Renovering pågår, några spörsmål har uppkommit under vägen.

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
kalle mankan
Nybörjare
Nybörjare

Renovering pågår, några spörsmål har uppkommit under vägen.

Post by kalle mankan »

Hallå!

Jag är nu i full gång med att renovera min PV 125 67a. Jag har dock hittat en trasig bricka som måste bytas ut. Jag har dock svårt att finna brickan hos sip där jag brukar handla. Brickan nummer är 6 på bilden, en vågig tunn sak. Finns det nån som vet, eller kanske har en över?

När det gäller vevlager så a har jag nu ett vanligt lager på ena sidan och ett tudelat lager med bana och rullar var för sig på den andra sidan. Skall det vara så? När jag letar lager så tycker jag att det ser ut som att det skall vanliga enhetslager på båda sidorna. Jag ser att det en lagret, det som är tudelat är bytt nån gång i tiden.

Ett litet tips:
Jag har haft ett digert arbete att få bort all erg och smuts på blockhalvorna, även fast jag har kört allting i lutvätt flera gånger. Jag var tvungen att at borrmaskin med ståltrissa för att få bort allt smuts och erg. Ni som gjort det vet att ytan blir annat än original lik utan mer åt det svarta hållet. Jag har dock testat mig fram hur man återståller utseendet till nygjuten aluminium. Efter ståltrissan så har jag "repat" till halvorna genom att skrubba dem ingående med svinto, för att sedan köra dem i luttvätten igen. Då har jag fått den där speciella halv matta ljusa utan som jag vill ha.

Kalle

Image
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Har du testat att glasblästra? (fin sand)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

förr fanns det en "fälgrengöring" som jag upplevde som något etsande, kanske denna ger rätt finish? kan vara sonax som säljs hos b.la micro, oroväckande när de skriver "skonsam och miljövänlig", de kan ha ändrat sedan jag sist använde den.

ps. erfarenheten säger att den matta ljusa utan brukar dyka automatiskt efter ett tags körande och tvättande
Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Re: Renovering pågår, några spörsmål har uppkommit under väg

Post by calle »

kalle mankan wrote:Hallå!

Jag är nu i full gång med att renovera min PV 125 67a. Jag har dock hittat en trasig bricka som måste bytas ut. Jag har dock svårt att finna brickan hos sip där jag brukar handla. Brickan nummer är 6 på bilden, en vågig tunn sak. Finns det nån som vet, eller kanske har en över?
Tjena!

De bytte konstruktion senare mot endast en välvd bricka och en fjäder, du kan ochså modernisera din motor på samma sätt. Du behöver då den välvda brickan som ligger mot lagret och fjädern.
På kickdrevssidan av lagret skall det sitta, räknat från lagersidan:
1. Lager
2. Låsring för utväxlingen (57 på din bild)
3. Välvd bricka (denna får du skaffa ny, tror det sitter samma bricka även på PK)
4. Kickdrevsfjäder(får du också skaffa ny)
5. Kickdrev.

Se även:
Image
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
kalle mankan
Nybörjare
Nybörjare

Post by kalle mankan »

anz wrote:Har du testat att glasblästra? (fin sand)
Visst, men vis av erfarenhet så går glasanden bara anväda "en gång" När den blir sliten så blir inte utan bra, utan för mycket sammet. Glaset blir för vasst.

Kalle
kalle mankan
Nybörjare
Nybörjare

Re: Renovering pågår, några spörsmål har uppkommit under väg

Post by kalle mankan »

calle wrote:
kalle mankan wrote:Hallå!

Tjena!

De bytte konstruktion senare mot endast en välvd bricka och en fjäder, du kan ochså modernisera din motor på samma sätt. Du behöver då den välvda brickan som ligger mot lagret och fjädern.
På kickdrevssidan av lagret skall det sitta, räknat från lagersidan:
1. Lager
2. Låsring för utväxlingen (57 på din bild)
3. Välvd bricka (denna får du skaffa ny, tror det sitter samma bricka även på PK)
4. Kickdrevsfjäder(får du också skaffa ny)
5. Kickdrev.
Ok, tack för tipset. Men vem har delarna? Har inte lyckats hitta på sip. Har handlat på sip tidigare och det har funkat bra och priserna är också bra.

Kalle
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Tjena! Kollade snabbt på SIP, de verkar ha, dock lite osäker att brickan är rätt men ser korrekt ut i allafall
Fjädern: 15149300
Brickan: 15174300
Men annars är ju EM-Scooters i GBG ett hett tips
VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
kalle mankan
Nybörjare
Nybörjare

Post by kalle mankan »

Tänkte jag skulle visa hur skillnaden blir mellan aluminium som slipats med ståltrissa och med aluminium som efter slipning gåtts över med svinto. Alltså det som jag beskrev ovan. Det återstår mycket puts för att få det hundra!

Kalle

Image
Image
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Bra tips!

Jag håller själv på med en renovering av en -66a. Ska köpa storpack Svinto till helgen ;)
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Så du kör först ståltrissa sedan svinto? Så långt hänger jag med, men vad är luttvätt och hur påverkar den slutresultatet? Jag behöver också genomgå denna operationen, och jag har inte hittat något bra sätt som inte tar all evighet ännu...

Har tillgång till glasbläster men vill inte dela motorn. Och efter glasblästringen blir delarna väldigt matta, varför en putsning behövs i vilket fall som helst...Testade nämligen på kicken först.
Vespa 50/N -71
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

kalle mankan in da house:
aluminium som slipats med ståltrissa och med aluminium som efter slipning gåtts över med svinto

Vill man sedan få ner den där "nyslipade" looken så dränker man in delarna i WD40 eller 5 56 och låter det sitta en månad eller två då får man en jämn slät & fin yta som påminner om glasblästrat men som håller sig ganska bra där olja & smuts i princip stöts bort, har gjort det på en en Trajja & en Jawa motor och jag tycker det ser bra ut, rent jämt men inte så där hysterikst putsat som det kan göra untan "efterbehandling". Har en gång strippat av ett par ET Mags som sedan fick ligga ute och som man då & då gick och kissade en skvätt på, den magnesiumen såg bara såååååå läckert patinerad ut efter en vinter utomhus. I Rat Rod kretsar har man mycket hyss för sig för att få den där perfekta patinan, citronsyra / askorbinsyra, saltvatten, urin jag i princip allt som är lätt frätande kan ge en yta som ser hur gammal ut som helst.....

DP says: Jesse James & hans Crew pissade ner en plåtren Bubbla som sedan ställdes att ytrosta, ja ja...
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

Jag blästrade mitt block. Efter det fick jag tipset att använda mässingsborste. Kan ju tänka mig att stålborste är lite för hård.

/Ronny
Post Reply