jag på med elen (12v) & hanskfacket.
Lägger in några bilder i "Så funkar det"
Post Reply