Hej
Jag går i tankarna att köpa en gammal Vespa Touring 150 -59
Det saknas vev och cylinder/kolv och sadel och ena sido kåpan.
Hur svårt är det att fixa dom delarna och ungefär vad kostar det.
Är det värt att försöka fixa den,jag är ju helt ny i denna vespa värld men vill hemskt gärna ha en vespa å glida runt på och bara njuta.Eller är det bättre att vänta och försöka hitta en komplett vespa och renovera den.
Mvh Tobbe
Delar!!
Hej Tobbe!
Vespor är alltid roliga,men ifall det skulle saknas några delar kan du ju alltid kolla in på www.emscooters.se ,de kan ha det du söker.
väldigt bra sida att beställa delar från,rekommenderas varmt!
vet inte vad de har för delar till touringen men troligen alla motordelar och sadeln,sidokåpan vet jag dock inte var du kan köpa.
men du kan ju alltid lägga upp en annons här på scooterklubben,kanske är nån som har en kvar från någon renovering eller liknande?
Vespor är alltid roliga,men ifall det skulle saknas några delar kan du ju alltid kolla in på www.emscooters.se ,de kan ha det du söker.
väldigt bra sida att beställa delar från,rekommenderas varmt!
vet inte vad de har för delar till touringen men troligen alla motordelar och sadeln,sidokåpan vet jag dock inte var du kan köpa.
men du kan ju alltid lägga upp en annons här på scooterklubben,kanske är nån som har en kvar från någon renovering eller liknande?
Heisann!
Jeg har selv en Touring 150 -60 -flott scooter!:D
Det er ikke vanskelig å få tak i deler. I tillegg til emscooters, kan du prøve www.sip-scootershop, www.scootercenter.com for å finne deler til scooteren.
Når det gjelder deler til karrosseriet, kan det være like greit å bruke www.ebay.de eller www.ebay.co.uk og eventuellt dette forumet.
Lykke til!
Hilsen Øyvind
1960 Vespa 150 Touring
1976 Vespa V50S
Jeg har selv en Touring 150 -60 -flott scooter!:D
Det er ikke vanskelig å få tak i deler. I tillegg til emscooters, kan du prøve www.sip-scootershop, www.scootercenter.com for å finne deler til scooteren.
Når det gjelder deler til karrosseriet, kan det være like greit å bruke www.ebay.de eller www.ebay.co.uk og eventuellt dette forumet.
Lykke til!
Hilsen Øyvind
1960 Vespa 150 Touring
1976 Vespa V50S
Hej. Har ingen koll på vev till Touring, det är förmodligen den dyraste delen om den finns. Cylinderkit finns för runt 1500kr. Sidokåpor finns att köpa nya (asientillverkade) har tyvärr inte samma snygga pressning som original, men det ser man bara på insidan av kåpan och så är gallret på motorkåpan lite-lite mer grovhugget men inte så att det stör. Priset är ok. Sadel kostar väl runt 700kr.
Federico
Federico
Hej igen,
Okej det går att få tag på delarna men priset på en sån vespa utan dom delarna vad ligger det på, Han begär 3500kr på blocket men det fanns en annan komplett för 4500kr.Är det ett rimligt pris eller.
Det ska va en sadel på Vespan går det att sätta ditt en "limpa".
Ni får ursäkta frågorna är lite oroliga för att delarna kommer att dra i väg i pris och att jag inte får tag på nogra så jag tröttnar på allt ihop och den bara står.
Mvh Tobbe
Okej det går att få tag på delarna men priset på en sån vespa utan dom delarna vad ligger det på, Han begär 3500kr på blocket men det fanns en annan komplett för 4500kr.Är det ett rimligt pris eller.
Det ska va en sadel på Vespan går det att sätta ditt en "limpa".
Ni får ursäkta frågorna är lite oroliga för att delarna kommer att dra i väg i pris och att jag inte får tag på nogra så jag tröttnar på allt ihop och den bara står.
Mvh Tobbe
Hej!
Ja, priset bör väl betraktas som rimligt trots avsaknaden av nämnda delar. Vespan du funderar på har en patina av sällan skådat slag - helt fantastiskt underbar! (Snälla, behåll den i detta vackra skick och renovera den endast maskinellt, om du nu köper den).
Generellt sett sprarar man ofta både tid, pengar och lust på att köpa kompletta objekt. En vän till mig har alltid som tumregel att fordonet han köper skall se komplett ut samt kunna köras minst en meter framåt, för att han skall slå till. Något skämtsamt, men en bra tumregel som borgar för att det är ett objekt som är lättrenoverat.
Räkna med 1500-3000 kr (i bästa fall!) samt arbete för att få den komplett med de delar den f n saknar om du köper delarna begagnat. Så i slutändan har du inklusive Vespainköpet kanske betalat 5000-7000 kr plus arbete för att få Vespan i körbart skick. Det låter helt okej i mina öron för en sådan underbar Vespa! Hade själv turen att hitta en komplett, fungerande Touring i härligt patinerat skick för 3000 kr härförleden - men det är nog att betrakta som "vänskapspris", då köpet förmedlades via en vän.
Har du bara tid och ork samt ett någorlunda tekniskt intresse, är det inga som helst problem att utföra jobbet själv. På SSK-forumet har du en uppsjö av hyggliga experter som mer än gärna hjälper till. Även övriga internet innehåller matnyttiga tips för Vespaskruvaren (även för den mest oerfarne), t ex www.scooterhelp.com - en fantastisk sida där ALLT förklaras i både text och bild.
Om du anser dig tvungen att lämna in Vespan för att få den i körbart skick, kan det dock bli betydligt dyrare. Förhör dig gärna om ett kostnadsförslag hos någon som mekar Vespa åt andra innan du isåfall lämnar in den/alternativt köper den. Men jag lovar dig att du fixar det själv om du bara vill!
Lycka till!
Scooterhälsningar
/ Fredrik
PS. Hade jag varit i dina kläder hade jag försökt pruta ned den några hundralappar och motiverat detta med annonsens varaktighet samt priset för att få den körbar. Priserna i Sverige är inte så höga som i utlandet - än... DS.
Ja, priset bör väl betraktas som rimligt trots avsaknaden av nämnda delar. Vespan du funderar på har en patina av sällan skådat slag - helt fantastiskt underbar! (Snälla, behåll den i detta vackra skick och renovera den endast maskinellt, om du nu köper den).
Generellt sett sprarar man ofta både tid, pengar och lust på att köpa kompletta objekt. En vän till mig har alltid som tumregel att fordonet han köper skall se komplett ut samt kunna köras minst en meter framåt, för att han skall slå till. Något skämtsamt, men en bra tumregel som borgar för att det är ett objekt som är lättrenoverat.
Räkna med 1500-3000 kr (i bästa fall!) samt arbete för att få den komplett med de delar den f n saknar om du köper delarna begagnat. Så i slutändan har du inklusive Vespainköpet kanske betalat 5000-7000 kr plus arbete för att få Vespan i körbart skick. Det låter helt okej i mina öron för en sådan underbar Vespa! Hade själv turen att hitta en komplett, fungerande Touring i härligt patinerat skick för 3000 kr härförleden - men det är nog att betrakta som "vänskapspris", då köpet förmedlades via en vän.
Har du bara tid och ork samt ett någorlunda tekniskt intresse, är det inga som helst problem att utföra jobbet själv. På SSK-forumet har du en uppsjö av hyggliga experter som mer än gärna hjälper till. Även övriga internet innehåller matnyttiga tips för Vespaskruvaren (även för den mest oerfarne), t ex www.scooterhelp.com - en fantastisk sida där ALLT förklaras i både text och bild.
Om du anser dig tvungen att lämna in Vespan för att få den i körbart skick, kan det dock bli betydligt dyrare. Förhör dig gärna om ett kostnadsförslag hos någon som mekar Vespa åt andra innan du isåfall lämnar in den/alternativt köper den. Men jag lovar dig att du fixar det själv om du bara vill!
Lycka till!
Scooterhälsningar
/ Fredrik
PS. Hade jag varit i dina kläder hade jag försökt pruta ned den några hundralappar och motiverat detta med annonsens varaktighet samt priset för att få den körbar. Priserna i Sverige är inte så höga som i utlandet - än... DS.
3500 får nog anses vara ett bra pris trots allt.
Kolla bara upp följande:
- är den kvar i registret? (har tidigare ägare betalt registerhållingsavgift). Gamla papper och nummerplåtar (även nya) är inte till någon hjälp om den är ur register. räkna med ca 2200kr för att återinföra ett avregistrerat veteranfordon.
- kolla karossen och motorblocket. Inspektera motorblockets undersida (den lägsta punkten), kolla så att det inte är sprickor där. Kolla också ramen efter rost; undersidan, där tunneln går ihop med golvet, runt motorbultsfästet och till sist inne i skärmen mellan baklyset och stötdämparinfästningen (uppe i "hjulhuset").
ps. -ja man kan sätta på limpa, det blir billigare än trekantsadel
Federico
Kolla bara upp följande:
- är den kvar i registret? (har tidigare ägare betalt registerhållingsavgift). Gamla papper och nummerplåtar (även nya) är inte till någon hjälp om den är ur register. räkna med ca 2200kr för att återinföra ett avregistrerat veteranfordon.
- kolla karossen och motorblocket. Inspektera motorblockets undersida (den lägsta punkten), kolla så att det inte är sprickor där. Kolla också ramen efter rost; undersidan, där tunneln går ihop med golvet, runt motorbultsfästet och till sist inne i skärmen mellan baklyset och stötdämparinfästningen (uppe i "hjulhuset").
ps. -ja man kan sätta på limpa, det blir billigare än trekantsadel
Federico