Metzeler feelfree (dack) och lagre temperaturer

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
victor
Mästare
Mästare

Metzeler feelfree (dack) och lagre temperaturer

Post by victor »

Har Metzeler feelfree monterade pa min GTs sedan i varas, och de har ett helt underbart grepp, normal sett.

Igar dock, pa vag mot Portaportese, i en 120-graderskurva at vanster som jag normalt sett tar i betydligt hogre hastigheter an de jag holl igar, framforallt eftersom jag lag bakom en maxi-scooter som holl farten i kurvan nere, fick jag ett helt sjukt slapp pa bakhjulet som snabbt kanade ut mot hoger, lyckades parera men parerade for mycket och bakhjulet akte at vanster istallet och jag la ner vespan (over min hal) i namnda kurva.

Google maps

Aven forra torsdagen, Muro Torto, i en kurva som jag normalt sett tar i ca 90, borjade bakhjulet slappa kring 80, men utan nagra problem. Tankte att det var for att det var blott ute och pa grund av lov pa vagbanan, men efter gardagen, da det var torrt och stralande solsken, borjar jag misstanka att vinter-egenskaperna som Feelfree-dacket har inte ar optimala; igar var det endast kring 5 grader ute :O

Google maps

Ar det nagon annan har som har erfarenheter av Metzeler och vinterkorning? Stelnar de och blir slippriga normalt sett? Bor jag kanske byta dack? Och vilket dack ar i sa fall lampligt for nagon med en "aktiv" korstil som kor aret runt, i ett klimat dar det sallan blir mindre an 0 grader?

Alla tips valkomna,

Vh Vic

PS Vespan klarade nerlagget forvanansvart bra; ett par repor pa plastnederkanten under motorkapan, som redan var nagot repad sedan tidigare efter en parkeringsskada.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Är det torrt och 5 grader bör du inte ha problem. Däremot när det är blött, men det vet du säkert redan.
Jag vet inte hur hårt du kör men jag har inte råkat ut för släpp med mina original-SAVA ned till nollgradigt (torr väg). Jag kör dock generellt lite försiktigt i kurvorna.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Bergfors wrote:Är det torrt och 5 grader bör du inte ha problem. Däremot när det är blött, men det vet du säkert redan.
Jag vet inte hur hårt du kör men jag har inte råkat ut för släpp med mina original-SAVA ned till nollgradigt (torr väg). Jag kör dock generellt lite försiktigt i kurvorna.
/Jörgen
Jag forstar det inte heller...

Jag kor generellt sett mycket hart, nedlagg tills nagot tar emot, och jag tror att stodet tog i aven igar aven om jag inte riktigt minns eftersom nar man star pa nasan i en kurva ar det forsta man tanker pa hur vespan mar och att hon maste flyttas ur vagen ifall nagon bil passerar, och smadetaljer gloms latt bort ;)

Men med tanke pa att jag borjade glida aven i tor/fredags, nar det i o f sig var blott men farten moderat, asfalt och inte kullersten och med passagerare bakpa som ger lite extra press mot vagbanan borjar jag undra om det inte kan vara temperaturen...

Vic
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Och du har kommit ihåg att kolla trycket i däcken?
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

vespaco wrote:Och du har kommit ihåg att kolla trycket i däcken?
Njaeee - det var faktiskt ett tag sedan...

Kontrollerar det pa vagen hem :)
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Har Sava original på min GTS och märker att de blir rejält mycket halare när det är kallt och fuktigt. Har aldrig kännt tidigare att det släpper, men när det endast är några få plusgrader och fuktig vägbana så vill bakdäcket ibland släppa i kurvorna. Det är ingen rolig känsla. I veckorna kör jag exakt samma väg fram och tillbaka till jobbet och har efter hand lärt mig hur fort man kan komma in i och ta kurvan. Nu tar jag det dock betydligt lugnare i kurvorna när det är kallt. Vill absolut inte vurpa. Senaste veckan har jag av naturliga skäl inte kört alls...
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Original-sava:na som hanger med hojen skulle jag inte rada nagon att anvanda; totalt livsfarliga, med dalig kansla och hala som is :O
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

victor wrote:Original-sava:na som hanger med hojen skulle jag inte rada nagon att anvanda; totalt livsfarliga, med dalig kansla och hala som is :O
Jag har kört 600 mil på mina Sava utan att vurpa. Jag tycker Savas dåliga rykte är lite oförtjänat. Visst finns det bättre men livsfarliga är verkligen att ta i. Jag har en kurva på vägen till jobbet som av någon anledning är hal. Där har jag fått släpp två gånger med Touringen (Michelin S83) men aldrig med GTS:en (Sava).

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Bergfors wrote:
victor wrote:Original-sava:na som hanger med hojen skulle jag inte rada nagon att anvanda; totalt livsfarliga, med dalig kansla och hala som is :O
Jag har kört 600 mil på mina Sava utan att vurpa. Jag tycker Savas dåliga rykte är lite oförtjänat. Visst finns det bättre men livsfarliga är verkligen att ta i. Jag har en kurva på vägen till jobbet som av någon anledning är hal. Där har jag fått släpp två gånger med Touringen (Michelin S83) men aldrig med GTS:en (Sava).

/Jörgen
Jag haller inte med; kanslan ar obefintlig, liknande den att kora med blankslitna dack.

I kurvor kanns det som om scootern liksom glider i sidled med Sava-dacken, aven om inte greppet slapper, men som sagt kanslan av kontakt med vagen ar obefintlig.
Post Reply