TMax
TMax
Hej!
Har läst och sett så mycket goda inslag om Tmax 500 så jag blev lite paff när jag inte kunde köpa den i Sverige.
Tydligen så tas dessa inte in. (nr 1 sålda scooter i italien)
Är det någon som vet varför inte Tmax 500 tas in till sverige?
Någon som har erfarenhet av "import" av scooter? (om jag nu absolut skulle vilja ha en)
Tackar för alla svar.
Har läst och sett så mycket goda inslag om Tmax 500 så jag blev lite paff när jag inte kunde köpa den i Sverige.
Tydligen så tas dessa inte in. (nr 1 sålda scooter i italien)
Är det någon som vet varför inte Tmax 500 tas in till sverige?
Någon som har erfarenhet av "import" av scooter? (om jag nu absolut skulle vilja ha en)
Tackar för alla svar.
Det står en av den nya modellen till salu här
http://www.blocket.se/vi/18259225.htm?ca=15_s
T-Max är läcker, jag provkörde och skrev testrapport i Scooteristen när den lanserades. Men tydligen sålde den dåligt så man slutade ta in den. Min teori är att den är för dyr och för mycket mc för scooteråkarna och för mycket scooter för mc-åkarna. Inga av storscootrarna verkar sälja i några större tal i Sverige, även om Honda kämpar på med Silver Wing.
/jens
http://www.blocket.se/vi/18259225.htm?ca=15_s
T-Max är läcker, jag provkörde och skrev testrapport i Scooteristen när den lanserades. Men tydligen sålde den dåligt så man slutade ta in den. Min teori är att den är för dyr och för mycket mc för scooteråkarna och för mycket scooter för mc-åkarna. Inga av storscootrarna verkar sälja i några större tal i Sverige, även om Honda kämpar på med Silver Wing.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Har varit och tittat på den och skulle nog ha lagt ett bud om jag hade mitt kort klart. 
Att den är lik en vanlig MC är en av delarna som tilltalar mig (inte så bulkig "bred") som de större scooters.
Att den är pigg är också en en fördel, men samtidigt smidig och enkel som en scooter.
Well, man får väl titta lite närmare på den när vädret (och kortet) tillåter.
PS! Ingen som har erfarenhet av import? Som nr 1 sålda i Italien (och går bra i övriga europa) så borde det finnas många att välja på.

Att den är lik en vanlig MC är en av delarna som tilltalar mig (inte så bulkig "bred") som de större scooters.
Att den är pigg är också en en fördel, men samtidigt smidig och enkel som en scooter.
Well, man får väl titta lite närmare på den när vädret (och kortet) tillåter.
PS! Ingen som har erfarenhet av import? Som nr 1 sålda i Italien (och går bra i övriga europa) så borde det finnas många att välja på.
Den är inte den mest sålda i Italien. I den senaste statistiken (september) låg den på tiondeplats. Jag tror den lyckades knipa förstaplatsen den månad den började säljas men sedan har den legat runt femteplatsen ett tag.
/Jörgen
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
http://www.youtube.com/watch?v=cr8SlPY_ ... re=relatedjencla wrote:I Nice finns det också massor med T-Max, de låter helt underbart med effektdämpare![]()
/jens
Kan inte göra annat än att hålla med dig Jens.

//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
En kompis till mig har en (och bor faktiskt i just Nice).jencla wrote:I Nice finns det också massor med T-Max, de låter helt underbart med effektdämpare![]()
I ett av de senaste numren av engelska scootertidningen Scootering gjorde de också ett jämförande test mellan "gamla" modellen av T-Max och den nya. De gillade den!
/jens
Jag har ingen koll på årsmodeller på dessa, men gissar på att den är från runt 2004. Det var min första provkörning av en maxiscooter och jag förstår varför de är populära som transportmedel nere på kontinenten.
Det är en jävel på att acca. Man upplever inte accet så mycket, då variomatiken tar bort mycket av känslan, men den suger iväg som bara den om man drar fullt från start. Det är nog inte många bilar som hänger på, även om de står beredda.
Jag upplevde den som relativt tung, men det är nog en vanesak.
Till trådskaparen;
Köp!
/Johan
Jag körde det första Cannonball (2003 i Skåne) på en T-Max jag lånat av Yamaha-Center i Göteborg (nä, de visste inte om vad jag tänkte använda den till, bara att jag skulle skriva testrapport i Scooteristen
).
Och att köra Cannonball på T-Max, med grymme-acc och kanonbromsar, i sol och värme på slingrande asfaltvägar i ett försommarvackert Skåne är en upplevelse jag inte glömmer
Tack Yamaha-Center, och Lambretta Club Malmö som införde Cannonball i Sverige och arrangerade.
/jens

Och att köra Cannonball på T-Max, med grymme-acc och kanonbromsar, i sol och värme på slingrande asfaltvägar i ett försommarvackert Skåne är en upplevelse jag inte glömmer

Tack Yamaha-Center, och Lambretta Club Malmö som införde Cannonball i Sverige och arrangerade.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Köp! :-)
Hej, köp en!
Den är (som tidigare nämnts i tråden) ett bra "tvärsnitt" mellan mc:ns egenskaper och scooterns hanterlighet.
Har kört 1800 mil de senaste åren med min 2002:a. Funderar då och då på vad jag eventuellt skulle köra istället, men återkommer alltid (i vart fall hittills) till min TMax. Nu finns det ju andra stor-scootrar, förstås, som också säkerligen är bra köp, som gör ett lika bra jobb osv, men var och en har ju sina favoriter vad gäller sportighet/komfort/smidighet/högfartsegenskaper osv. En känslofråga, som så mycket annat.
Den låter lite fräckare än original med effektavgas, och blir lite piggare, så köp det om du känner att du har råd. Själv kör jag med Leo Vince - tydligt snabbare upp till 140-150 än med originalblåset...
Hälsningar TMax
*som kör både scooter och Traja*
Den är (som tidigare nämnts i tråden) ett bra "tvärsnitt" mellan mc:ns egenskaper och scooterns hanterlighet.
Har kört 1800 mil de senaste åren med min 2002:a. Funderar då och då på vad jag eventuellt skulle köra istället, men återkommer alltid (i vart fall hittills) till min TMax. Nu finns det ju andra stor-scootrar, förstås, som också säkerligen är bra köp, som gör ett lika bra jobb osv, men var och en har ju sina favoriter vad gäller sportighet/komfort/smidighet/högfartsegenskaper osv. En känslofråga, som så mycket annat.
Den låter lite fräckare än original med effektavgas, och blir lite piggare, så köp det om du känner att du har råd. Själv kör jag med Leo Vince - tydligt snabbare upp till 140-150 än med originalblåset...

Hälsningar TMax
*som kör både scooter och Traja*